Ansökan till högskola hösten 2013

Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag är också lite nervös! Hade kommit in de senaste åren med mina betyg/hp men samtidigt finns det i bakhuvudet att det kanske chockhöjs i år ;)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

knapp

Jag har då, som sagts, sökt Logopedprogrammet i ett antal städer. Har hållit mig fast vi programmet men igår ändrat ordningen på städerna så ansökan ser alltså ut som följer:
1. Lund
2. Gbg
3. Linköping
4. Sthlm

Sanningen är dock den att kommer jag inte in i Lund så tackar jag troligvis nej helt och hållet, sticker ut och reser under hösten och söker istället till Uppsala till efter jul. Alternativt väntar till nästa år.

Vill passa på att önska samtliga i tråden ett jättestort lycka till! Så intressant att läsa vad alla sökt. Var tvungen att googla på PAO för att fatta vad som menades :p

Kul! Jag är också logoped, tog examen från Lund 2009
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl

Någon mer än jag som tänkt läsa Miljövetenskap? :) Jag har sökt in till det Naturvetenskapliga Kandidatprogrammet i Miljövetenskap på Lunds Universitet till hösten och ligger en bra bit över förra årets antagningssnitt (både i min grupp och HP), så jag kommer förhoppningsvis in!

Och ännu en fråga, vilka pluggar i Lund här? :D

JAG! Eller tja, inte än. Men snart ;)

Kul! Jag är också logoped, tog examen från Lund 2009

Åh! Spännande! Vad tyckte du om utbildningen?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

-KL-

Jag är JÄTTEnervös. Har sökt en hel del, många kurser av sådant jag verkligen är intresserad utav. Jag har även sökt ett program på distans. Hade jag sökt campus hade jag utan tvekan kommit in - snittet låg på runt 12 förra hösten! Distans däremot.. låg mer runt 16. Är det helt kört att komma in om man har ett betyg på 14,97 (givetvis så räknas inte min poäng med meritpoäng in till denna utbildningen.. när man skulle behöva det)?... Just nu känns det lite så. Får hoppas att inte allt för många söker. Om någon undrar är det digital design jag har sökt till.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag har också sökt digital design, kul! :D Men känner mig inte allt förhoppfull om att komma in. Sökte programmet för något år sedan med, och blev andra reserv, men annat kom ivägen så jag tackade nej till att stå kvar. Så jag vet inte om jag kommit in då, eller inte. Jag brukar säga inte, för att lätta ångesten ;) :D

Du har inte skrivit högskoleprovet? För det snittet är ju inte så högt för att komma in. Håller tummarna :)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Men åh vad kul! :D då håller jag tummarna för oss båda. Får man fråga vad du har för snittbetyg? Kanske kom du in på högskoleprovet? Jag har tyvärr inte gjort högskoleprovet :( dumt såhär i efterhand när det är lätt att komma in på det.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Mitt snitt är gaaalet lågt, så jag kommer inte in med hjälp av det. Så där har du en mindre att tävla mot iaf. ;)
Och ja, precis, jag kom så långt enbart pga högskoleprovet, och där har väl snittet varit kring 0,6-0,7 för att komma in om jag minns rätt. :)

Håller tummarna för att folk med snitt som. mig har sökt, då kommer du in ;) haha. Uuuh, snart är det fredag... Är det efter 13 det brukar komma upp?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

JAG! Eller tja, inte än. Men snart ;)



Åh! Spännande! Vad tyckte du om utbildningen?

Jodå, överlag tycker jag att den var bra!
Första året läser (tror upplägget är detsamma fortfarande) man inte kurser på med fak utan på psykologiska institutionen samt på SOL (språk och litteratur). Kurserna där är rätt så slappa och jag förstod inte vad man skulle med kunskapen till så då kändes det osäkert om det var rätt. T3 börjar man läsa logopedi "på riktigt" och då förstår man vad man skulle med de andra kurserna till. Då börjar även de kliniska kurserna som är det roliga...

Man får vara beredd på att åka en bit på praktik, typ Kronoberg, Halland och Blekinge (men på andra orter får man åka ännu längre)

Sen är utbildningen till viss del PBL-baserad, vilket man ju får vara beredd på. Det passar en del, men kanske inte alla.

Skulle jag gå om utbildningen skulle jag gå antingen i Lund, Göteborg eller Stockholm. De övriga orterna är rätt så nystartade och har inte (enligt min åsikt) lika höga krav på sina lärare och de är inte heller så akademiskt meriterade. I Umeå har man t.ex. varit på väg att lägga ner programmet för att man haft så svårt att rekrytera lärare.

Sen bör man tänka på att olika orter har olika inriktning på sin forskning vilket återspeglas i undervisningen. Lund har barnspråk, dyslexi och hörsel. Stockholm röst LKG, Göteborg är bra på neuro, LKG och habilitering. Lkpg på habilitering etc. Sen läser man ju såklart alla områden överallt, men kvaliteten är ju oftast högst på det man själv forskar inom.

Logoped är världens bästa jobb tycker jag :love:
Älskar varje dag jag får träffa mina små älsklingar :D
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

*KL*

På grund utav ganska drastiskt ändrade planer för mig i höst så var jag tvungen att göra massor av efteranmälningar till höstterminen.
Den 12e kommer ju första svaret, men fortfarande står min anmälan som "ej handlagd", eftersom den är sen. Kan jag komma att få svar den 12e i alla fall? Jag tänkte om det är 30 personer som söker en utbildning med 50 platser så kommer jag ju kunna få en plats även om anmälan är sen? Eller måste jag vänta till andra svaret när alla tackat ja eller nej? :arghh:

---
Tillägg, gick in och min anmälan är nu låst på grund utav urval, men det kanske bara gäller de anmälningar jag skickat in i tid?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl

Är också taggad inför fredag!
Hoppas som bara den att jag kommer in, men det borde jag göra om man kollar till tidigare års antagningspoäng, men man vet ju aldrig.
Kommer då att plugga i Lund, men bo i Malmö. Ska bli så himla kul!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Stort tack för ett så utförligt svar :bow:

Och, vilken lättnad att höra att du gillade utbildningen ;) Jo, jag har kikat på utbildningsplanen och är förbered på att det är mycket förberedande teoretiskt första året. Dessutom verkar jag ha prickat in rätt orter, Lund och Göteborg som första- respektive andrahandsval. Tycker visserligen, så här som total gröngörling, att neuro verkar intressantast men det kan ju ändras dramtiskt de närmsta åren.

Vill inte kapa tråden allt för mycket men bara en kort fråga till; har du läst vidare och tagit en master eller har du "bara" examen? Vet du hur vanligt det är att man läser vidare på masternivå?
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Stort tack för ett så utförligt svar :bow:

Och, vilken lättnad att höra att du gillade utbildningen ;) Jo, jag har kikat på utbildningsplanen och är förbered på att det är mycket förberedande teoretiskt första året. Dessutom verkar jag ha prickat in rätt orter, Lund och Göteborg som första- respektive andrahandsval. Tycker visserligen, så här som total gröngörling, att neuro verkar intressantast men det kan ju ändras dramtiskt de närmsta åren.

Vill inte kapa tråden allt för mycket men bara en kort fråga till; har du läst vidare och tagit en master eller har du "bara" examen? Vet du hur vanligt det är att man läser vidare på masternivå?

Nej, barn är det roligaste! ;)
Är nog inte någon i min kurs som fortsatt på masternivå, man får ju oftast inte bättre jobb/ högre lön för att man gått det 5e året. Det lönar sig inte. Jag ska dock börja läsa fristående kurser till hösten med mål att plocka ihop masterexamen. Som tur är får jag gå på arbetstid. Målet är att förr eller senare plocka ihop mastern, men vi får se! PMa om du vill meta mer!
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Tänk att det bara är en dag kvar! Imorgon vid denna tid vet vi troligtvis vad vi ska plugga!
Tur att kvällen består av att packa, så tiden går fortare...;)
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

KL

Jag är nervööööös! Har sökt bibliotekarieprogrammet i Borås, 2010 och 2011 hade jag troligtvis kommit in i första urvalet men 2012 troligtvis i andra urvalet, och jag vill verkligen komma in på första! Måste söka bostad och sånt i ny stad ju, vilket jag inte får göra utan antagningsbesked och CSN-besked osv, blir lite stressigt annars känner jag.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Här är en till som är nervös. Jag ska visserligen plugga på distans om jag kommer in, så det är inga praktiska grejer som behöver lösas innan terminsstart, men samtidigt är detta min plan B och skiter den sig finns det ingen plan C. :o

Jag blev nämligen klar med min kandidatexamen i juni, och söker jobb för fullt (har i och för sig sökt jobb sen i januari, men har trappat upp efter examen). Jag jobbar ju visserligen över sommaren, men det är inget jag kan hänga upp mig på då det bara är säsongsöppet och stänger i augusti. Jag vet inte ens vad jag ska göra om jag inte kommer in.
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

*KL*

Håller på att avlida av nervositet här borta. BORDE komma in, men man vet ju aldrig. Tänk om alla jävla människor får för sig att söka socionom i år? Jag som inte ens har nån plan B...
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

kl

Dagen D!! :nailbiting:

Fast, jag sticker nog ut lite, då jag på något sätt hoppas att jag inte kommer in på det jag sökt... :o

Om jag nu kommer in, ja, då har jag två plan A, men ingen plan B...
 
Sv: Ansökan till högskola hösten 2013

Jag vet inte vad jag hoppas på... Har sökt plugg, men vet inte om jag kommer in, eller ens om jag vill. Eller jo, jag vill nog, tror jag... Åh, vill veta nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp