Äntligen!!!

Rea

Trådstartare
Så är det då äntligen dags att börja nedräkningen. Valparna är födda och till familjens stora glädje fanns det en valp över till oss:) !

Nu var det ju ett tag sen jag hade valp i huset och jag tas SÅ tacksamt emot alla tips från er lite mer "inne" i rutinerna. Vad ska ja ha iförskaffat inför det att valpen kommer hem? Var ska den sova, hur fort kan man räkna med att man kan få en liten rumsren, förutsatt att man aktivt jobbar för det dvs? Kan den vara hemma ensam?

Vilka klubbar "ska" man vara medlem i, Skk och rasklubben? Hur är det med försäkringar, tar man samma som den var försäkrad i som kull?

När kan man börja med längre promenader och ett aktivare uteliv?
Följa med när man rider, går timlånga promenader etc?

//kristel, en nipprigt glad kärring som kör och hämtar valp om 51 dagar:bump:
Mammaovalp.jpg

Allavalparna.jpg

Det är copyright på bilderna.

Sv: Äntligen!!!

Men oj va söta, nu förstår jag att du är glad, du babblade ju om valp inne p chatten.
Dom där charmtrollen skulle jag oxå va glad över!

Vad är det för ras?

Det är Bayersk Viltspårhund, blivande eftersökshund då maken jagar. Samt trevlig soffpotatis till resten av familjen och ett trevligt ridsällskap till mig hoppas jag:) .

Så mycket kunnigt hundfolk på detta eminenta forum och inte ett enda litet tips:confused: ...

Senast ändrad:

kristel skrev:
Vad ska ja ha iförskaffat inför det att valpen kommer hem? Var ska den sova, hur fort kan man räkna med att man kan få en liten rumsren, förutsatt att man aktivt jobbar för det dvs? Kan den vara hemma ensam?

Vilka klubbar "ska" man vara medlem i, Skk och rasklubben? Hur är det med försäkringar, tar man samma som den var försäkrad i som kull?

När kan man börja med längre promenader och ett aktivare uteliv?
Följa med när man rider, går timlånga promenader etc?

Grattis och lycka till!

Det beror väl på vad du vill göra med hunden. Du behöver ju inte vara medlem nånstans om du inte vill... Om du vill ställa ut så måste du vara medlem i SKK, då får du ju även Hundsport-tidningen. Rasklubben är kanske kul om det finns någon. Tänker du gå kurser? På SBK eller SKK? Båda? Då vill dom säkert att du är medlem.

Jag fick rådet att fortsätta i samma försäkringsbolag som uppfödaren hade eftersom det var enklare om något skulle hända och uppfödarförsäkringen träder in. Det vill säga om ni upptäcker att det är nått fel på hunden som skall gå på försäkring, då går uppfödarens försäkring in tills hunden är två år. Om man då har samma försäkringsbolag så är det ingen risk att de börjar träta om vem som skall betala, bara vems försäkring det skall belasta. Jag kan inte dom reglerna så bra, det kan säkert nån uppfödare här inne förklara.

Vad gäller aktivitet: Dom är ju som bäbisar i början och leker och leker fast dom egentligen behöver sova. Jag stängde ibland in min i nått hörn så att hon skulle inse att det var dags att vila och då knoppade hon på 10 sekunder... Särskilt hände detta om det fanns andra hundar eller mycket folk i närheten. Men så länge hunden får ta det i eget tempo tycker jag inte att man skall vara så rädd att låta valpen röra på sig. Gå i skogen, låt knytet tassa på och upptäcka, lära sig följa med lös så att den lär sig hålla reda på dig. Det är i början dom är rädda att tappa bort en... Följa med när du rider får du nog vänta med tills den är i princip klar i kroppen, om du inte bara skrittar så att hunden kan bestämma tempot.

Tja, en del svar i alla fall. Andra får fylla på eller säga emot!

Du kommer fixa det här galant:bow:

Visst för att det var ett tag sedan för dig men jag tror allt att bitarna faller på plats rätt bra när Akilles väl kommer hem:idea:

TACK!

Ja, det kommer att bli spårkurser, även valpkurs skulle jag tro. Ställa ut tänker jag också göra. Så Skka ska jag helt klart lösa medlemskap i.
Ska höra med uppfödaren om försäkringen.

Tusentack för tipsen:bow: .

En ras jag inte hört talas om, men säkert en trevlig kompis att ha både på jakt och på ridturen med nya isisen!

Ska du ha den i sängen :angel:

Vad häftigt med en bayarare:love: :love:
Älskar dessa hundar! Vilken kennel kommer den i från?
Lycka till !!!!!

Tesora

Se till att ha ett stort lager bajspåsar o en skurmopp redo ;)

Kom att tänka på en sak!

Ska ju upp och hälsa på när dom är en 3-4 veckor för bla välja valp.

Men VAD ska man tänka på då, vad tittar man efter?

Tänk igenom vilken sorts hund ni vill ha. En lugn eller en mer framåt? Titta på hur de interagerar med resten av hundarna, om de kommer fram och hälsar och så vidare. Och naturligtvis att de ser friska och krya ut!

Så häääär stora har dom blivit nu:love: .
100_1640.jpg

Och denne blev det!
th_100_1647.jpg

Senast ändrad:

Åh min bästa väns föräldrar äger en Bayersk Viltspårhund, sötaste, slöaste och gosigaste hunden någonsin :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 552
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 664
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama