Ansvarsförsäkring

simpan

Trådstartare
Har eget företag där jag hyr ut stallplatser. Jag hyr även ut hästar till turridning och håller en och annan lektion på dessa hästar (tre st).

Jag måste ju självklart ha en försäkring som täcker min hantering av andras hästar samt även något som täcker om det händer något när någon rider hos mig. Pratade med ett försäkringsbolag som påstod att det inte fanns någon försäkring som täckte detta.

Mycket konstigt då jag vet att det är något som "alla" har som jobbar med smma typ av verksamhet som jag.

Någon som vet exakt vad jag ska fråga efter för typ av försäkring? Jag frågade efter just en ansvarsförsäkring och beskrev min verksamhet men fick detta negativa svar.

Ni som driver egen verksamhet, vad har ni för försäkringar. Ungefärlig kostnad och vad täcker dem?

Måste omgående ordna med mina egna försäkringar men blev så paff när jag fick detta svar hos försäkringsbolaget att jag helt kom av mig. Måste fråga det kloka bukefolket innan jag ringer några fler bolag.

Sv: Ansvarsförsäkring

En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet. Skadeståndsskyldig blir du om du genom oaktsamhet orsakar annan skada. Däremot ersätts inte rena olyckshändelser.

Om någon rider hos dig och till exempel ramlar av och blir skadad har ju inte du genom oaktsamhet orsakat skadan (såvida du inte till exempel satt upp en oerfaren ryttare på en svårriden häst eller liknande) och då kan inte den skadelidande få ersättning genom din ansvarsförsäkring. Den skadade får då endera ersättning genom en egen olycksfallsförsäkring (om denne har sådan) eller om du har något som Incidentförsäkringen genom Agria. Annars får den ingen ersättning alls eftersom du inte blivit skadeståndsskyldig enligt svensk lagstiftning.

Din hantering av andras hästar är liknande, om du råkar tappa en häst och den skadar sig kan en ansvarsförsäkring ersätta händelsen - om du på något sätt varit vårdslös till exempel om du haft otillräcklig utrustning eller helt enkelt inte hållit i tillräckligt bra. Om det däremot är en häst som i normalfallet "går att leda i pannluggen" och du tappat den trots att du haft grimma och grimskaft för att hästen helt oförmodat blivit rädd för något så blir du inte ersättningsskyldig.

Plättlätt är det inte precis...

Det du möjligen ska fråga efter är då någon form av kundolycksfallsförsäkring för de som skall på turridning. Sedan får du avtala med ägarna till de hästar som skall hyras in om hur ditt ansvar skall se ut och även att de skall vara skyldiga att själva hålla sina hästar försäkrade.

Men det blir hur man än vänder och vrider sig luckor. Allt går faktiskt inte att försäkra tyvärr.

Tack för svar!

Grejen är väl den att jag läst många här på Buke samt även pratat med folk IRL som påpekat hyur viktigt det är med försäkring i just dessa frågor.

Hur har tex ridskolor sin verksamhet försäkrad. Nu har ju inte jag i närheten av någon ridskola med mina tre-fyra hästar i verksamheten men det blir ju några ridturer i veckan samt någon lektion nu och då. Flera elever har frågat ang försäkring och jag ahr då upplyst om att det är ridning på egen risk men att jag inför framtiden ska ordna med en försäkring.

Tror inte att tex Agrias tillgäggsförsäkring gäller om hästarna ingår i verksamhet, det är mer för privatpersoner vad jag ahr förstått. Dessutom har jag dem inte i agria och vill inte byta, det blir alltid strul om man inte haft samma bolag hela hästens liv...

Hjärnan går på högvarv nu för att kunna lösa detta på ett vettigt sätt.

I så fall måste du försöka teckna någon form av kundolycksfallsförsäkring. Men de brukar vara dyra och det är inte alla bolag som kan teckna sådana på vilken verksamhet som helst tror jag.

Teoretiskt sett har DU ett bra skydd bara med ansvarsförsäkringen så länge du inte på kontraktuell grund tar på dig någon annat ansvar än det som du har enligt lag. Men som jag sa så kan det ändå uppkomma luckor i viss mån - kika på valfritt bolags ansvarsförsäkringsvillkor och läs undantagskatalogen så får du hum om vad som inte omfattas.

Däremot har inte dina kunder något skydd alls genom dig såvida du inte genom oaktsamhet orsakar dem skador och de flesta skador som inträffar inom hästverksamhetsbranschen är ju olyckshändelser...

Hej!
Kolla upp med LRF, de har en bra försäkring som gäller alla som vistas i närheten av hästarna, alltså alla dina kunder. Fösäkringen är inte så dyr har jag för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama