Antal starter per dag?

carambawinnie

Trådstartare
Får man lov att starta 3 klasser på en tävlingsdag i dressyr?? På klubbnivå?

Fått för mej att man inte får detta, men det hände på vår klubb så börjar lixom undra...

Sv: Antal starter per dag?

enligt TR så är det 2 starter per dag

Hmm. Idag var det dressyrallsvenskan div II. En häst var med och red en dressyrklass men på förmiddagen gjorde den två starter i hoppning på en annan tävlingsplats. Detta bryter alltså mot TR?

Ja det bryter mot TR
Taget ur Dressyr TR

2. Särskilda bestämmelser för häst/ponny och ryttare
Mom 220
Hästars och ponnyers rätt att starta
Häst/ponny får starta högst två gånger per dag.
4-årig häst/ponny får endast starta en gång per dag.
Vid olika tävlingar samma dag gäller ovanstående det totala antalet starter.

Senast ändrad:

Men herregud. först dressyr och sen 2 hopp klasser på EM. Känns verkligen inte schysst...

Eller det var tvärtom ;) Hopp på förmiddagen och dressyr på em.

Själv tycker jag inte det är särskilt taskigt mot hästen. När jag rider fälttävlan går min häst ofta dressyr, hopp och uthållighetsprov samma dag.

Dock förstår jag att regeln finns. 3 starter kan bli saftigt speciellt om man rider fram så länge som en del gör.

Vad blir "straffet" om man gör en sådan här sak?

På klubbnivå är det upp till klubben själva att bestämma hur många starter hästar /ponnier får göra.
Det regleras inte via TR (Står i TRI vilka regler som måste följas vid klubbtävlingar)

Själv tycker jag inte det är särskilt taskigt mot hästen. När jag rider fälttävlan går min häst ofta dressyr, hopp och uthållighetsprov samma dag.

Tänkte också på endags fälttävlan där det ju blir tre moment på en och samma dag. Så tre starter på en dag är kanske inte så mycket om hästen är vältränad och redo för uppgifterna. Det står väl också i TR att hästen ska vara tränad och redo för tävling? Och det ser man ju ibland hästar/ryttare som inte riktigt är klara i alla discipliner.

Men regler är till för att följas eller får man undersöka hur man gör för att få en ändring av regeln.

Som måna säger e de nog inte okej. Skulle nog vara en sak å träningstävla på klubben i kanske L:C dressyr på fm å sen hoppa 2 klasser 40-50 cm på em. de e nog ingen fara skulle jag se de som.. men högre e de nog 2 klasser som gäller.

kl*

En häst får ju starta 2 ggr under en tävlingsdag.
Men får en ryttare starta hur många gånger som helst på olika hästar under en tävlingsdag? Jag vet inte om det är en dum fråga eller så:crazy: Men jag vill ha helt klart för mig bara.

em ryttare får starta hur många hästar den vill i en klass och under en tävlingsdag. utom i vissa mästerskap.

Jag läste inte så noga, och missade att det var på klubbnivå. Jag trodde att det var på lokal nivå och att man var på 2 olika tävlingplatser på en dag..... På klubbnivå känns det mera OK, är ju ungefär som att en lektionhäst går 3 timmar på en dag.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 533
Senast: corzette
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 206
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar