Ansträngande att bada?

A

alicen

Jag har alltid tänkt att man efter ett hårt träningspass kan gå ner till havet och bada lite med hästarna, jätte mysigt :)
Men är det jobbigt för hästarna att simma eller bara gå i vatten? Har alltid längtat efter en vatten bryns galopp i solnedgången :love: eller bara svalka hästens ben så :P

Någon kunnig som vet?

Sv: Ansträngande att bada?

Det är rätt tungt för dom att simma, sen att gå i djupt vatten är ju åxå rätt ansträngande.

När vi hade nära till badplats för hästarna så då var det de enda vi gjorde den dagen och vissa hästar som plaskade å lekte mkt kunde få träningsvärk av det faktiskt.

Det är väldigt ansträngande.
JAG skulle inte göra det efter ett hårt träningspass.

Varför inte ta själva badningen som träningspass? :idea:

ja, det är riktigt ansträngande för hästarna. SOm Vita_N_6520 skrev, varför inte ta badningen som ett träningspass? :)

fast att bara skritta i vattenbrynet eller vada ut en bit och bara stå stilla och låta hästen svalka sig är ju inte ansträngande. Att rida runt i vatten eller sand är ju jobbigt, men att bara svalka sig kan ju inte vara speciellt ansträngande om man näst intill bara står stilla i vattnet.

och en galopp längs vattenbrynet är det ingen häst som dött av heller trots att de kanske redan gått ett pass innan, dock bör man ju inte galoppera flera kilometer ;)

Nej att bara "gå i och ur" är ju inte mer ansträngande än att skritta av hästen.
Men att vara i och plaska en stund och gå runt kan vara ansträngande, om man inte gör det ofta så hästen har de musklerna.

Alla får ju göra som de vill med sina hästar, men när jag har ridit ett hårt pass så skulle jag inte ge mig ut och galoppera, hur kul det än är.

Hej Alicen! Om du vill rida på stranden så tycker jag att ca 30 min är lagom,
max 10 min totalt i trav o galopp i vattenbryn, resten blandat skritt, trav o
galopp på fast sand. Undvik tjock sand då detta kan ge senskador.
Så här kan det se ut, max 10-15 cm vatten är bra tycker jag:

Bando6juni2009214.jpg

Fast sand ser ut så här (hästen skall inte lämna mer än ca 3 cm avtryck);

Bando6juni2009148.jpg

Det är väldigt kul att rida på en strand men också mycket ansträngande för
hästen så man får lägga in många skrittpauser. Om du bara vill doppa dig och
din häst så spelar det ingen roll var ni har varit innan men annars så kan
man räkna ett ridpass på stranden som ansträngande.
Ha det så trevligt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka