Ansvarsförsäkring för hovslagare!!

A

anja

Är det någon som har fått ersättning från hovslagare som gjort fel eller slarvat, och kan berätta om det? Är det bara "allvarliga" fel som utlöser försäkringen? Var det svårt att få ut ersättning, och hur kom ni överens om att h*n skulle använda sin försäkring? Handlade det om att ersätta extra utgifter du haft för t.ex. korrigering, eller fick du skadestånd?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ansvarsförsäkring för hovslagare!!

Är det verkligen ingen som har använt hovslagares ansvarsförsäkring? :crazy:

Jag kom på att jag aldrig hört om någon som fått ut ersättning, ändå är det ju ett argument som hovslagarföreningen för fram för att man ska använda utbildade och försäkrade hovslagare.

Finns det någon hovslagare här då, som kan berätta om hur försäkringen fungerar? Har man som hästägare någon fördel av den, är det en garanti för att få ersättning och vilken typ av ersättning, vad kostar det för hovslagaren att utlösa försäkringen?

visste inte ens om att den fanns faktiskt...

Är inte säker men tror att försäkringen går in först vid evetuell rättegång/tvist.
Är inte så att om hovis "fixar" ett sömstick med hovböld/komlikationer/veterinär som följd, så går försäkringen in.

Rätta mig gärna ni som verkligen vet, (tror gör man bara i kyrkan;) )

Det bästa är annars att ta kontakt med ett försäkringsbolag och höra hur en ansvarsförsäkring funkar. Nästan alla företagare har ju nån form av ansv,förs.

En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet och gäller i normalfallet för skada på sak eller person - däremot gäller inte försäkringen för så kallade rena förmögenhetsskador (om man inte köpt ett tillägg). Den skada en hovslagare typiskt sett kan tänkas åstadkomma är ju förstås en skada på den häst han verkar/skor. En häst är rent juridiskt att hänföra till kategorin "saker" vilket medför att skadorna på hästen omfattas av försäkringen.

Ersättningen ur ansvarsförsäkringen uppgår då till "reparationskostnaden" för "saken" - dvs normalt sett för veterinärkostnader för att få hästen frisk igen. Man bör dock känna till att en huvudregel vad gäller "saker" är att ersättning inte kan lämnas för mer än sakens värde. Nu finns emellertid två rättsfall rörande hundar och katter där HD har slagit fast att hundar och katter inte är några "vanliga saker" och att man därför kan tänka sig att lämna ersättning med ett större belopp än sakens värde om det är veterinärmedicinskt motiverat. Med andra ord, om en katt eller hund behöver vård som kostar mer än själva djuret kostat i inköp så kan det vara ok. Om dessa principer kan tillämpas på andra djur tvista de lärde - men en personlig teori är att hästar kanske kan omfattas av principen eftersom de typiskt sett utgör sådana djur där man har en nära relation. Skulle inte tro att grisar eller kossor kan omfattas av principen däremot och som sagt, det är inte givet att hästar gör det heller, hästarna bor ju inte inne i våra bostäder så som en hund eller katt gör tex.

Ansvarsförsäkringen kan alltså ersätta ett fel men man skall ju också vara medveten om att det precis som i personskaderätten kan vara svårt att bevisa samband. Att man slagit fast att en hovis verkat fel betyder ju inte att det är klarlagt att hältan som visar sig efter en vecka kan anses vara orsakad av verkningen utan den kanske skulle ha kommit ändå?

Nåja inte kanske precis det du frågade efter men lite allmänt om ansvarsförsäkringar i alla fall. Hojta till om du undrar över något mer?

Sazalamel skrev:
Är inte säker men tror att försäkringen går in först vid evetuell rättegång/tvist.
Är inte så att om hovis "fixar" ett sömstick med hovböld/komlikationer/veterinär som följd, så går försäkringen in.

Rätta mig gärna ni som verkligen vet, (tror gör man bara i kyrkan;) )

Det bästa är annars att ta kontakt med ett försäkringsbolag och höra hur en ansvarsförsäkring funkar. Nästan alla företagare har ju nån form av ansv,förs.

Ok - jag skall rätta dig...:angel: Ansvarsförsäkringen kommer in i bilden när någon har framställt ett skadeståndsanspråk mot den försäkrade (tex. en hovslagare). I det läget kan hovslagaren välja att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och försäkringsbolaget företräder då hovslagaren i diskussionerna med motparten (ungefär som en advokat skulle ha gjort) och skall efter insamlande av fakta fatta ett beslut på ett objektivt sätt (ungefär som en domstol skulle ha gjort). Försäkringsbolagets beslut kan sedan överklagas till TR och då kommer ansvarsförsäkringen att täcka hovslagarens rättegångskostnader.

Det är rättsskyddsförsäkringen som träder in först om man hamnar i en formell tvist (dock krävs inte att stämningsansökan är ingiven men en tvist måste ha uppstått).

Tack för svaret!

Om jag förstått det rätt är det alltså bara hovslagar- och veterinärutgifter som kan ersättas med försäkringen, eller kan man också begära "vanligt" skadestånd för t.ex. sveda och värk (ägarens eller hästens), eller ersättning för att man missat en tävling pga. felskoning strax innan osv?

Det låter som om det är en ganska komplicerad procedur att få ut ersättning, där du som privatperson riskerar att stå ganska slätt mot försäkringsbolagets advokater...undrar hur ofta det händer att hästägare faktiskt får användning för hovslagarnas försäkring? Jag har ju alltid varit noga med att använda utbildade hovslagare, delvis för att det känts som en trygghet att de har ansvarsförsäkringen, men det kanske inte är ett så starkt argument egentligen...

Anledningen till att jag funderar, är att en utbildad och försäkrad hovslagare (inte min ordinarie) gjort ett riktigt slarvjobb med båda mina hästar, varav unghästen har verkats så hårt att hon går på sulan... och typiskt nog strax innan en stor utställning som jag inte längre vet om det är värt att åka till, med en häst som knappt vill trava. Jag har fått tid på kliniken nästa vecka och ska se om det hjälper att slå på skor, och då undrar jag hur stora mina chanser är att få ersättning för dessa extra utgifter. Och kan jag få annan ersättning om jag missar utställningen? Jag har ju betalt anmälningsavgift, bokat handler mm...

Verkligt tack för upplysande information.:)
Håller med ts. verkar vara en procedur att ytnyttja ansvarsförsäkringen.
Hovslagaren kan ju inte säga om han ställt till det "- det tar min försäkring" utan det ska försäkringbolaget besluta.
Är det rätt uppfattat?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 953
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025