En vän fick en momsfri operation då det ansågs medicinskt motiverat så jo det går jag har själv sett fakturan.Det vore helt underbart om det såg ut så som du skriver, jag vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån men de stämmer inte.
Västra Götaland betalar inte för diastas-operation men vissa landsting gör det. Man får inte heller slippa momsen hos en privat aktör om de skriver medicinskt ingrepp. Hade själv en delning på 12 cm, där min kirurg säger att över 1 dm är egentligens sjukvårdens vård då det är farligt att ha så mycket. Gick privat där jag betalde hela summan själv, 74 900 kr är mycket pengar.
Kan rekommendera att göra ultraljud och/eller röntgen på magmusklerna, remiss ska ges av VC. Det är endast det som visar vilken delning man har även om man kan få en preliminär uppskattnign av självtest och mamma-magetränare. Tex så uppskattade min plastikkirurg min delning till 8-10 cm på konsultationen men det visade sig vara större än hon trott trots att hon har en gedigen erfarenhet av just diastas. Kan rekommendera ett besök hos henne, kostar 500 kr för en konsultation. Men just mammamagar är hennes specialitet, hon finns i Mölndal på en privat plastikklinik.
Just diastas är ett svårt ämne för sjukvården då det finns mycket okunskap och kan därför rekommenderara gruppen diastas efter graviditet på Facebook. Många människor lider då sjukvården vägrar förstå allvaret.