Ännu ett veterinärbesök?

Turali

Trådstartare
Det är nu ca. 4 månader sedan jag fick min dalmatiner att ha på skolan, och under den perioden har vi hunnit bli stamkunder hos veterinärstationen.
Det började med en skendräktighet och var i hennes juver.
Sedan dröjde det inte många veckor innan hon blev biten i halsen och fick gå med drän ett tag, 3 dagar efter att dränet tagits bort, fick hon in ett vasstrå mellan två tår i framtassen och vi fick åka in och rengöra såret.
Sedan gick det noskvlaster på skolan och de hundar som visade symtom fick behandlas en gång i veckan, i 3 veckor.
Äntligen över tänkte jag, men nej då!

Nu har hon börjat med någonting nytt, någon/några gånger per dag så drar hon in en massa luft genom nosen och fyller lungorna, det går jättesnabbt och låter hemskt när hon gör det (kan liknas ungefär vid när man är snorig och andas in tvärt). Hon gör det med en sån kraft att det nästan ser lite kramaktigt ut.
Är det någon som vet vad det är, eller har varit med om samma sak? Ska jag åka in till veterinären med henne?
Som tur är gör hon det oftast bara en-två gånger i rad, och sen blir det inget mer den dagen, men vid två tillfällen har hon fått ett mindre "anfall", då kanske hon upprepar det 6-7 gånger.

Jag hoppas ju att det inte ska vara något farligt då jag helst vill undvika att medicinera henne mer. Jag vet inte hur mycket skit jag har varit tvungen att stoppa i henne. Senast var det ivomec mot noskvalstret, och det var det någon som sa att man gav till hundar med rävskabb. I så fall var det ivomecen som slog ut vår förra hunds immunförsvar totalt så det slutade med att vi fick avliva henne.
Skulle det i så fall vara någon fara att medicinera henne nu, 3 veckor efter att hon fick sista dosen ivomec?
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

noskvalster?
min hund gör sådär - och det är noskvalster. finns preparat du kan köpa hos vet, men du brukar inte behöva undersöka hunden.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Nej, det är inte noskvalster.
Noskvalstret är hon dessutom behandlad mot, den slutade för 3 veckor sedan. Kan omöjligt ha smittats sen dess. Hon har inte haft kontakt med någon av hundarna på skolan, och sista sprutan fick hon "hemhemma" när jag fortfarande var kvar i Forshaga. Hon har bara haft kontakt med min andra hund sen dess, och han träffar bara henne på loven, annars är han ensamhund.
Det här är "inåtdragningen" är betydligt kraftigare än den hon hade när hon hade noskvalster, och då nös hon inte mer än 3 ggr. Behandlade henne främst för att de två andra hundarna i lägenheten gick omkring och nös mest hela tiden.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

okej. då är det väl inte det.
men när min hund har noskvalster så låter det som en helt igentäppt unge försöker dra in luft genom näsan. sen gör han så flera gånger om...
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

min hund har gjort precis samma sak! första veterinären sa noskvalster, den andra sa att det inte var det. fick alltså inget bra svar på vad det var heller.

nu har han faktiskt slutat med det. men OM det händer igen så tänker jag kräva en utredning på detta för det är jätteobehagligt. det låter nästan som att han har "snor" i nosen som han försöker dra in...

jag har funderat på astma.. men? pja, vi får se.. han har inte haft symptomen sen i september..

om du kollar upp detta o får något svar. kan du inte försöka komma ihåg att pm'a mig? :)
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Jo, det kan jag göra.
Mamma får hem en liten dalmatinervalp nästa vecka, så hon vill helst åka till veterinären med henne och kolla upp vad det är, men det känns bra om man har lite förkunskap, någon liten aning om vad det kan vara.
Alla skriver noskvalster, men de enstaka gånger hon nös så var det så tyst, knappt märkbart.
Nu gör hon det med sån kraft att det ser riktigt obehagligt ut.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Sedan gick det noskvlaster på skolan och de hundar som visade symtom fick behandlas en gång i veckan, i 3 veckor.
Äntligen över tänkte jag, men nej då!


Jag hoppas ju att det inte ska vara något farligt då jag helst vill undvika att medicinera henne mer. Jag vet inte hur mycket skit jag har varit tvungen att stoppa i henne. Senast var det ivomec mot noskvalstret, och det var det någon som sa att man gav till hundar med rävskabb. I så fall var det ivomecen som slog ut vår förra hunds immunförsvar totalt så det slutade med att vi fick avliva henne.
Skulle det i så fall vara någon fara att medicinera henne nu, 3 veckor efter att hon fick sista dosen ivomec?

Om NÅGON hund i en grupp har noskvalster så ska ALLA hundar behandlas och de ställen där hundarna hålls SANERAS. Gör man inte detta så är allt lika ogjort. Om en hund inte visar några symptom behöver det inte innebära att hunden inte har noskvalster. Jag skulle tro att den allra största delen hundar som har noskvalster inte visar några symptom, utom att luktsinnet inte fungerar. Det märks endast när hunden skall utföra kvalificerat nosarbete. I övrigt har hunden så bra luktsinne att inget märks.
För att motarbeta återinfektering av noskvalster kan man behandla hunden med Frontline en gång per månad efter det att hunden blivit fri från noskvalster. Det kosta en knapp hundring /månad till en större hund.


Ivomec är ett medel som vissa hundraser inte klara av. Det är väl känt av veterinärerna och det finna andra medel mot noskvalster. Vad jag kan förstå så är dock inget medel lika effektivt som Ivomec.

Att hunden snorklar kan också bero på att t.ex ett grässtrå fastnat i nosen eller att tonsillerna är angripna. (också smittosamt).
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Det var mycket diskussioner om noskvalstren. Det finns ju ca. ett 70 tal hundar som spenderar en del av dagen i hundstallen. Det var många som avstod från att behandla sina hundar, ville inte ge dem något om de inte var smittade. Hundstallen saneras på jul/sommarlov.
Veterinären sa att 95% av alla hundar har noskvalster, men enda symtomet är ju den inåtvända nysningen.

Jag känner till frontline, collieraserna och australian shepherd tål inte ivomec, så de behandlades med det istället.

Att ett grässtrå kan ha fastnat någonstans låter inte omöjligt, hon äter väldigt mycket gräs om hon bara får chansen.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Det var många som avstod från att behandla sina hundar, ville inte ge dem något om de inte var smittade. Hundstallen saneras på jul/sommarlov.
Veterinären sa att 95% av alla hundar har noskvalster, men enda symtomet är ju den inåtvända nysningen. QUOTE]


Hur visste de att hundarna ej var smittade?????

En veterinär kan i princip inte ens konstatera om en hund är smittad om inte kvalstren kryper utanpå nosen. Nossköljning är inte ens den säker att konstatera smitta.

Kvalstren lever gladeligen i tre veckor i fuktig miljö utanför hundens nos och kan därför smitta närsomhelst. Därför ska det område, bädd bur bil och andra utrymmen saneras i samband med behandlingen av hunden. I annat fall är behandlingen helt meningslös.

Det djursjukhus jag kontaktade vid ett tillfälle varnade speciellt för gemensamma vattenskålar och gemensamma leksaker/apportobjekt.

Eftersom man inte med säkerhet kan avgöra vilka hundar som är smittade får man finna sig i att behandla samtliga, om man vill ha något resultat, eller också att isolera hunden så att den inte vistas på samma plats eller umgås med någon annan hund.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

du skriver att veterinärerna inte kan konstatera att det är noskvalster om de inte kryper utanpå nosen..

hur får jag det svart på vitt då? jag vill ju inte behandla min hund utan diagnos? eller KAN dom kolla upp det om jag insisterar?
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Jag är inte alls insatt i sånt här, har själv en nioårig dalmatiner som alltid vart helt kärnfrisk. Men kan det inte vara noskvalster igen, bara det att hunden kanske visar större symptom?
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

tyvärr går oftast bara noskvalster att säkert diagnostisera efter hundens död =/

elelr att man som någon annan skrev sköljer rent och undersöker vätskan men det är inte heller helt säkert.

kan du inte kanske låta hunden bo någon annanstans ett tag efter du har medecinerat den? för o se om det hjälper, så vet du iaf =)
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

du skriver att veterinärerna inte kan konstatera att det är noskvalster om de inte kryper utanpå nosen..

hur får jag det svart på vitt då? jag vill ju inte behandla min hund utan diagnos? eller KAN dom kolla upp det om jag insisterar?

Det enda sättet att med säkerhet konstatera noskvalster är att klyva skallen på hunden. Vet har inte ännu något annat säkert sätt. Man jobbar med forskning på något sätt att ta blodprov och hitta något där, men vad jag vet så fungerar det inte än så länge.

Det är därför som jag är mycket kritisk till att behandla någon hund i en grupp och strunta i resten. Det är ju konstaterat att bara en bråkdel visar symptom, andra syns det inget på hunden. Det märks bara vid kvalificerat nosarbete.

Det är ju också helt klart att hundarna smittar varandra. Därför så måste man räkna med att om inte alla hundar har behandlats och det sanerats runt hundarna, så måste man ha sin hund isolerad för att den inte ska återsmittas.
Träffar du en hund på gatan och din hund snusar på den så räkna med att det är kört igen.
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

jag förstår. det var värst!

får hoppas att de hittar något sätt då, det verkar ju onekligen vanligare än vad jag kunde föreställa sig.

smittar detta nos mot nos vid direktkontakt eller räcker det att min hund går samma promenadrunda som grannens hund med noskvalster för att det ska smitta?
 
Sv: Ännu ett veterinärbesök?

Nej, tror chansen är väldigt liten att bli smittad om du går samma runda som grannens smittade hund, förstod jag rätt så smittar de främst genom nos mot nos och via gemensamma lekaker/vattenskålar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 044
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp