Det är väl ingen som påstått att valparna ska bo i en bur? Även om jag aldrig har haft behovet själv så har jag viss förståelse för att burträning en stund ibland kan behövas för att lära en mer energisk brukshundsvalp att lugna ner sig om man har en stökig miljö med småbarn osv eller om man behöver göra någotning där det är omöjligt att hålla koll på valpen och den riskerar att tex komma åt sladdar eller annat just då. Har tex en fin bildserie på min när han var liten och var med i stallet. I första bilden så är han instängd i en hästbox med ett kompostgaller för dörrhålet. På den andra bilden har han brutit sig ut. På den tredje bilden har han rivit ner alla sju sopborstarna, greparna och spadarna från väggen i andra änden av stallet och släpat in dom i boxen där han sen vilt attackerar sopborstarna. Allt inom loppet av ett par sekunder när jag "skulle bara".Tycker någon att brukshundsvalpar är så jobbiga att de måste vara i bur, kanske de ska fundera på en äldre hund.
Jag hade möjlighet att ha honom i en miljö där det helt enkelt inte gjorde någonting om han var vild när han var på det humöret och har inte haft några större problem inomhus hemma men att säga att alla som inte alltid har den möjligheten varit på familjemiddagar istället för att ha suttit och hållit honom i koppel som jag gjort när vi ätit för att han inte skulle lyckas välta eller sen när han blivit äldre, skrämma något barn. Såklart är det träning och invänjning av den typen av miljöer som är det viktiga men för hundens del hade det nog faktiskt underlättat för honom att ta det lugnt om det fanns en bur att ta med där han hade varit van vid att man håller sig stillsam i.