@skogaliten och ni andra
Jag skulle säga att orsakerna är åldersrelaterade och personen förstår inte att det är dags att ställa in bilen. Jag har försökt att prata med personen (släkt), men det tas inte på allvar, och leder till att vi blir allvarligt osams. Det finns liksom inte en chans att personen förstår att jag egentligen menar väl.
Att jag skulle få personen att följa med till en läkare eller liknande är helt omöjligt, om jag inte bokstavligt talat ska släpa personen dit.
Men ja. Personen har (än så länge) inte ställt till med något allvarligt. Men jag tycker att förmågan att köra är helt klart inte som den borde vara. Men, jag vet inte hur "illa" man måste köra för att det ska vara något som någon annan bryr sig om. Jag tycker att det känns hemskt att det nästan måste hända något jävligt allvarligt för att det kanske ska ifrågasättas.
Anledningen till att jag undrade över anonymt är för att jag orkar inte bråka. Jag tänker att det lika gärna skulle kunna vara en granne som sett att det kanske inte känns lämpligt. Eller något. Jag vet inte. Då är det iallafall inte helt klart och tydligt att det ÄR jag som har gjort det.
Om det är en släkting, så kanske ni kan vara flera ur släkten och samarbeta för att få personen att sluta köra bil?
Är det i stadsmiljö/tätort eller långt ute på landet?
Om "alla" i släkten samstämmigt förklarar att det är "dags att sluta köra" och dessutom kan turas om med att hjälpa till med skjuts till stormarknaden eller vart det nu är man anser sig "behöva" köra till, så går det nog lättare än om du är den enda som säger ifrån.
Det har fungerat, efter vissa förvecklingar, åtminstone i något fall jag känner till.
Om personen då och då klagar över sin ekonomi, som många pensionärer gör, hjälp denne att förstå hur mycket pengar bilen kostar att ha om den är "egen", och visa uträkningar på hur mycket taxi man kan åka för pengarna... Kanske det går att få färdtjänst, om man börjar bli skraltig t.o.m.
Det är antagligen viktigare (och lättare) att "ta bort bilen" än att få personen att släppa själva körkortet. Om körkortet tas ifrån någon, så är det liksom "sista spiken i kistan", man förlorar självkänsla och en egenuppfattning om självständighet.
Så har personen egen bil, så bistå inte med någon form av hjälp vid reparationer eller liknande. Om personen kör bilen ganska sällan, börja med att försöka få denne att låna ut bilen ( för en längre tid) till någon i släkten som behöver den för exempelvis jobbets skull, eller för någon väldigt speciell lite längre resa. Försök samtidigt skjutsa personen, visa fördelarna med kollektivtrafik och taxi, och hur mycket pengar och besvär man sparar utan egen bil...I bästa fall, så kommer då personen en bit ifrån det där med "egen bil", och vänjer sig vid att vara utan. Försök så se till att den som fått låna bilen visar stor glädje och tacksamhet, så kanske denne får (eller får köpa till bra pris) bilen.
Och i den bästa av alla världar, så har den olämpliga bilföraren slutat att köra bil, eftersom personen inte har bilen kvar, men samtidigt så har personen kvar självkänslan och frihetskänslan som följer på att "ha körkort"...