Äntligen egen vovve!

C

Cronis

Jag är så överlycklig! Ska äntligen skaffa min första egna hund. Min kompis tik fick valpar i förrgår, å jag ska få en av henne. :bump: Å jag får välja vilken jag vill ha (givetvis!)
Har bara problem med va den ska heta... Om jag väljer en tik, blir det nog Zelda... Men om det är en hane då? :confused: Har funderat på Torsten, eller Greger... Men stackars hund. :rofl:
Hjälp, tack...
Mamman heter Sassi, å pappan Nalle...

Hihi... Att jag inte tänkte på Link... :crazy:
Ja, rasen ja... Läste just tråden om bland raser... *suckar djupt*
Men försöker väl att beskriva då...
Pappan är iaf, schäfer å labrador, (alltså schabrador) men har mycket leonberger bakom, samt lite rottis.
Mamman är någon slags afrikansk urhund. Ser ut som en dingo... valparna är svarta, ser ut som svarta labbar. :love:

Inte en planerad parning... Sassi (tiken) rymte tillsammans med Nalle (pappa) för kompisens grabb öppnade hundgården där Sassi låg, under löptiden, för Nalle kan gå lös i trädgården. Dom smet å kom tillbaka 6 timmar senare, jättelyckkliga, å med svarta glorior... :rofl: :angel:

Föratt vi visste inte att hon va dräktig, samt att det gör inget med valpar... Det är roligt, å sött!
Stör det dig att vi fick valpar eller vad? :confused:

Det tror jag. Det blir nog en toppen jycke! ;) Pappan är väldigt lugn å fin. Fin i psyket. Det samma gäller mamman, men hon e lite sprallig, men hon är ju så ung... Så det beror ju på det, samt att det är en annurlunda ras.
Jag kan en del själv, samt att jag har en del hundvänner. Får ju hunden av min kompis... :)

men har du någon aning om hur det ser ut längre bak i leden? anledningen till att karamell är undrande är att få vet vad de ger sig in på när de skaffar blandraser. risken är mycket större att individen blir defekt, speciellt om man inte använder dokumenterat friska föräldrar. sedan är föräldradjuren och de bakom dem kanske(?) inte heller korade eller mh-testade vilket gör att du inte har en aning om vad för sorts hund din valp kommer växa upp till. det blir lite som ett lotteri och visst, det har väl sin tjusning, men det är inte en tia eller två som det handlar om utan en hund, en individ (eller i det här fallet flera, sykonen också).

Jamen... *suck* Bara för att manite har en BIS hund så verkar man visst vara dum i huvvet som skaffar en valp efter en renrasig mamma, å blandras pappa? :confused: Jag gillar båda föräldrarna å har haft kontakt med dom en längretid. Valparna vet jag ju inte än eftersom de bara är 3 dagar än så länge...

Frästen så va det inte någon hunddiskussion jag ville ta upp här... Utan vad min valp skulle heta. Om någon här hade något bra förslag. Men det verkar visst inte som så... :mad:

nej, jag har också 2 oregistrerade hundar och idiot skulle jag inte kalla mig själv. utställningsmeriter är jag helt ointresserad av. men registrerade föräldrar vill jag att min nästa valp ska ha. för att den ska ha stor stor chans som möjligt att växa upp till en frisk och mentalt stabil hund. kan nämna att min kompis blandras (schäfer/dobermann) har en obotlig ärftlig sjukdom samt att den är hyperaktiv, suveräna förhållanden till trots.

blandrasavel är ett hett ämne på detta forum :smirk:

Link var väl ett bra namn?

Link är väl ett bra namn, ja...
Men jag har inte bett om att få bli påhoppad ang. blandras avel. :mad: Mina erfarenheter av blandras hundar är mycket god, å schabrador (om jag inte är helt ute å cyklar) är numer en accepterad "egen ras". Men däremot så vet jag ju inte hur den fungerar ihop med denna "dingo-ras" vi har. Det återstår att se. Men det jag vet, så tror jag nog att det är ett utmärkt restultat. Kanske å ta i, men ändå! :smirk:
Då far å mor är mycket fina i temperamentet, å ledet på faderns sida är mycket gott så tror jag nog att det blir fint detta.
Jag kommer i vilket falls som helst att ta en valp, oavsett era åsikter. Givetvis får man ha åsikter, det har alla, men jag accepterar inte skit.
Det är precis som om blandisarna inte är värd deras skit under klorna ens! Fy! Men för mig är dom mycket värda! Det är trots allt ett djur! En hund, närmare bestämt!

schabrador är knappast en egen ras och kommer aldrig att bli. hundskolan gjorde ett försök med att avla fram schabradorer och använde då de bästa föräldradjuren från respektive ras, men resultatet blev inte det förväntade och därför la man ner projektet.

jag säger inte att det alltid är fel att köpa en blandras, de flesta blir ju trots allt trevliga familjehundar. men man måste vara MEDVETEN om att det kommer föra med sig problem som man sluppit med en renras, t ex att dolda anlag kan komma fram och att du inte kan tävla i andra grenar än lydnad och agility, att du kan få svårt att komma med i vissa grupper på brukshundklubben, samt att du faktiskt inte har en aning om hur valpen kommer bli som vuxen.

Vem har sagt att jag vill tävla med hunden? Jag har inte kvalifikationerna (eller vad det heter) till att bli BIS med hunden.
Frästen finns det sjukdomar å annat som kan komma på renrasiga hundar åxå!!!
Jasså? Så schabradoren är ett skämt då? Ojdå... Då måste mina källor ljuga... :o :confused:

jag ville inte tävla när jag skaffade hund, men nu har jag blivit "biten" och vill jättegärna utbilda mig och mina hundar, men kan inte. tråkigt. BIS blir man på utställning om jag inte har helt fel för mig. jag pratar brukstävlingar eller jaktprov. visst sjukdomar kan man få på renraser också, men de ärftliga finns oftast noterade och man kan enkelt kolla upp om någon släkting blivit sjuk (i alla fall höfter, armbågar och ögon, men olika raser har olika bekämpningsprogram). oftast är det tyvärr så att det är inte de bäst bedömda föräldradjuren som får blandrasavkommor.

Jag vet väl åxå att BIS blir man bara i utställning. Å i de andra tävlingarna å så kan man ta olika märken å så... Är som sagt inte insatt i den för jag är faktiskt inte intresserad!
devilchilli.gif

Å skulle det sedan visa sig att min valp, i senare år (kan visa sig tidigt åxå) blir allvarligt sjuk tar jag ju den givetvis till vetrinären.
Men varken mamma eller pappa har varit sjuka under livet...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18