L

Ledsen

Är det någon som vet vem som har ansvaret när hästen skadar sig i hagen. Jag står uppstallad hos ett företag.

I avtalet står "För sådan skada eller sjukdom på hästen som uppkommit på grund av vårdslöshet från värdens sida är värden ansvarig i den utsträckning som gällande lag anger och värdens försäkring täcker".

Min häst har allvarligt skadats på grund av att det legat saker i hagen som inte borde ligga där.

Vem bär ansvaret? Hur går man till väga?

Någon som vet?

Sv: Ansvar

Beror nog på vad det är för saker, om stallägaren känt till det samt att denne borde förstått att det fanns en skaderisk.
Dessutom tror jag att det kan spela roll om du kände till detta på samma vis.

Jag skulle tippa på att det blir en knivig situation, om du känt till sakerna och ändå släppt din häst där så tror jag inte att stallägaren kan ställas ansvarig faktiskt, men jag är inte säker...

Kan du berätta mer detaljer kanske det underlättar att svara på frågan, vi har ju en del bukare som är juridiskt kunniga :idea:

Det var en 7 cm lång spik :(. Stallägarna har precis byggt ridhus och springer runt med spikar och verktyg i fickorna, det ligger byggmaterial runt hela stallet. Jag är ganska säker på att det ramlat ur hans ficka när han tagit in eller ut hästar alt. följt med höet ut...

Tyvärr gick spiken rätt in i strålbenet och vidare upp genom sena och bursa...

Känns så onödigt att min häst inte kan leva vidare på grund av stallvärdens slarv :(

Senast ändrad av en moderator:

Det var jättetråkigt, men jag tror tyvärr att det inte kan lastas din stallägare utan just nu känns din beskrivning som en ren olycka faktiskt.:crazy:

När jag läste ditt första inlägg så såg jag en hage framför mig som var mest lik en avstjälpningsplats, det hade varit en annan sak.:(

Nja, om man bygger och inte har koll på material utan det hamnar på ställen det inte ska finnas, som i hagen, så tycker jag absolut det är att ha varit ovarsam som stallägare!

Är hästen försäkrad? Har du fått ut livförsäkringspengar? Vad väntar du dig om stallägaren tar på sig ansvaret?

Nja, om man bygger och inte har koll på material utan det hamnar på ställen det inte ska finnas, som i hagen, så tycker jag absolut det är att ha varit ovarsam som stallägare!

Är hästen försäkrad? Har du fått ut livförsäkringspengar? Vad väntar du dig om stallägaren tar på sig ansvaret?

Ja man kan säkert säga att man är ansvarig och ska ha koll på byggmaterial, men så länge det inte endast är stallägaren som har tillgång till utrymmena så kan man inte veta att det är denne som har tappat spiken. Det blir mycket svårt att bevisa att stallägaren varit vårdslös om det nu inte ligger spik lite över allt.

Jag skulle absolut "driva det vidare" och hävda vårdslöshet från värdens sida om det hände min häst. Huruvida man får rätt eller inte är förstås väldigt svårt att säga med alla regler och paragrafer osv som finns, samt den lite luddiga formuleringen i kontraktet "värden ansvarig i den utsträckning som gällande lag anger och värdens försäkring täcker". Jag läser det som att värden bara är ansvarig om denne har försäkring som täcker - vad gör man om värden är helt oförsäkrad?

Hur som helst så hade jag gått vidare med det. Det borde ju gå att påvisa att det är en likadan spik som använts till bygget, även om det förstås är svårt att bevisa att det är just han som har tappat den.

Men är det inte den som ansvarar för ett bygge som har ansvar för att material hålls så det inte kan skada?

Jag tänker om hovslagaren varit ute, hästägaren har sopat ihop söm och skräp i en hög men tar inte bort, någon kommer förbi och sparkar till högen så en söm far iväg och nästa häst som går där får in den i hoven. Den som var ansvarig är enligt mig då hästägaren som borde inte bara sopat ihop utan även sett till att slänga det farliga på avsedd plats så det inte kan spridas av andra.

Ja man kan säkert säga att man är ansvarig och ska ha koll på byggmaterial, men så länge det inte endast är stallägaren som har tillgång till utrymmena så kan man inte veta att det är denne som har tappat spiken. Det blir mycket svårt att bevisa att stallägaren varit vårdslös om det nu inte ligger spik lite över allt.

Ja vi har ju hittat både det ena och det andra i en tidigare hage som hästarna stod i, nu skadades inte någon av det MEN.

Kan ju berätta en annan händelse där min häst faktiskt blev tvärsjuk med dyra kostnader som följd. Någon hävde in fårkadaver i vår beteshage under våren, täckte dessa och sedan var det bra med det. (Inget vi kände till då när det hände, utan kom fram efteråt) Under sensommaren uppvisade min häst tydliga tecken på förgiftning, togs in och veterinär tillkallades. Det blev dyrbar medcinering, bara den kostade över 3000 kr sedan tillkom veterinär besöken.

När man kom på vad hästen hade blivit sjuk av, så visste man också vem som hade grävt ner kropparna i hagen. Gick det att få ersättning för det? Nä, det vara bara vackert betala och se glad ut.:crazy:

Men är det inte den som ansvarar för ett bygge som har ansvar för att material hålls så det inte kan skada?

Jag vet inte, det var inte det jag syftade på, vem som helst inklusive ägaren kan ha tagit dit spiken, medvetet eller omedvetet. kan man bevisa att spiken kommer från bygget och kommit dit genom vårdslöshet så kanske. Det krävs ganska ordentliga fel för att det ska räknas som vårdslöshet dock, är osäker på om någon rättslig instans kommer att anse att en tappad spik är en fråga om vårdslöshet, försumlighet, slarv mm ja men troligen inte vårdlöshet.

Jag tänker om hovslagaren varit ute, hästägaren har sopat ihop söm och skräp i en hög men tar inte bort, någon kommer förbi och sparkar till högen så en söm far iväg och nästa häst som går där får in den i hoven. Den som var ansvarig är enligt mig då hästägaren som borde inte bara sopat ihop utan även sett till att slänga det farliga på avsedd plats så det inte kan spridas av andra.

Det är en stor skillnad på vad man själv tycker är någons ansvar och det som domstolen anser. Jag skulle förmodligen inte dragit det vidare, i synnerhet när det i avtalet står "För sådan skada eller sjukdom på hästen som uppkommit på grund av vårdslöshet från värdens sida är värden ansvarig i den utsträckning som gällande lag anger och värdens försäkring täcker" . Det bästa här är förmodligen och undersöka om försäkringen stallägaren har täcker.

Beklagar uppkommen situation.

Har själv stall. Har en ansvarsförsäkring via försäkringsbolaget, Läns***säkringar. Vad jag har förstått träder denna in ifall en inackorderad häst skadas eller skadar egendom. OM det är mitt fel/ansvar.

Har ej behövt använda försäkringen, så jag vet ej om den skulle gälla i ditt fall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia