Antal barn i föskole klass?

Sv: Antal barn i föskole klass?

Kl
Varit på informations träff ikväll och det ska bara vara en lärareO_o
Visserligen kommer fritdspersonal att hjälpa till mellan varven men ändock..
Väldigt kluven just nu...

Det är inte så att en fritidspersonal är i klassen hela tiden ens? då känns det tunnt tycker jag.

Försökte få ett svar på det, men det var väldigt svävande svar typ
" mestadels" och "ofta" etc....

Som andra sagt - helt normalt. Min dotter går i förskoleklass och i den skolan är det två klasser som gör det mesta ihop - de är 54 barn d.v.s 27 st/klass :meh:men så är de också uppdelade i två grupper per klass som gör olika saker olika tider. Antagligen just för att det blir så stökigt med så många barn annars.
De har två mentorer per klass och även flera fritidspedagoger så det är iaf ganska gott om personal som tur är..

Antalet barn påverkas av hur stor barnpeng som kommunen delar ut. Det där är vad det räcker till. Skolpeng kanske det heter i skolan kom jag på :-)

I vår kommun går barnpengen upp 1% och jag skulle ju önska större löneökning än så. Dvs då får det bli några extra barn.

Har jobbat i Fsk-klass i 15 år. Antalet barn hos oss beror inte på att vi behöver pengar utan på att det bor alldeles för många barn i vårt upptagningsområde som vi inte får säga nej till. Detta gör att barnantalet blir stort. 26 barn är hos oss en normal grupp. 28 -30 inget ovanligt.

Kl
Varit på informations träff ikväll och det ska bara vara en lärareO_o
Visserligen kommer fritdspersonal att hjälpa till mellan varven men ändock..
Väldigt kluven just nu...

Jag är också ensam som ansvarig fsk-lärare dvs jag planerar och leder "undervisningen". Men jag har en fast kollega som är med mig jämt + att en tredje kommer in och har bild 3 gånger i veckan då delar vi dem i tre grupper.

Att ha tex samling, läsa saga och vissa andra saker går utmärkt att göra själv i helklass.
Jobba med språkövningar och förberedande matte gör jag dock gärna i mindre grupper för att kunna se progressionen hos varje barn lättare.
En fsk-klass ska ju bygga på leken och att man lär sig genom leken, mycket praktiskt "jobb" alltså.

KL
tar upp min gamla tråd från i våras!
Idag var det skolstart!
Det kommer att vara minst 2 lärare inne i klassrummet samtidigt rentav tre för det mesta:)
Alla verkar väldigt engagerade och måna om barnen så nu känns det bra!

I mina barns skola så har rektorn valt att satsa på mindre klasser iallafall från förskoleklass t o m 2 klass. barnantalet brukar ligga runt 15 per klass, sedan slås de oftast ihop då de börjar fyran. Nu är detta ett barnrikt område så det har fortsatt med dubbla klasser hela vägen upp till sexan och oftast har det varit runt 20 barn per klass. (expansivt område där det poppar upp hus mest hela tiden). Förra året gjordes det t o m 3 förskoleklasser och där var rektorn ärlig och sa att de egentligen inte hade resurser för det, men skulle försöka köra så i några år då det visat sig att utvecklingen för barnen var bättre, lugn och ro och för att alla ska kunna få denhjälp de behöver i starten. Bra tänkt. I övrigt tillhör jag inte denne rektorns fanclub.

Gira

Ps. när jag började första klass var vi 26 elever och en fröken, när vi slutade nian var vi 32 elever. Förvisso ett halvt sekel sedan ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3