Vi har burar på träning och tävling och ibland ställer jag upp dem hemma också då särskilt masen gärna kurar in sig i en bur för vila. Vi har dessutom grindar för att jag inte vill lämna alla hundarna ihop om man ska vara borta ett tag då skaderisken känns onödigt stor både pga för livad lek som gruff.
Två av hundarna tycker det jätteskönt att lägga sig i bur när man är iväg och den tredje spenderar oftast tävlingsdagarna garna till större delen i knät då hon blir hispig i bur. Jag har små hundar men väl tilltagna burar för jag vill att de ska kunna ha gott om plats. Känner inget större behov av bur inomhus men med valpen så blev det problematiskt att ha en hage då min vuxna corgi envisades med att hoppa in i hagen på natten och skaderisken blev hög om hon hade landat på valpen, nu kunde jag lösa det med att hon fick vara inne hos dottern istället på natten men annars vet jag inte vad vi hade gjort. Då är corgis inte direkt några höjdhoppare men hon klipper 70 cm utan problem tydligen om hon är motiverad...
Jag tycker att regeln om bur inomhus är bra och sen tror jag inte hunden direkt lider om man skulle bura den i några minuter medans man går på toa så länge buren inte är för liten. Att regeln är så tydlig är väl för att det inte ska bli några gråzoner sen kan jag ju tycka att dispens borde man få automatiskt om veterinär anser det nödvändigt med bur för läkning efter operation eller skada.