Anonym anmälan?

NagelacksBeroende

Trådstartare
Kan man på något sätt anonymt anmäla någon för att man tycker att den eventuellt är olämplig att köra bil, och få det testat på något sätt?

Jag har försökt googla, men jag hittar mest om att läkare är skyldiga att anmäla olämpliga förare osv.

Ring polisen om personen är påverkad av alkohol eller andra droger! Man kan göra en anonym anmälan!

Om olämpligheten beror på något annat - t ex sjukdom - kan jag tänka mig att det är trixigare. Men beroende på allvarlighetsgrad borde en polisanmälan fungera även där.

Man kan ju tipsa polisen om personen och/eller uppge reg.nummer så de kan ha ett extra öga. Tror det går att göra anonymt via nätet tom. Jag tipsade om en vän som brukade narkotika den vägen. Han togs senare, sen om det var en tillfällighet eller om tipset hjälpte till på vägen vet jag så klart inte.

Ring polisen om personen är påverkad av alkohol eller andra droger! Man kan göra en anonym anmälan!

Om olämpligheten beror på något annat - t ex sjukdom - kan jag tänka mig att det är trixigare. Men beroende på allvarlighetsgrad borde en polisanmälan fungera även där.

Problemet för mig är ju att jag inte vet när personen kör bil påverkad, bara att det sker.

Om du vet vilken bil personen kör, så kan farbror blå hålla ett extra öga öppet :)
Tänk om vederbörande skulle köra på nån, och så har du inte ens ringt...

Minns tyvärr inte reg nr och är inte säker på att personen har samma bil nu. Går inte heller att kolla upp.

Din sista mening var ju lagom skuldbeläggande.

Kan man på något sätt anonymt anmäla någon för att man tycker att den eventuellt är olämplig att köra bil, och få det testat på något sätt?

Jag har försökt googla, men jag hittar mest om att läkare är skyldiga att anmäla olämpliga förare osv.

Har du (eller någon annan) pratat med vederbörande om olämplighet för bilkörning?
Är det fysisk sjukdom, alkohol/droger, demens, psykisk sjukdom eller något annat som är upphov till problemet?
På vilket sätt/i vilka situationer är vederbörande olämplig?

Är vederbörande en närstående (familj - släkt)? Prata i så fall om bilkörningsproblemet i familjen, och ta hjälp med att prata med vederbörande. Anonyma anmälningar riskerar att skada mer än att hjälpa, eftersom det sår en massa misstänksamhet och frågor , dels hos den anmälde, men också runt omkring.

Är personen en vag bekant, som då och då kör hem från en fest på fyllan, ring polisen när detta händer och tipsa (går att göra anonymt). Att bara anmäla och säga att någon kör full då och då, räcker inte, det måste ju gå att bevisa också.

Är personen som dricker/drogar (i samband med körning) yrkesförare eller kör i tjänsten , så kan man ju prova att kontakta arbetsgivaren.

Är personen sjuk, t.ex. hör illa/ser illa, börjar bli glömsk (dement), lider av ngt slags vanföreställningar och förstår inte/vill inte inse att det är dags att sluta köra, trots påstötningar, så lär inte polisen kunna göra något, så länge inte personen råkar ut för (eller ställer till med) en olycka. Här behöver man snarare ta hjälp av sjukvården, som kan initiera indragning av körkort på medicinska grunder.

"Tråkig attityd" till bilkörning är antagligen OK att ha, och inte grund till indraget körkort, hur gärna man än skulle önska. Så länge man inte orsakar olyckor, eller åker fast, så kan man busköra, köra (väldigt) för fort, strunta i regler och ordning hur mycket som helst. Om detta är problemet, tipsa polisen när det händer/pågår, så att "busen" kan åka fast.

Ja, det var meningen. Du har också ett ansvar.

Men alltså ärligt??
Du är verkligen otrevlig.

Även om Niyama ringer in och tipsar om snubben lär han inte bli stoppad om han inte kör på ett sätt som verkar konstigt eller farligt. Det är ju inte så att polisen stoppar alla som kör rattfulla bara för att det finns i registret tex.
Det är dessutom apsvårt att hålla reda på alla intressanta bilar.

För övrigt är det definitivt inte Niyamas fel om den hon känner ställer till med en olycka.

Men alltså ärligt??
Du är verkligen otrevlig.

Även om Niyama ringer in och tipsar om snubben lär han inte bli stoppad om han inte kör på ett sätt som verkar konstigt eller farligt. Det är ju inte så att polisen stoppar alla som kör rattfulla bara för att det finns i registret tex.
Det är dessutom apsvårt att hålla reda på alla intressanta bilar.

För övrigt är det definitivt inte Niyamas fel om den hon känner ställer till med en olycka.

Det kan räcka att de stoppar honom för att blåsa en gång. Även om han är ren den gången, så kanske det var sista gången han körde rattfull. Alltså behöver han inte åka fast för att Niyamas anmälan blir till nytta. (Han kan ersättas med hon...)

Det kan räcka att de stoppar honom för att blåsa en gång. Även om han är ren den gången, så kanske det var sista gången han körde rattfull. Alltså behöver han inte åka fast för att Niyamas anmälan blir till nytta. (Han kan ersättas med hon...)

Personen har blivit stoppad och blåst men då varit nykter.

Fast helt ärligt har man ju faktiskt ett ansvar om man vet om att någon kör påverkad. Självklart ser man till att göra vad man kan inom rimliga gränser för att förhindra att någon oskyldig får sätta livet till. Eller?

Se fetad text, vad det innebär är ju en mycket individuell bedömning och @Niyama och TS försöker ju faktiskt ta reda på vad hon kan göra.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
661
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama