Antibitspray för hund?

Sv: Antibitspray för hund?

Nej, så illa kan det ju bli. Nu blir jag väldig kategorisk och jag är väl medveten om att det i verkliga livet inte går att vara så svart eller vit och jag vet att hunden inte dör av att sitta i en bur då och då men jag anser ändå att saker som minimimått över vilket utrymme våra djur ska ha ska följas. Sen vet jag att det finns tusen olika människor med minst lika många anledningar till varför just deras hund ska vara i bur och den lilla stunden är väl ingen fara osv... Kan man inte tillgodose sitt djurs behov så får man tänka till hur man ska gå tillväga för att göra det. Det är ju ingen rättighet att ha djur utan det medföljer ju vissa skyldigheter också.

Jag har själv haft en hund som inte trivdes i lägenhet och tuggade sönder saker. Hon tuggade till och med sönder en vägg. Där fick jag vackert inse att jag, som mitt liv såg ut då, inte hade möjlighet att tillfredsställa de behov som hon hade och gav bort henne till någon som kunde det. Jag jobbade och hunden hade separationsångest trots att min andra hund också fanns i lägenheten. Hon hamnade hos en familj på landet med stort hus och stor trädgård där någon alltid var hemma. Jag ångrar inte en minut mitt beslut. Visst, jag hade kunnat lösa problemet med tuggandet genom att sätta hunden i en bur men hade hunden mått bättre av det? Jag hade ju tagit bort symtomen men inte problemet.

Ja, hur eller hur.. Det är min syn på det hela men nu tänker jag inte fortsätta trådkapet :)

Fast när det inte handlar om otillfredställda behov så spelar det ingen roll om hunden omplaceras eller inte. Beteendet upphör ju inte för det. Visst kan man låsa in hunden i källaren eller i hundgård och på så sätt hamna på rätt sida om lagen men är detta verkligen att sätta hundens bästa först? Vi är ett par stycken på forumet som har hundar som förstör av andra anledningar än att be behöver tillfredställa behov. Jag har det så lyxigt att mina hundar i princip aldrig är ensamma :). Så nej jag tror verkligen inte att hunden mår särskilt dåligt av att ligga i bur 3-4 timmar varannan vecka. Båda hundarna tillbringar MYCKET mer tid i den betydligt mindre bilburen, på helgerna blir det lätt 6-7 timmar. En vanlig träningskväll minst 2. Men det är helt lagligt?

Fast när det inte handlar om otillfredställda behov så spelar det ingen roll om hunden omplaceras eller inte. Beteendet upphör ju inte för det. Visst kan man låsa in hunden i källaren eller i hundgård och på så sätt hamna på rätt sida om lagen men är detta verkligen att sätta hundens bästa först? Vi är ett par stycken på forumet som har hundar som förstör av andra anledningar än att be behöver tillfredställa behov. Jag har det så lyxigt att mina hundar i princip aldrig är ensamma :). Så nej jag tror verkligen inte att hunden mår särskilt dåligt av att ligga i bur 3-4 timmar varannan vecka. Båda hundarna tillbringar MYCKET mer tid i den betydligt mindre bilburen, på helgerna blir det lätt 6-7 timmar. En vanlig träningskväll minst 2. Men det är helt lagligt?

Nu har jag mina hundar också i bur i bilen mycket på träning och tävling, så jag ifrågasätter inte din hundhållning! Jag avser också att fortsätta med detta, men jag undrar ändå;
Är det egentligen lagligt när bilen är avstängd och står still?

Edit.. Läste nu hela lulskis inlägg och där står det ju ganska tydligt att man får ha hundarna i bur i bilen vid tävling och träning inför prov.

Senast ändrad:

Ja om de kommer ut tillräckligt ofta. Jag påstår dock att de flesta som tränar bruks tänjer lite på de här gränserna. Tänk en tävlingsdag i spår, det tar typ hela dagen. Ska man då hålla på och störa den varannan timme? Nej de flesta väljer nog att ta ut den när det är dags för de olika momenten och rastar i samband med det.

Ja, förlåt! Jag läste lite för snabbt!

Tyvärr hör jag alltför ofta att människor rekommenderar och blir rekommenderade att använda bur inomhus till hundar som tuggar på saker eller inte är helt rumsrena osv så därför brann det till lite i huvudet på mig :o

Ja inomhus är en helt annan fråga. Det är lättare att korrigera en hund inomhus än sittandes bakom ratten när man ska hålla koll på hunden i backspegeln. Hon biter inte sönder saker hemma när jag lämnar henne heller.

Ska iväg och kolla lite burar idag, se om de passar i bilen. Munkorg känns lite väl men det är klart, effektivt är det ju.

Jag kan inte annat än att hålla med (och förstår att mitt måndagsexemplar är inräknat i de du tänker på;)). Jag vet faktiskt få som anpassar så mycket i livet som jag gör för mina hundar, för att den ena inte kan vara själv. Som tur är så är hon ett socialt geni och kan vara med i alla möjliga sammanhang, men det är väldigt svårt att ha en hundfri aktivitet. Antagligen kommer jag undra hur f*n jag orkade den dagen hon inte finns, men just nu är det värt det.
Och nej, hon sitter inte i bur. Inte ens det går längre, hon äter upp buren.

Som jag skrev förut så finns det ju alltid några som tycker att deras metoder eller anledningar är så pass bra att man inte måste hålla sig inom de föreskrifter som finns och det får ju den personen stå för själv. Jag tycker inte att det är okej att ha hundar i bur inomhus helt enkelt.

Som jag skrev förut så finns det ju alltid några som tycker att deras metoder eller anledningar är så pass bra att man inte måste hålla sig inom de föreskrifter som finns och det får ju den personen stå för själv. Jag tycker inte att det är okej att ha hundar i bur inomhus helt enkelt.

Fast manga hundar valjer ju sjalva att ligga i buren aven nar den ar oppen.

Hundens väl och ve går före några föreskrifter som är generellt skrivna och utan någon som helst hänsyn till vissa enskilda hundars behov. Rätt använt kan en bur vara ett mycket bra hjälpmedel i kampen mot stress.

Må så vara. Men nu finns föreskrifterna där och någonstans måste man ju dra gränsen. För om man tillåter det ena så leder det till det andra och tyvärr ska man inte ta för givet att alla har kunskapen eller förmågan att avgöra när det är för hundens eller sitt eget bästa man låser in hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 125
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 504
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka