Antipiratbyrån vad är det??

Apollo

Trådstartare
Ringer en kille för en stund sen och uppger sitt namn och att han ringer från Antipiratbyrån. Han har kollat våran logga (vad det nu är) och ser att vi har laddat ner upphovsrättslig musik och om vi inte slutar med det kommer han att ringa polisen och anmäla oss.

Kan dom kolla ens dator så?, mycket obehagligt.

Sen har jag skyddat telefonnummer och jag säger till honom att hur har han fått tag på mitt nummer.
Får ett spydigt svar att det är lätt med hans kontakter.
Ännu obehagligare tycker jag.

Känns som om någon driver med mig eller kan dom göra dom så här??
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Måste ju va nån som driver med dig ...
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Var inne och kollade runt lite och det finns en byrå som jobbar så här.
De har hitills fått över 4000 anmälningar på sig för sitt sätt att hantera personuppgifter. Kommer att gå vidare med detta.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Sambon tröstar med att det är någon som driver med dig; det är olagligt att kontrollera någons dator utan husransakningsorder. För att någon ska kunna kolla dig måste reglerna ändras; det är olagligt att använda någons ip-adress/kontrollera vad du har gjort med din dator. Alltså måste personen i fråga i princip stå över axeln på dig och se på när du laddar hem för att ha något att komma med!
Så sov lugnt! :)
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Ringer dom runt nu? Tidigare har ju bredbandsbolagen skickat ut typ varningar att aja baja dela inte ut några filer!
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Tack, blir bara så förbannad.
Kommer att ta reda på mer och anmäla dom om detta stämmer, jag har ju faktiskt skyddat nummer och det känns jävligt obehagligt att man bara kan plocka fram det så där bara.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Än är det inte olagligt att ladda ner låtar på nätet, det är mer olagligt att låta andra ladda ner upphovsrättsligt skyddade låtar. Ladda gärna ner, men dela inte ut.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Jäkligt obehagligt att nån ringer så där - men det är väl helt klart nån som skämtar (inte så kul) med dig...

Lite spinoff. Min sambo har samma efternamn (och liknande förnamn, har jag för mig) som en av de mer "framträdande" personerna i Antipiratbyrån. Inte så kul i sig, men värre när folk går till attack mot snubben på Antipiratbyrån på andra forum (vilket jag råkade se) och kallar honom för min sambos namn! Min sambo är musiker, förmodligen har det gjorts nån sammanblandning i och med det men det kändes inte kul...
Dom är inte ens släkt.

Mvh Cissi
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Om nu killen är den han utger sig för att vara så har han förmodligen fått telefonnumret från din bredbandsleverantör. De flesta levernatörer lämnar inte ut information till antipiratbyrån ens om de kan visa att användaren (d.v.s. du) delar med sig av upphovsrättsskyddat material. Däremot brukar de kunna vidarebefordra e-post med en varning. Men det finns leverantörer som samarbetar mer med antipiratbyrån. Kanske har du en av dem?

Om du nu har delat ut filer (och inte bara laddat ner) så har du faktiskt begått ett brott. Isåfall är det inga ogrundade anklagelser de kommer med. I det läget skulle jag inte bråka med dem, utan göra som de säger. (Och sedan byta internetoperatör.. :smirk: )
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Det är inte det att jag laddat ner musik utan att jag har skyddat nummer som är obehagligt. Ska kolla upp min internetleverantör.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Hur kan man ha missat Antipiratbyrån?

Betald av de stora bolagen som inte vill begripa att de måste ändra sitt sätt att distribuera sina varor och se Internet som en tillgång, istället för ett hot.

Isch och fy.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

gern skrev:
Om nu killen är den han utger sig för att vara så har han förmodligen fått telefonnumret från din bredbandsleverantör. De flesta levernatörer lämnar inte ut information till antipiratbyrån ens om de kan visa att användaren (d.v.s. du) delar med sig av upphovsrättsskyddat material. Däremot brukar de kunna vidarebefordra e-post med en varning. Men det finns leverantörer som samarbetar mer med antipiratbyrån. Kanske har du en av dem?

Om du nu har delat ut filer (och inte bara laddat ner) så har du faktiskt begått ett brott. Isåfall är det inga ogrundade anklagelser de kommer med. I det läget skulle jag inte bråka med dem, utan göra som de säger. (Och sedan byta internetoperatör.. :smirk: )
*nickar instämmande*
Fick en liten förklaring av min sambo som kan sånt här. Och nog KAN de kolla om man har delat ut filer! No problem! De ser vilket IP-nummer som har delat ut vad och kontaktar eventuellt leverantören som i sin tur avgör om de vill lämna ut namn på personen eller inte. Om en polisanmälan görs (av Antipiratbyrån) så lämnas ofta namnet ut, beroende på vad som står i avtalet mellan dig som kund och leverantören.

Det har ju stått MASSOR om detta i tidningar och vet man med sig att man delar ut filer så ska man nog passa sig.

Ett prejudicerande fall är på gång nu; då kommer man ta ställning till om såna här fall av fildelning får fängelsestraff eller böter. Om brottet ger fängelsestraff (vilket åklagaren yrkar på, dock villkorligt) så kommer det vara helt okej att lämna ut personuppgifter i såna här fall av olagliga handlingar. Om det däremot bara blir böter så kommer skyddet av den personliga integriteten vara mer skyddsvärt och då kommer ej IP-adresser tillåtas användas som bevisbörda i en rättegång.

Musik och filmer är tillåtna att ladda ner, men ej dela ut. Nu ligger ett lagförslag om att även nedladdning ska förbjudas (from 1 juli tror jag). Redan idag är programvaror och spel förbjudna att ladda ner överhuvudtaget.

Tillägg: det låter dock som ett ovanligt sätt att ringa personen och varna. Det har tydligen varit vanligast att de skickar brev eller mail.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Ja, det är just därför man inte vet om det är ett skämt eller inte, för det jag har tagit reda på under kvällen så brukar de inte gå tillväga på det sättet.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Låter oerhört konstigt, just att det RINGDE dig. Hur som helst är det Svensk musik och film man ska vara försiktigt med. Killen som är på tapeten nu med det prejudicerande fallet är tydligen bara anklagad för att ha delat ut nån enstaka svensk film (hip hip hora har jag för mig) De kan alltså inte bara allmänt anmäla en för att ha delat ut musik/spel/film, utan måste hitta nåt på hårddisken som de specifikt letat efter.
 
Sv: Antipiratbyrån vad är det??

Jag har namnet på den som ringde, ska ringa ,om det går, till Antipiratbyrån och fråga om de har någon som jobbar där med det namnet. Har dom inte det så får jag nog tolka detta som en busringning. Var i kontakt med Piratbyrån i går och dom var också förvånande över att de hade ringt för det brukar de inte göra.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 183
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Vad har ni? Vilket funkar bäst? Med splitterny häst så kommer jag faktist skärpa till mig och se till att ta med mobilen ut i skogen om...
2
Svar
32
· Visningar
3 108
Senast: Blossi
·
Äldre För ett par dagar sedan när jag var på väg hem under nattens sena timma stötte jag på en tjej och en kille. Tjejen var alldeles för...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 331
Senast: HeleneK
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp