Väldigt intressant att kunna jämföra!Absolut. Nu menar jag Sverige. Här i UK finns inte samma lagstiftning såvitt jag vet, vilket är ett problem på vissa sätt, positivt på andra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt intressant att kunna jämföra!Absolut. Nu menar jag Sverige. Här i UK finns inte samma lagstiftning såvitt jag vet, vilket är ett problem på vissa sätt, positivt på andra.
Det ABSOLUTA ansvaret finns inte här på det viset, utan om min hund är kontrollerad och kopplad kan skulden faktiskt hamna på den ägare vars hund Inte var under kontroll oavsett om min hund står för eventuell skada - vilket jag som lekman tycker är en mer sund inställning i många fall. Sedan har jag förstått att situationerna rätt ofta faller ut med rättvisa även i Svea.Väldigt intressant att kunna jämföra!
Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk.Hundägaransvaret innebär alla skador och olägenheter din hund orsakar. Oavsett omständigheterna.
Ja, det gör de definitivt.Det ABSOLUTA ansvaret finns inte här på det viset, utan om min hund är kontrollerad och kopplad kan skulden faktiskt hamna på den ägare vars hund Inte var under kontroll oavsett om min hund står för eventuell skada - vilket jag som lekman tycker är en mer sund inställning i många fall. Sedan har jag förstått att situationerna rätt ofta faller ut med rättvisa även i Svea.
Ja det lades ner då ägaren till den lösa hunden brustit i tillsyn så ägaren fick betala veterinären själv.Yrkade den andra ägaren på skadestånd då? En anmälan måste ju upprättas och en process inledas. Många inser nog sin egen delaktighet (som att ha haft hunden lös och dålig pli) och väljer att inte inleda en process.
"If a fight between two dogs occurs, the person who usually becomes liable for the vet's fees is the owner of the dog which is deemed to be at fault. So it is worth ensuring that your own dog is always under control when you are out and about..."
Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk.
Skadorna på hunden är ju orsakade av bilen, som har ett absolut skadeståndsansvar för dem. Ditt skadeståndsansvar gäller för skadorna som hunden orsakar på bilen. Och som situationen beskrivs antar jag att de var rätt små.Jag vet att lagen säger det men Loppan hoppade över häcken och rätt ut i gatan för 10 år sedan. Rakt ut framför en bil som faktiskt höll hastigheten (tack och lov). Men trots det gick det på bilföraren försäkring och hon fick betala självrisk.