Ännu mer funderingar

E

Express_Pearl

Läste en tråd om sågning nedan och funderade lite till..Sågar jag eller inte?
På volter:
-Antingen sitter jag med händerna nere vid käna och trycker ner huvudet, har sluatt med detta nu, för det funkade inget vidare..:smirk:
-Eller så håller jag händrna för långt fram och det händer ingenting
-Jag tar ställande tygeltag nästan hela tiden (som jag har fått förklarat går mot höften) samtidigt som jag ska hålla på ytter, men jag får inte hänga fast där för då blir hon förbannad utan jag ska röra på den. Men om man rör på inner bakåt mot höften och ytter ungefär samma sak, då sågar man ju? Men gör jag så får jag beröm från ridlärarna? Sitter jag helt still på handen så säger dom-Rör på bettet! Men sen ska man sitta still med handen för annars förstör man hästen ty..Jag kan inte få dett att riktigt gå ihop..Förklaring?

Sv: Ännu mer funderingar

Jag kan förklara hur jag gör när jag böjer hästen.

När hästen sätter i inner framben så kramar/vibrerar jag inner tygel i riktning mot min yttre höft. Detta för att få tygeln intill halsen och hjälpa hästen med ställningen.
Ytter tygel släpper jag efter litegrann så att hästen har en möjlighet att ställa i nacken/halsen. Den ska vara stilla men inte "fasthållande".
(tänk dig att du cyklar-för att kunna svänga måste du ge efter på yttersidan annars far du ju rakt fram.)
Resten av hästens kropp böjer jag genom sitsen.
Faller hästen inåt i volten så lägger du till inner skänkel när inner fram är i sitt bakersta läge. Då påverkar du inner bak precis när det lyfts så att hästen trampar mer under sig.

//F

Jo jag hänger med på hur du gör, men denna damen lyssnar inte alltför mkt på sitsen eller skänklar, hon tar allt som har med ben å göra som att- Nu ska ja springa!! Men det med att du flyttar inner tygel mot ytter höften, så gjorde jag också men då sa ridlärarna (ridit för olika) att man inte skulle göra så, kommer inte ihåg anledningen..:crazy:
Jag försöker rida mer med sisten men det funkar inte förrän jag först har fått henne un genom att visst sitta ordentligt såklart, och skritta/trava runt på volter tills hon lugnar sej och då blir det samma problem igen..Sågar jag ner henne? Så hon lysnnar inte så mkt på sitsen och vikten om man inte först fått henne att skritta och trava rent viket jag bara får henne att göra på volter genom att ställa med inner somjag beskrev och röra runt lite med ytter..Gud va rörigt!! Men hoppas ni fattar, mer tankar, tack!! :D

För att lära henne böjning genom sits så rider du mycket ått-volter och serpentiner. (Kan du säkert redan)
Och när du rakställer hästen för att byta varv så sitter du om innan du tar i tygeln så att hon lär sig vad inner sittben betyder.
Istället för att använda underskänklarna så använder du överskänklarna.
Vänder hon inte så lägg till ytter tygel när hon lyfter ytter framben.
Jobba bara med detta tills hon lär sig vad sits och skänklar betyder, annars måste du bara sitta och bromsa henne med tyglarna och får då spänningar.
Om du sågar henne det vet jag inte eftersom jag inte sett dig rida.

Att jag tar inner tygel mot ytter höft är för att få ett litet tryck mot halskotpelaren så att hästen får hjälp att ställa sig i nacke och hals.
Ytter hand är stilla för att locka hästen att mjukna i insidan och söka stöd på yttertygeln.

Det är nästan det enda vi gör faktiskt..;) Men så gör ajg, eller ja försöker så gott det går iaf, och då lyssnar hon när man svänger med sitsen men bromsa, det går inte..Så jag vet att hon kan, hon vill helt enkelt inte. Sen behöver jag inte bromsa så mkt med tyglarna då jag försöker vända på en volt eller göra något så hon får tänka på annat innan hon gasar på.
Aha, men trycker tygeln mot halsen eller hur menar du? För genom att flytta tygeln kan man väl inte få ett tryck på halskotpelaren? Tygeln verkar ju i munnen? Och om jag håller ytter för stilla, så blir hon arg för att ja "håller fast" henne och biter då tag bettet och draaar.. Jag säger absolut inte att du gör fel, olika saker funkar på olika hästar och jag vill mer än gärna prova men vill veta hur hästen påverkas m.m innan jag testar.. Hoppas du inte tar illa upp!:D

Va säger du? Jag gör väl aldrig fel!? :cool: :D Om du bara visste...

Nu har ju jag inte sett din häst, men jag skulle kunna tänka mig efter hur du beskriver, att hon inte orkar bära sig (därför går hon fort), och att hon är lite stel(hon drar i tygeln). Om man får hästen att bära och böja sig korrekt så är det väldigt jobbigt för henne, så ta bara några steg och låt henne sen räta ut sig och vila lite. Att du vänder henne på volt för att få henne att tänka på annat är jättebra.

Då man tar inner tygel mot sin yttre höft så lägger tygeln an mot halsen på hästen och ger ett liitet tryck. Vad ska jag jämföra med... ungefär som med skänkeln, hästen får nåt att böja sig runt. Förstår du? Jag är dålig på att förklara. Du ska inte flytta handen över manken utan bara sikta in tygeltaget mot ytter höft.

Prova bara nåt steg i början och låt henne räta ut sig och vila innan hon hinner ta bettet och börja dra. belöna med eftergift/uträtning.
Iom att du böjer henne så belastas det inre bakbenet och får bära mer, och utsidans muskler stretchas. Så böj lite och vila ofta.

Det är som när man själv provar att nå golvet med raka ben. Det går att pressa sig ner, men innan man har tränat upp smidigheten så sträcker det rätt bra baki knäna. :crazy: :D

//F

Stämmer bra att hon har svårt att bära sig, hon är en travare under omskolning så hon är ganska stel också för den delen. Men nu har hon börat höja ryggen men bär sig inte så bra, vad jag har fattat är dte två olika saker? Aha, u fatttade jag hur du menar med tygeln
Men tror du att hon reagerar på det lilla som blir? Hur reagrar den hästen du rider? Hur utbildad är den?

Skönt att diskutera detta med någon, väldigt glad att kunna bolla mina tankar lite..:)

Trampar hästen fram mot tyngdpunkten (rakt under dig) med inner bakben? Eller tar hon korta steg? Eller ställer hon ner inner bak på sidan om tyngdpunkten?
Siktet ska vara inställt på att mer o mer få inner bak att trampa rakt under dig som ryttare, men dit är vägen lång.
Var bara uppmärksam så att din häst inte bara skjuter rygg. För att kunna höja sig så krävs en viss bärighet och samlig.

Min häst, en kallblodig travare, har jag haft i drygt ett år. Jag har jobbat med honom från marken i stort sett hela tiden. Mycket eftersom han också trodde att skänkeln var gaspedalen.

Om du vill ha en utförlig beskrivning så titta på Eva Jälmbrants hemsida så finns det där under "lektioner" - böjning vid hand. Jag är för lat för att skriva allt själv ;)

Så har jag lärt mina hästar.

Kallblodet är ännu inte så långt kommen. Vi böjer på volt och rakt fram för sittben, söker fram/ner för att länga överlinjen, gör öppna, början på sluta, halva skrittpiruetter, travigångsättningar + lite till.

Shettisen har jag just börjat arbeta med.

Halvblodet jag hade kom jag ganska långt på, innan jag var tvungen att ta bort honom.

Men du ska inte stirra dig blind på allt som jag skriver utan titta på olika sätt att utbilda ur flera olika synvinklar, och sen ta det bästa ur vart och ett. ;)
Göra vad som känns bäst och att tänka själv.

jag är lite flummig så här på kvällskvisten, ursäkta mig. ;)
//F

Japp hon trampar ditåt, förut har stegen bara varit låååånga men nu börjar hon även lyfta benen bättre om du fattar hur ja menar..:D Däremot i skritten när hon är spänd tar hon längresteg med vä.b än hö.b..
Aha, så du har gjort allt från marken först? Det borde jag också gjort men jag var bara tolv när jag fick hästen och då visste jag inte så mkt så nu tror jga inte det är ngn idé och börja om igen..För fjärde gånge..:crazy:
Okej..Nej för jag försöker få tag på ngn tränare, som inte tar alltför mkt, är bra och som dessutom tar emot travare..Typ omöjligt å hitta, så jag har mest ridit in henne själv, hon hr blivit tusen gånger bättre..Men nu börjar allt kännas konstigt och jag är s rädd att jag ska förstöra eller skada henne så jag börjar tvivla på mej själv, om du undrar varför jag frågatr så mkt..:angel: Snällt att du kommer med tips och råd!

ridlärarn menar troligen att du ska plocka lite med bettet och hålla henne uppmärksam på handen (lite luddigt förklarat) alltså att du ska inte sitta och dra i hästen utan bara pilla lite med bettet så du får hennes uppmärksamhet och hon söker ett stöd på bettet:)
*är det någotlunda begripligt?:crazy: *

sågar anser jag är när man sitter och rent drar i munnen på hästen omväxlande höger-vänster hela tiden. Och det gör du väl inte hoppas jag;)

Måste du ta handen enda till höften för att ställa henne har du för långa tyglar;)
Du ska ju bara krama tygeln och släppa efter när hon svarar.

Böjningen av hästen görs mest med sitsen (alla fall gör jag så.)

När jag rider på volt så har jag ett mjukt lätt stöd på ytter, ev plockar lite om hästen gärna hänger sig fast (vilket min stora gärna gör) men annars så stilla mjuk hand som möjligt. Och kramar lite i inner för ställning i nacken.

Senast ändrad:

Express_Pearl skrev:
Jo jag hänger med på hur du gör, men denna damen lyssnar inte alltför mkt på sitsen eller skänklar, hon tar allt som har med ben å göra som att- Nu ska ja springa!! Men det med att du flyttar inner tygel mot ytter höften, så gjorde jag också men då sa ridlärarna (ridit för olika) att man inte skulle göra så, kommer inte ihåg anledningen..:crazy:
Så är min också, allt med ben betyder spriiinga:D gärna så fort som möjligt:D ;) Men fick rådet av min tränare att släppa i benen (har en förmåga att ta för mycket stöd i stigbygeln och spänna underskänkeln vilket gör att han drivs ju på hela tiden) men alltså att slappna av i benen, låta underskänkeln bara hänga. Fotleden ska vara rörlig.
Hälen ska dock vara ner ändå såklart. Och inte knipa med knäna. Ha en stilla sits och inte gunga med så mycket i rörelserna. Rida i stort sett enbart med sitsen och vid halter/avsaktningar inta en djupare och fastare sits utan att hålla om så mycket med benen. Och krama mjukt och lätt i tygeln. Vid igångsättningar/framåtdrivningar lätta i sätet och sitt inte lika tung som i halten/avsaktningen utan att skänkla så mycket med benen.

Min lyssnar jättebra på det och lugnade sig betydligt. Nu jobbar vi iof väldigt med grunderna bara. Och har delat upp hjälperna väldigt mycket för och få allt och sitta men det kanske kan ge lite hjälp alla fall.

Senast ändrad:

Express_Pearl skrev:
Och om jag håller ytter för stilla, så blir hon arg för att ja "håller fast" henne och biter då tag bettet och draaar..

Just "meckandet" med ytter, är jag lite frågande över. är du säker på att det inte är att du ÄVEN meckar med inner, som gör att hon blir förbannad, inte om du håller ytter i SIG för stilla? Yttertygeln skall endast erbjuda stöd, där ska man inte sitta och dra eller fibbla alls egentligen, annat än eftergift och förhållning givetvis. Hästarna brukar inte bli sura på att man erbjuder stöd i ytter - förutsatt att du inte är för stum.

är du noga med att släppa i inner? akta för att sitta med händerna nere vid knäna som du beskriver - då är du ute åt fel håll och fokuserar för mycket på vart hästen har huvudet, och har glömt att det är bakifrån och fram som formen ska komma. Tyvärr tycker jag det låter som även ridläraren hakat upp sig på detta, om du får beröm när du gör så. Bra av dig att ställa frågan tycker jag, inte alla som skulle våga det! :bow:

Senast ändrad:

Aha, men om man ska vara riktigt "beskrivande":angel: hurstora tygeltag? 0-5 cm? 5-10? Hur mkt ska man fibbla med tyglarna?
Nej för allt i världen det gör jag inte!! :crazy:
Haha!! Inte ända till höften kanske men en bit på väg..:D
Krama tygeln hjälper inte på henne, uta jag måste ta i hårdare än så men jag vil ändå inte gå över gränsen om du fattar hur jag menar?

Visst är de jobbigt?!! Folk säger vänd runt skänkeln hit och dit men det funkar inte så länge jag inte håller i tyglarna.. Så ben=springa, va har du för ras på din?

Nej det har min tränare pratat med mej också om, men för min del bromsar hon snaare in lite när man kniper till lite med knäna..:confused: Men sist gång vi red för henne var hon såå petig med sitsen så det tror jag funkar bättre nu, var lite för framåtlutad förut och höll inte armbågarna intill kroppen sen sat jag inte så djupt i sadeln som jag borde, men när detta blev bättre har hon faktiskt lugnat sej ngt.:d

Men tack för hjälpen, ska prova lite gejer sen när jag rider!!:D

Men grejen är det att de säger till mig om jag sitter still med inner och rör med tte, -Häng inte fast i innertygeln på henne!!Så inner ska jag fibbla med men du menar att jag ska fibbla mer med inner än ytter och på ytter egentligen bara röra på fingrarna?

Släppa inner? Hur menar du? När jag tar det ställande tygeltaget så tar jag ju "fram och tillbaka" så jag tar och lättar hela tiden, eller jag så mycket som möjligt iaf.. Var det så du menar?

Jo precia, det har hon sagt till mej också att jag inte ska trycka ner huvudet på henne med fysisk kraft utan det ska komma bakifrån..

Och nej, förlåt om jag skrev otydligt men hon berömmer mej inte när jag sitter så, hon sa från början att jag skulle ta ledande tygeltag som till slut, när jag inte hade tränat på ett tag blev allt längre tills jag satt med händerna nere vid knäna större delen av tiden och då märkte hon att det inte funkade så hon "förbjöd" mig att använda ledande tygeltag på ett tag tills jag hade vant mej av med att sitta så. :D

Om man inget frågar, sår ma inget veta..Dessutom är det inte så ofta som hon kan hjälpa mej och då får man försöka se upp med ovanor som kan komma p.g.a. för lite riktig träning och ibland ser man inte riktigt och då känns det bättre att fråga någon..:D :D

Ytter tygel ska vara stilla, men inte stum så klart.
Inner tygel vibrerar/kramar du när hästen står på inner framben.

Hästen lockas att mjukna i insidan(där tygeln rörs) och ta stöd på utsidan(där tygeln är stilla).

Varför du ska ta i inner tygel när hästen står på inner fram är för att du vill att den ska böja sig. Tar du i tygeln när inner fram är i luften faller hästen lätt in i volten. På så sätt behöver du inte korrigera den utåt mot volten med skänklarna.

Senast ändrad av en moderator:

Fjasut skrev:
Ytter tygel ska vara stilla, men inte stum så klart.
Inner tygel vibrerar/kramar du när hästen står på inner framben.

Hästen lockas att mjukna i insidan(där tygeln rörs) och ta stöd på utsidan(där tygeln är stilla).

Varför du ska ta i inner tygel när hästen står på inner fram är för att du vill att den ska böja sig. Tar du i tygeln när inner fram är i luften faller hästen lätt in i volten. På så sätt behöver du inte korrigera den utåt mot volten med skänklarna.

Express Pearl: du har fått ett utmärkt svar redan av Fjatsut i referens till min tidigare kommentar och din fråga som följd.
Ytter tygel ska INTE fibblas med - alls. Det är skillnad på eftergift (ej stum) och fibblande.

ang att släppa inner så menar jag just det: om du vant dig vid att "fibbla" mycket med den, så är din kontroll rörelse, för att kolla dig själv att du inte "bär" hästen för mycket med inner, dvs spänner dig och meckar för mycket med just huvudet på hästen, att - ja - rent ut släppa (prova att lägga fram handen, så tyglen på inner är slak) för att se att hästen går på ytter tygel, och för att lossa ev. spänningar du själv har i din innersida/hand. Rider man mycket med inner så lär sig/vänjer sig hästen också snabbt vid det, och då har du ännu mer arbete framför dig sen, att få innersidan eftergiven och hästen uppe för ytter hjälper = arbeta rätt.

Återigen: eloge till att du analyserar dig själv och vågar fråga! Många vågar inte och sitter bara och nöter in felen.

Senast ändrad:

Okej, tror jag faktiskt har fattat..:bow: :bow:
Provade idag att sitta ´mer still med handen och rida mer med sätet så gott det går.. Så jag röde lite på fingrarna på ytter för att inte bli stum samtidigt som jag tog mindre tygeltag mot höften, fem minuter senare kunde hästen som aldrig, ALDRIG kunnat bytt volter, gått på en åtta eller gått p serpentiner utan att köra huvudet i vädeet och spriinga då kunde hon göra allt detta plus att vi dessutom kunde öka traven på långsidan och minska på kortsidorna utan att hon blev strssad över huvudtaget.

En travare som kan öka och minska taven utan att reagera..:D Det är inte ill, inte för å va henne iaf!! Fick henne dessutom att fatta BÅDA galopperna och inte bara hger som vanligt.. När jag travade av henne sen kunde jag trava på helt långa tyglar, reglera väg och tempo med enbart sits och röst..Hade dessutpom én häst som gick lååång och lååååg med tramp á la dressyrhäst!! ;) :D :D Inte bara trampade på utan BAR sej själv och tog normala lugna steg så jag kunde rida lätt i ett tempo som jag inte trodde den hästen kunde hålla.. :D

UNDERBAR DAG!!
Tack ni som har lyssnat och hjälpt mej, även om jag tror att detta var en bra dag från hästens sida och detta berodde inte enbart på att matte helt plötsligt fattat ännu en pusselbit av det som kallas ridning..;) :D

Behövdes verkligen lite uppmuntran, tack..:bow: :bow:

Aha, har aldrig tänkt på vilket tygeltag man ska ta beroende på vilket ben hästen har i marken..Tack för tipset, det som jag skrev i inlägget gäller även dej Fjasut, tack för all hjälp!!!:bow:

Jag är verkligen glad att det har gått bra för er idag!!! :)
Aha-upplevelse?

Jag måste också få berömma dig för dina tankar och analyser, jag är imponerad. Din häst skattar sig säkert lycklig som har en så klok matte.

Tänk också på att det är skillnad mellan kunskap och förståelse.

All lycka i fortsättningen!
//F

Tillägger:

Jobba henne inte så långa stunder!Det här är jobbigt för henne. Känner du att ni har gjort några bra övningar som kanske bara tagit 10 min, så belöna henne med att sluta jobba, eller skritta iväg en liten stund ute på långa tyglar.
Förmodligen så kommer då hon att belöna dig genom att jobba ordetligt den lilla stunden då hon vet att hon inte blir uttröttad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar