Äntligen hittat en Rockard!!

skogersson

Trådstartare
:banana:Hurra vad glad jag blev när jag hittade en annons att rockard säljes...Och inte så långt bort. Annars har jag bara hittat dom väldigt långt bort..Men äntligen så var turen på min sida:banana:

Började inte bra när jag skulle hämta den...Har en stor stallplan, kopplar på släpet och tänkte att där kommer vi ju rubt..men inte. det står en annan transport ivägen + STOR grushöh. Trodde vi kunde få plats att köra runt allt detta men INTE. Jo vad händer vi kör fast i leran. Tänkte koppla av släpet men det sitter stenhårt på kroken...:o..Går bort till grannen..då var inte hennes man hemma och hon kom precis utur ducshen..granneb kör bort mej till en annnan granne som äntligen kunde hjälpa oss. Tänk om inte han hade varit hemma..Ojoj då hade vi fått stå där..
Men nu är den hemma, äntligen...:banana::bump:
Behöver bara lite färg annars superfin och fräsch

Sv: Äntligen hittat en Rockard!!

Jag hade ju velat se fjädring, svängel och att den var väl avvägd, men du tänkte kanske ha den som renoveringsobjekt?

Säger absolut inte detta för att komma med stora pekpinnen, utan för att det blir en helt annan körupplevelse för både hästen och dig om du sätter dit de grejerna. Men det ser inte ut som en stor utmaning på denna vagnen. Den har potential!

Svängel under skaklarna, tynga ner den eller flytta fram sätet så det blir vikt i däckeln, och såga av sätet, sätta dit gångjärn och två fjädrar bak-Klart! Kostar kanske en tusenlapp om du har en svetskunnig i närheten.

Tänk om det nu är en bra vagn och att de mörka bilderna inte avslöjade det för mig, då har du gjort ett bra köp! .. :)

Det finns aktiva körklubbar i blekinge, kontakta gärna dem så kanske de kan hjälpa dig i din körning och utrustning till häst o vagn?

/jenny

Du har gjort ett bra köp! Som sagt lite av ett renoveringsobjekt, men i grunden en bra vagn. Det är inte svårt att sätta på svängel på den. Har haft det på men den fick stanna hemma på sin ordinarie vagn.
Tyvärr är sätet lite hårt, men jag har haft typ kuskkil på den och då överlever man:smirk:
Hittar du någon svetskunnig, så sätt dit fästen för bakselen. (Hade jag oxå tänkt göra), men har faktiskt bara snurrat remmarna om...vet ..ingen bra ide´.
Saknar den lite redan....men jag får ju snart en annan:bump:
Lite färg, nya reflexer bak, svängel och bakselefästen så är den kanon! lätt och smidig...

haha pappa är svetsare, och har svets hemma. Men den är helt körklar. Ser bara skräpig ut utan färg.. Supernöjd. Billig och bra:bump:

Måste verkligen hålla med där :bow: :crazy: !
*delvis knapp lån*

Vad kör du med för sele ? Sitter bröstan fast i däcklet eller har du en loksele ?

Tycker synd om din häst lite, den får dra en så pass tung vagn utan draglinor. Hade varit en någorlunda skillnad om det hade varit en tunn sulky...

Mvh
Emma

Senast ändrad:

Aha, du menar Marie.
Då vet jag vilken stall du står i.
Underbara rid och körvägar där :love:
Det finns ett stall en bit bort där dom har travhästar.
Han är duktig på körning, gav mig lite tips när jag bodde där uppe ;)
(Bollasjö på andra sidan väg 28)

Vilken tur att det fanns folk förr som tyckte det blev jobbigt att bära allt för hand, så de uppfann hjulet..

Tycker du ska unna både dig själv och hästen en svängel, en riktig sele och härligt körväder!

I Blekingen finns det duktigt körfolk, kontakta dem så får du hjälp med din körning och din vagn

Aha, du menar Marie.
Då vet jag vilken stall du står i.
Underbara rid och körvägar där :love:
Det finns ett stall en bit bort där dom har travhästar.
Han är duktig på körning, gav mig lite tips när jag bodde där uppe ;)
(Bollasjö på andra sidan väg 28)

Jepp marie..Helt ubderbart stall. Och vilka ridvägar och körvägar...:love:

Den följer bogens rörelser så att det inte uppkommer skav. Använder man inte svängel och draglinor blir det stumt och hästen rör sig men inte bröstan. Till sist kan det ge brännmärke. De som kör utan svängel använder nästan aldrig baksele heller, utan låter hästen bromsa med manken svansroten o armbågen, och det är ganska obehagligt för hästen såklart. Vissa hästar bryr sig jättemycket, andra är mera luttrade och springer ändå.
Men till det goda hör att fler och fler upptäcker att det krävs mer än en enkel sele för att köra. Baksele och draglinor till svängeln ska alltid ingå om man kör rockard eller vagn. Baksele och draglinor ingår ALLTID i en bra körsele.
Kolla in på cliffords.se och deras körskola för mera tips o bilder om svänglar och olika selar!

Kör novisen något eller? :)

Tackar för förklaringen!

Nja, jag kör ingenting just för att jag inte har någon erfarenhet av detta, men jag råkar vara ägare till en mycket trevlig shettis som älskar att dra vagn (just nu går hästen som barnponny/sällskap). Tänkte jag skulle läsa på lite om körning innan jag sätter igång med instruktör.

Tycker det känns lite läskigt att befinna sig bakom hästen i en vagn när man är van vid att sitta på :)

Tyckte min fälttävlansmamma med, hon höll i sig för livet när vi travade lugnt med rockard..lite skillnad från att dundra fram i okänd terräng på en stor häst. ???? :rofl::rofl::rofl:
Jag är själv lite skraj när jag åker med andra, och inte får hålla i tömmarna själv.

Var ska du träna, var i sverige bor du?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025