Sv: Äntligen gravid! ...men inte roligt...
nej, du är verkligen inte ensam om att känna såhär.
dels har du det rent kroppsliga, med fogar, illamående, tryck på ravben, problem med avföring, värkande bröst och allt annat som kan dyka upp.
dels har du det faktum att i drygt 8,5 månad har du noll koll och ingen som helst rätt till in egen kropp, den är numer en levande kuvös för att ge näring till en ny människa. (ja, ja vet att ja tjejet om det jag går egenom, men jag har väldigt tydligt känrt av detta!!!)
du kan inte göra saker du vill, du måste avstå saker du äslakr och allt för att den där i magen inte mår bra av det.
en sjä'lvklarthet kan man tycka, men väldigt påtagligt om det blir förstärkt av andra saker.
vet du, i grund och botten tror jag att mycket av det du känner grundar sig i osäkerhet!
alla runt dig påminner dig om graviditeten och frågar, medans du själv helst kanske vill låtsas som det regnar och bara genomlida det.
människor runt dig verkar tycka att er graviditet är mer underbar än du själv tycker och du kanske får dåligt samvete över det?
(det ska du inte ha.....)
allas graviditeter är olika och alla upplever det olika och precis som efter förlossning, så finns det inga "borde" eller "bör", alla har sina känslor och tankar.
huvudsaken är att man kan erkänna att man känner och i vissa fall be om hjälp för att klara av att sortera känslorna.
du skriver
Jag ska inte klaga för jag har nog världens lättste graviditet rent fysiskt
men vet du....
en vän till mig, även hon bukefalist och jag fick barn ungefär samtidigt.
jag beklagade mig över att min dotter vaknade så tidigt om mornarna, runt 5... jag tyckte det var pest och pina och led verkligen över min sömnbrist.
då berättar hon att hennes son typ aldrig sov.
han som korta stunder och var vaken däremellan. och med kort stund menar ja inte 3 timmar, snarare 1...
ja sa precis som dig, "oj, ja ska nog inte klaga", men hon menade att mina problem är lika stora för MIG som hennes var för HENNE och att man inte ska jämföra på det sättet.
så visst ska du klaga! du mår ju dåligt! be om hjälp på MVC, det är det dom är till för.
och det där att vara oattraktiv.... vi har haft sex 2 gånger sen ja blev gravid. sista gången i v 21. har 23 dagar kvar till fullgången graviditet nu. kan inte tänka mig att släppa honom intill, jag känner mig sjukt osnygg!!!!!