Antiskällhalsband?

S

sandrabjelkelov

Sitter och tittar lite på blocket och ser en hel del sk antiskällhalsband. Är det verkligen bra på hunden är det inte bättre att lära den skälla utan en sån?
Är det skadligt för hunden?
Vill höra både posetivt och negativt.

Sv: Antiskällhalsband?

Det är klart att det är bättre att lära hunden att inte skälla.

Dock så finns det ju personer som varken kan, orkar eller bryr sig, så då går dom och köper att sådant halsband istället.

Vet inte riktigt vad jag själv tycker om det, jag menar det är väll aldrig hälsosamt att få massa stötar för hunden.

Men hunden ifråga lär sig rätt snabbt att det gör ont att skälla.

Min syster skaffade ett till sin Finska Lapphund som sista utväg, Det gick inte att träna bort hennes skällande, det hör väll liksom till hennes ras. Men det fungerade utmärk till henne.

hon fick bara ha det på sig ibland, hon kunde lätt se skilnad på ett "vanligt" halsband och antiskallet:D

Elhalsband är väl ändå förbjudet i Sverige vad jag vet?! :eek:
De antiskallhalsband jag känner till sprutar lite citrondoftande vätska upp mot nosen.
Vilket inte är farligt, även om det som sagt finns bättre sätt att träna en hund som skäller.

Jo jag kollade upp på Jordbruksverkets hemsida....

"Ändringar i djurskyddsbestämmelserna för användning av elektricitet
Elektricitet vid hantering och hållande av djur har förbjudits i djurskyddsförordningen. Jordbruksverket har beslutat om ändring av berörda föreskrifter och ändringarna träder i kraft den 1 juli 2003. Ändringarna innebär att:

-det ges möjlighet på slakteri och vid transporter att använda elpådrivare i undantagsfall
-det ges möjlighet för veterinärer att använda elpådrivare när det är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl
-det ges möjlighet att använda elektriska avvisare på datafodervagnar
-skrittmaskiner med elektriska grindar kommer inte att vara tillåtna och måste ersättas med grindar utan el
-reglerna för utformningen av elstängsel fortsätter att gälla vilket innebär att stängsel som innehåller taggtråd inte får vara elektrifierade. Det är inte heller tillåtet att förse taggtrådsstängsel med en så kallad distanshållare för eltråd. Jordbruksverkets allmänna råd anger att avståndet mellan el- och taggtrådsstängsel ska vara minst två meter.
-det är förbjudet att använda elhalsband till hund. Dessutom förbjuds de stängsel som innebär att hunden har ett halsband med mottagare som ger en elektrisk stöt när hunden passerar en viss gräns där det finns en nedgrävd ledning, s.k. osynliga stängsel."

Senast ändrad:

Antiskäll tycker jag pyser och har sig ständigt och tar slut skitfort.. dom är ju askännsliga man vågar ju knappt ta i dom och sen stinker det typ "rengöringsmedel" om dessa duschar.. njae.. vette fan.. vet många hundar som skiter fullkommligt i det där och skäller vidare.. tillslut tar dosan slut och man måste fylla på om och om igen.. jag skulle tycka att el var bra om man använde det på rätt sätt.. där behövs det bara en liten stöt.. (nu ska man alltså inte använda högsta styrkan på den).. men jag har faktiskt inget emot elhalsband när det gäller vissa individer och att använda det till exempel att visa hundar vad faror kan vara.. Om man nu använder elstängsel till djur så varför inte få använda elhalsband på rätt sätt? att använda det i lydnad och dessa situationer tycker jag dock är galet likaväl som att använda nån form av "hårda metoder" lydnad och träning ska vara kul inget tvång på samma sätt.. Men som allt annat man ska veta vad man gör!

Herrejösses vad jag kommer få skit nu!! sätt igång då *suck*! ;)

Antiskäll tycker jag pyser och har sig ständigt och tar slut skitfort.. dom är ju askännsliga man vågar ju knappt ta i dom och sen stinker det typ "rengöringsmedel" om dessa duschar.. njae.. vette fan.. vet många hundar som skiter fullkommligt i det där och skäller vidare.. tillslut tar dosan slut och man måste fylla på om och om igen.. jag skulle tycka att el var bra om man använde det på rätt sätt.. där behövs det bara en liten stöt.. (nu ska man alltså inte använda högsta styrkan på den).. men jag har faktiskt inget emot elhalsband när det gäller vissa individer och att använda det till exempel att visa hundar vad faror kan vara.. Om man nu använder elstängsel till djur så varför inte få använda elhalsband på rätt sätt? att använda det i lydnad och dessa situationer tycker jag dock är galet likaväl som att använda nån form av "hårda metoder" lydnad och träning ska vara kul inget tvång på samma sätt.. Men som allt annat man ska veta vad man gör!

Herrejösses vad jag kommer få skit nu!! sätt igång då *suck*! ;)

Nejdå,inte av mig iallafall:laugh:
Håller helt med dig att el kan vara bra OM man vet hur det ska användas på rätt sätt.
Svar till TS:
Hade en kompis som prövade ett sådant här antiskäll halsband på sin JR tik.Hon fortsatte skälle lika mycket iallafall.De kanske funkar på någon hund men ja,min erfarenhet är att de inte gör det.

*kl*

Jag tror att det bara är bortkostade pengar... Hur fort kommer det inte gå förrens hunden vet skillnad på antiskäll och vanligt?:grin:

Gilly

Det är ingen el i antiskällhalsband.

Ett problem om man har flera hundar är att, om en har antiskällhalsband på sig, och hunden brevid skäller, så får hund nr 1 en dusch i nyllet. Inte så kul.

Har bara sett det i action på en västgötaspets som skällde på det mesta, den höll i allla fall klaffen.

...och jag har en VGS som jag lärt vara tyst utan antiskall, så det går det också. Han kan fortfarande skälla när han är uppspelt, glad, vaktig, o.s.v., men han okynnesskäller inte, och hemma är han för det mesta alldeles tyst, vilket är viktigast: Vi hade en period när han kunde sätta igång av ingen anledning alls och inte slutade - våra grannar var inte glada...

Hur löste du det med skällandet? Hur gick du tillväga? *nyfiken*

Vill INTE att min framtida hund ska skälla så fort någon kommer vid dörren...

Okej, det står om halsbandet att det är oskadligt och godkänd av vetrinär kan det stämma?

men jag menar inte en sådan där dusch utan en med elektrisk eller vad man ska säga.

okej, är inte behov av själv men visste inte att de fanns :confused:

Det trodde jag också, bättre att träna på lydnaden istället.

Läste på ett i djur affären! Och det stod så på det.

ur etologisk synpunkt är det helt förkastligt med antiskällhalsband och liknande. Hunden skäller ju av en orsak. Oftast för att den känner sig ensam eller osäker. Hindrar men den då från att skälla så ÖKAR stressen för hunden.
Som så många sagt före mig - träna hunden!

När han satte igång att skälla så vände jag mig åt ett annat håll. När han tystande sade jag omedelbart "tyst", klickade (hoppa över detta steg om din hund inte är klickertränad), och gav godis och massor med beröm. Allteftersom ökade jag avståndet mellan tystnad och "tyst", och sedan "tyst" och belöning.

Så länge han inte är alltför uppspelt, utan bara "är", eller inget sker som stissar upp honom, så är han tyst, alt. tyst-kommandot fungerar. Den låga skälltröskeln kommer man inte ifrån men man kan höja den något/få hunden att tänka efter lite. Det är skoj att se min hund när han hejdar sig själv, han ser så smart ut då. ;)

Dock har han lagt sig till med lite andra ljud än skall: Han gnäller och gruffar i situationer då han tidigare gav skall. Störigt endast när man sover (eller försöker sova), men stör i alla händelser inte grannarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 864
Senast: Digbil
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 401
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?