Ännu en transportfråga

Hagens_Zorba

Trådstartare
Vad tycker ni om luckan, uppe eller nere?
För och nackdelar?

Om ni kör en häst, står den på vänster eller höger sida?
Har så svårt att betsämma mig, visst, man vill inte tippa ner i diket,
men man vill inte bli påkörd av mötande heller :/

Om ni har hö - hönät lr höbag?
Tycker det är så svårt att fästa höbagen om man inte har ngn krok..

Sv: Ännu en transportfråga

Jag kör alltid med luckan stängd, för att min häst skall slippa se alla lasbilar o dyl som fräser förbi 1 meter ifrån honom...:crazy:
Min trailer har jättebra genomdrag när man kör. Däremot när man står still vill man gäran öppna luckan fram och bak..

Kör honom alltid på "min" sida dvs till vänster.
Har aldrig hö.

Lucka uppe - hästen blir inte lika stressad av att se bilar svischa förbi, det låter inte lika mycket och minimerar risken för att ekipaget ska bli ostabilt när hästen rör på sig för att se så bra som möjligt bakåt. Har även hört att genom en öppen lucka kommer det in mycket mer avgaser än om man har den stängd, så det är ju isf ett plus.

Har hästen på vänster sida för att motverka eventuellt svaj mot diket.

Brukar inte ha hö vanligtvis, ökar risken för transportsjuka/åksjuka. Men de gånger jag haft det har det funnits en liten grej att hänga det i antingen på vänster sida eller fram i transporten.

Kan bara instämma med de som svarat tidigare, hästen står på vänster sida, luckan uppe o inget hö...

Håller med alla andra;)

haha, tråkig jag är

Ger inte heller ngt hö när man åker, har hört att dem lätt kan sätta i halsen, när dem inte kan föra huvudet neråt.

För och nackdelar?

Har så svårt att betsämma mig, visst, man vill inte tippa ner i diket,
men man vill inte bli påkörd av mötande heller :/

Tycker det är så svårt att fästa höbagen om man inte har ngn krok..

Jag kör alltid med luckan uppe, men i de olika "hacken" beroende på hur varmt/kallt det är. Väl framme öppnas alltid luckan där bak.

Hästen står alltid på vänster sida, är de två står den tyngsta till vänster. Vet ej egentligen varför men det sitter i sen man var yngre och de "vise" präntade in i huvudet att hästarna skulle stå just så.

Har aldrig hönät/höbag när jag åker men väl framme kan jag sätta upp ett till hästen.

Ja det var hur jag kör.:D

För och nackdelar?
Det beror på om hästen är bunden eller inte. Om avgas är på sidan av bilen eller bakom. För det mest har min stängt. Jag har 6 takluckor och 6 öppningsbar fönster. Luft finns.

I en två hästars släp så ställer jag den på vänster sidan. Att hjälper med balans/minska risk för svaj med transportet på vägar.

Finns hö krubbar i nylon som hänger mellan bom och fönster nu man kan köpa.

Jaha då ska jag vara lite tvärtemot:o
Alltid luckan uppe
Lastar helst på höger sida.....
Hö vid långa sträckor med frisk häst...Annars inte

Har alltid spånat oavsett ressträcka

Sv: Re: Ännu en transportfråga

Luckan stängd, hästen på vänstra sidan samt hönät.

Jag har en Ifor Williams 1,5:a och i den åker hästen mitt på :D
Bakluckan är delbar till höger och vänster, så jag brukar stänga vänstra delen och ha högra öppen.

Jag ger aldrig hö under transport.

Immer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 342
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30