F

Fladde

Vet ej om detta ligger rätt.

Men ifl min fråga är:

Om man har 2 hästar som ska släpas ihop och bägge hästägarna är med på det.
Om den enna hästen skulle skadda den andra vem är det som har ansvaret då?

Sv: Ansvaret?

Helt spontant skulle jag säga att båda två har lika (dvs hälften) ansvar, men du får vänta på någon annans svar för jag vet inte hur det är enligt lagen!

Tar man risken som hästägare att släppa ihop sin häst med en annan kan man väl aldrig kräva att någon annan hästägare ska stå för veterinärkostnader då man själv tagit beslutet?

Idka skrev:
Tar man risken som hästägare att släppa ihop sin häst med en annan kan man väl aldrig kräva att någon annan hästägare ska stå för veterinärkostnader då man själv tagit beslutet?

Vet inte det är ju de jag fråga om;)

Om man kan kräva det vet jag inte (vet som sagt inte hur lagen är), men jag vet att jag skulle erbjuda att betala hälften av t. ex. självrisken på försäkring om jag stod och såg på när min häst sparkade en annan häst så illa att den behövde behandlas av veterinär.

Om du flyttar till ett stall och hantering samt hagvistelse sker på ett viss sätt, då är det upp till dig som ägare att ta ställning till och även ansvar om du vill ha det så eller inte.

Om du står installad på ett stall och man plötsligt släpper in din häst i en anna hage mot vad den normalt sett går i, då är det stallägarens ansvar. Har ni däremot kommit överens om att prova så är ansvaret ditt som hästägare, det finns inget juridiskt stöd för att kräva någon på pengar vid en ev skada på hästen om detta inte skett oansvarigt eller vårdslöst.

Detta är tyvärr risker man få ta när man har häst.

Ingen i vårt stall skulle ens komma på tanke att kräva någon annan på pengar om vran häst blivit skadad av en hagkamrat, vill och vågar man inte riskera att den skaderisken finns så får man ha sin häst själv i en hage men så länge man vill ha den ihop så får man själv ta de skador ens häst kan få.

Det "värsta" som hänt hos oss hittills var att min ena häst fick en spark som snittade upp ett sår som måste sys, det betalde jag, det är knappast hästägaren till den andra hästen som kan hjälpa vad hennes häst gjorde.

Likadant har vi det med täcken, den somfår ett täcke söndertrasat den får köpa ett nytt, har man täcksesdragare så får man helt enkelt ha tillräckligt tåliga täcken, ingen av oss kan stå och vakta våra hästar i hagarna hela dagarna.

Har ingen aning om detta blivit rättsligt prövat, men under mina år som hästmupp har jag aldrig hört annat än att man som hästägare släpper sin häst på egen risk. D v s man ansvarar själv för skador på den egna hästen.

Samma sak gäller eventuella skador på utrustning (täcken, grimmor, skydd etc som hästarna har i hagen). Jag reparerar min egen hästs grejor oaktat vem som kan tänkas vara boven i dramat och tagit sönder det.

Hur skulle man göra om det var 6 hästar i samma hage? Polisutredning vem som ätit vems täcken? Tandavtryck i gummi för att hitta den skyldige? (absurt, kort sagt)

Det här gäller självklart inte när andra, utan hästägarens godkännande, släppt ihop hästarna.

Jag har erfarenhet av detta.

Den som äger hästen som åstadkommer skadan är skyldig att betala hälften av de veterinärvårdskostnader som den skadade hästens ägare betalar. Dvs normalt halva självrisken + ev procent beroende på försäkringsbolag. Innan man släpper ihop hästar är det viktigt att kolla upp att den andra hästen är försäkrad. Lika viktigt är att man själv har en ansvarsförsäkring!

När min häst släpptes ihop med ett annat sto var det i en neutral hage, dessförinnan hade de gått i varsin angränsande hage under tre veckors tid. Stallägaren bedömde det som att "det skulle kunna gå bra" att släppa ihop dem.
Det gjorde det alltså inte. :mad: Till attt börja med såg de ut att vara vänner, men efter en kvarts vänskapligt kliande på manken drog den andra öronen bakåt, vände häcken till mitt sto och sparkade henne rejält. Sedan blev det en jakt genom hagen, tills Besten jagade in den andra i ett hörn och slog tillbaks.
Givetvis ingrep jag direkt, men en spark hade tagit i hasleden och ett sår hade uppstått.

Veterinären kom samma dag, och trots att hästägaren ville få hästen röntgad bedyrade veterinären att det inte fanns några skelettskador. Hon rensade såret och lade drän.
Någon vecka senare kunde hästen nästan inte gå. Då blev det djursjukhuset nästa, där benet röntgades och man såg att en benflisa var av. Operation och en veckas vistelse på djursjukhuset.
När hästen varit hemma i en vecka konstaterades att såret var infekterat av stafylokocker och det blev ytterligare en vecka på djursjukhuset. Den ena penicillinkuren avlöste den andra under två månaders tid.

Hästägaren fick veterinärvårdsräkningar på nästan 25 000 UTÖVER vad försäkringen täckte.

I det läget var jag glad att jag hade en bra hemföräkring med ansvarsförsäkring, som täckte de kostnaderna. Den andra hästens ägare fick tillbaks inte bara hälften, utan alla sina pengar från mitt försäkringsbolag. Förutom de 1200 som utgjorde min självrisk.

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte visste att det var så att jag var skyldig att betala. "Var och en tar väl sina skador", trodde jag. Det var först när det stod i en artikel i Ridsport under hösten 2003 som jag förstod hur det låg till. Då tog jag kontakt med försäkringsbolaget som bekräftade att man har ett "strikt hästägaransvar" och snällt betalade ut pengarna.

Immer

Jag brukar informera ev nya hagkamrater till min häst om att han är en riktig testare, att han förmodligen INTE kommer vara snäll i början och att de släpper in sin häst "på egen risk", då anser jag (men jag vet inte om lagen gör det?) att jag inte kan hållas ansvarig för något han gör. De flesta hästar får dock inte mer än ett par små bitsår, men OM det skulle hända något vill jag att det ska vara klart från början att det finns en risk.
Jag skulle inte hålla någon annan ansvarig om deras häst sparkade min, det är ju sånt man får "räkna med" med hästar tyvärr.
Däremot hände det en gång att min ponny släpptes ihop med en häst han INTE skulle gå med, denna häst bet sönder hans täcke, och då krävde jag ersättning för täcket.

Men en sak jag har haft anledning att fundera över är om en stallägare har rätt att kräva att jag släpper ihop min häst med en ny? Eller om jag helt enkelt kan säga nej? Har inte lusläst mitt kontrakt men tror inte det står något om det där. I alla fall så måste jag väl i så fall ha möjlighet att säga upp min box och flytta innan beslutet verkställs?

Ok om det är mer än två hästar i hagen, hur ska man då utreda vem som är den skyldige om ingen sett vad som har hänt??

Det var aldrig aktuellt i mitt fall. Men visst skulle det vara intressant att veta hur man gör om det är flera hästar och det inte finns några ögonvittnen.

Immer

Kanon! Ditt inlägg fanns inte där när jag skrev mitt...
Men om jag informerar hästägaren innan, har jag ändå ansvar, jag vet ju att han har det lite svårt socialt (varit hingst länge, gått mycket själv)? I så fall tänker jag inte gå med på att min häst släpps ihop med någon annan.
Om hästägaren beslutar det då, mot min vilja, är jag ändå ansvarig?

Du har ansvar även om du informerar, så var det i mitt fall. Jag varnade, eftersom min häst är en stor, grov kallblodstravare med massor av power i fötterna. (Om jag vetat vad jag vet idag om det andra stoet hade jag inte gått med på att släppa ihop dem. Hon är nämligen en riktig hormonkärring, medan min är betydligt jämnare i sitt humör)

Om du varnar den andra hästägaren och han/hon släpper ihop era hästar fastän du uttryckligen sagt ifrån att det inte får göras - då bör du inte hållas ansvarig för eventuella skador. Den andre hästägaren kan ju inte bestämma över din egendom!

Immer (som visserligen inte är jurist...)

Tror faktiskt inte man skulle komma så långt om det blev rättssak av det hela så lagen är nog gasnka meningslös i det fallet.

När min häst skadases så var det två hästar till i hagen, jag tror det var en av dem som sparkade eftersom min höll på att mopsa sig oavbrutet mot henne, men samtidigt så är det en häst som jag aldrig sett göra en fluga för när, medans den tredje är en sådan som kan klippa till men så länge vi såg dem så var hon inte ens i närheten av de två andra...

Vem är den skyldiga...

Hovavtryck, DNA??

var och en har ansvar för sin häst.
skulle det bli någon form av tvist, så är det den som äger den skadade hästen som betalar ev. veterinär

Som hästägare så tar man vissa risker som man inte kan kräva av andra att betala om det skulle hända ngt.
Om denna häst man ska släppa sin egen häst med, är känd för att vara aggressiv/skada andra hästar så bör man låta bli.

BrokenSilence skrev:
var och en har ansvar för sin häst.
skulle det bli någon form av tvist, så är det den som äger den skadade hästen som betalar ev. veterinär

Du läste tydligen inte vad jag skrev här ovan?
Eller så är det så att du har rätt, juristen har fel och mitt försäkringbolag fel. :angel: PM:a mej med ditt namn och telefonnummer, så ska jag genast vidarebefordra det till försäkringsbolaget, de tycks ha gjort ett stort fel..... :devil:

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka