Ännu fetare är hon?

et_flickan

Trådstartare
Japp, Sally blir bara fetare och fetare. Räknade hur mycket protein/mj hon fick och jag blev väldigt irriterad och frustrerad, hur ska jag fixa detta då?

Hon får just nu 100 mj och 550 mj vilket är aldelles tokigt för en häst som måste banta. Kvoten är ju helt skruvad :confused:

Går på fri tillgång ute och 4 kg hö inne. Får endast ca 5 dl betfor, 1 kg morötter och 2 dl foderjäst för hovarna.

Sv: Ännu fetare är hon?

Du menar väl 550 g smrp :D 550 MJ låter lite mycket ;) :D

Du får kanske helt enkelt sänka MJ givan, ta bort betforen kanske? Eller ge bara 1-2 dl.
Då får du mindre MJ och en liiiite högre kvot.

Vad har du för värde på höet? Har inte läst dina tidigare trådar så jag vet inte.

Kvoten ligger på 5.5, så skruvad är den väl inte? Kanske något för låg, men inte så det skrämmer direkt.

Om hästen ska banta, behöver hon verkligen hela 100 MJ?

Senast ändrad av en moderator:

Du menar väl 550 g smrp :D 550 MJ låter lite mycket ;) :D

Du får kanske helt enkelt sänka MJ givan, ta bort betforen kanske? Eller ge bara 1-2 dl.
Då får du mindre MJ och en liiiite högre kvot.

Vad har du för värde på höet? Har inte läst dina tidigare trådar så jag vet inte.

Kvoten ligger på 5.5, så skruvad är den väl inte? Kanske något för låg, men inte så det skrämmer direkt.

Om hästen ska banta, behöver hon verkligen hela 100 MJ?

Oj, jag är lite trött, förlåt :p

Ena höet har 44 smbrp och 8,3 mj.
Det andra 42 smbrp och 8,4 mj, det är detta hon får i hagen.

Nej 100 mj är ju aldelles för mycket men då har jag räknat det på bara höt. Skulle vilja höja kvoten till iaf 6.

Ingen fara :D

Har du räknat på hennes underhållsbehov? Hur mkt rids hon, hur stor häst pratar vi om?

Kan du, så hade jag tagit bort betforen till att börja med, kanske sänkt lite på morotsgivan även om morötter inte är så jättemkt energi per kg.
Foderjäst ger dig ju lite extra smrp så där kanske du fixar upp kvoten ändå? Tar du bort betforen (eller ger bara liiite) och fortsätter ge foderjästen så kanske det ordnar sig självt.

Funkar inte det så kanske du får "strypa" den fria tillgången eller helt enkelt motionera mer (om det är möjligt).

Senast ändrad av en moderator:

Ingen fara :D

Har du räknat på hennes underhållsbehov? Hur mkt rids hon, hur stor häst pratar vi om?

Kan du, så hade jag tagit bort betforen till att börja med, kanske sänkt lite på morotsgivan även om morötter inte är så jättemkt energi per kg.
Foderjäst ger dig ju lite extra smrp så där kanske du fixar upp kvoten ändå? Tar du bort betforen (eller ger bara liiite) och fortsätter ge foderjästen så kanske det ordnar sig självt.

Funkar inte det så kanske du får "strypa" den fria tillgången eller helt enkelt motionera mer (om det är möjligt).

Hon går ju på ett aldelles för bra hö för hennes del :devil.

Hon behöver ca 65 mj och 550 smbrp för att klara sig och det är vad jag skulle vilja ge. Är en kraftigt häst för övrigt. Varmblodstravare och ca 155 cm i manken. Rids 3 dagar i veckan ca 1-1½ timme. Mycket klättring. Tyvär har hon inga skor så det har blivit lite dåligt med ridning ett tag. Ska skos imorrn och då ska hon ridas varje dag så kanske hon går ner några 10kg iaf.

Tyvärr är det en häst som luftsnappar och hetsäter då hon inte har fått tillräckligt grovfoder i sina dagar. Därför känns det hemskt om jag skulle behöva ta bort henne från henne älskade höensilagebal :p. Men det är kanske det ända som funkar.

Nej och varför jag inte vill är för att hon åt det innan vi köpte henne och var otrolig bukig. Man kände revbenen på henne ganska lätt och stooor mage. Nu är hon iaf rund över hela kroppen och man känner inga revben men lite för rund är hon som sagt.

Går på fri tillgång ute och 4 kg hö inne. Får endast ca 5 dl betfor, 1 kg morötter och 2 dl foderjäst för hovarna.

Jag skulle begränsa mängden grovfoder! Det är det som är boven i det här fallet - det lilla lilla betfor hon får spelar ingen större roll och morötterna ger ju bara ca 1.5MJ/8g smbrp (per kg).

Tror att det är bara att välja - att ha fri tillgång = tjock häst eller begränsa mängden och få henne i lagom hull.
Kan du inte åtminstone minska mängden hö INNE? Till 2kg kanske? Det gör ju rätt så mkt.

Det känns inte bra. Hon är luftsnappare plus att hon hetsäter så fruktansvärt.

Vi har fått tag i ett hö med mindre protein/energi som hon ska få inne, så det kanske ordnar sig ändå.

Det känns inte bra. Hon är luftsnappare plus att hon hetsäter så fruktansvärt.

Vi har fått tag i ett hö med mindre protein/energi som hon ska få inne, så det kanske ordnar sig ändå.

Okej. Men skulle det inte vara bättre att hon fick ett mindre näringstätt foder i HAGEN istället? Skulle ni inte t ex kunna fixa gräsfröhalm till henne??

Det där med att hon blivit bukig av halm förut kanske är för att hon då ätit så stor del halm (och för lite av annat) så att hon fått mer eller mindre brist på protein? Det låter ju onekligen som det när du beskriver hur hon såg ut då...
Så om hon får delvis halm men att man ändå ser till att hon får rätt MJ/smbrp kvot också så tror jag inte hon blir sån igen.

Okej. Men skulle det inte vara bättre att hon fick ett mindre näringstätt foder i HAGEN istället? Skulle ni inte t ex kunna fixa gräsfröhalm till henne??

Det där med att hon blivit bukig av halm förut kanske är för att hon då ätit så stor del halm (och för lite av annat) så att hon fått mer eller mindre brist på protein? Det låter ju onekligen som det när du beskriver hur hon såg ut då...
Så om hon får delvis halm men att man ändå ser till att hon får rätt MJ/smbrp kvot också så tror jag inte hon blir sån igen.

Vi har frågat efter gräsfröhalm, bonden hade tyvärr inget. Allt han hade, hade gått åt till korna. Problemet är att vi bara har 1 hage och har ingen möjlighet att ha en till förens i sommar.

Problemet är att ensilagebalen står i hagen, alltså dom har fri tillgång. Och det är tyvärr inte så lätt att flytta på den heller. Och fullblodet bara måste ha fri tillgång.

När vi var där och tittade på henne fick hon enbart 6 kg hö och 4 kg halm. Inge betfor, utan bara korn.

När vi var där och tittade på henne fick hon enbart 6 kg hö och 4 kg halm. Inge betfor, utan bara korn.

Med så stor del halm kan hon mycket väl ha fått både för mkt energi och proteinbrist, om inte höet var proteinrikt. Kornet spelar inte in så mycket.

Nej.

Jag tänkte utifall vi skulle köpa halm. Ge henne ca 2 kg halm på kvällen och 1 kg hö. Sen att man kanske kan kompletera med lite HippoAlfa för att höja kvoten. Tänker jag ännu mer vrickat nu elr?

Suck, jag hatar detta med foder :confused:

Eller om man ska ge henne soja för att höja kvoten. Gaaah Jobbigt.

Senast ändrad:

Mm, om du minskar till 2kg halm och 1kg hö inne, så betyder det ca 15MJ mindre :idea: . Och om du då höjer kvoten med SOJA så räcker det med kanske 250gram (ger ca 100g smbrp) och MJ´t ökar bara med ca 2.5. Så totalt har du minskat MJ med ca 12.5 iaf!! ;)

Det låter perfekt. Ska tjata på morsan att vi ska köpa halm. Problemet är bara nu att vi inte har nånstans att ha det :confused:.

Höförrådet är fullt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar