Ännu en rastipstråd....

Minnie

Trådstartare
Nu kommer ännu en tråd där det önskas tips på lämpliga raser.

Jag bor på en gård tillsammans med man o två barn på 5 o 6 år. Min man ligger ute i veckorna o jag är hemmafru. Jag känner mer o mer att jag skulle vilja ha en hund som sällskap att ha med mig när jag arbetar på gården o rider men också som kan vakta. Jag blir mer o mer nojig av att läsa om människor som helt oprovocerat blir ihjälslagna i sina hem. Vi bor utan några direkta grannar men ändå så att det är många som passerar våran gård som ligger ganska öppet.

Jag är uppvuxen med hundar o vi hade tidigare en Jack Russell i familjen. Anser mig vara ganska kompetent när det gäller hunduppfostran.

Hunden ska alltså vara en riktigt bra familjehund, kunna gå lös här på gården, följa med på ridturer o samtidigt kunna säga ifrån om det kommer objudna gäster in på gården.

Träffade i somras en broholmer för första gången i mitt liv o vart väldigt förtjust i den. Tycker även ridgeback är en vacker o trevlig ras.

Raser jag inte vill ha är schäfer o riesen!

Någon som har tips på andra raser eller erfarenhet av ridgeback o broholmer o kan säga om dom skulle kunna vara något för oss?

Tacksam för alla tips o åsikter!!

Sv: Ännu en rastipstråd....

Tänker du aktivera den på något vis eller ska det bara vara en "gå hemma på gården-hund"?
De ridgeback-ägare jag pratat med verkar alla få aktivera sina hundar en del för att hundarna ska vara glada, och de som säger att de inte behöver det har alla haft ganska rastlösa, smått otrevliga hundar. Jag har även fått intrycket av att de är ganska självständiga och därmed inte helt lätta att få bra inkallning på?

Vad tror du annars om leonberger, landseer eller new foundland? De har ju dessutom en del päls som ju borde vara bra om de ska vara ute på gården under vintern. Däremot kanske de inte är snabba nog att hänga med på galoppturer med hästen?

Jag har bara träffat en knapp handfull broholmerhundar, men är superförtjust i rasen! Ska jag någon gång ha en stor hund är den ett givet val. Lik leonberger, landseer och berner sennen t ex men minus all förfärlig pälsvård.

Tyvärr har dom likt dom flesta större hundar ledproblem så linjer ska väljas med omsorg.

Bullmastiff, cane corso, douge du bourdeux är hundar av liknande karaktär. Dock är även dessa raser sorgligt nog ofta väldigt sjuka.

Leonberger o raser med liknande päls går tyvärr bort. Cane Corso har jag funderat på men undrar om den är för tung för att orka hänga med på ridturer. Vad tror ni? Broholmer är ju lite lättare i typen men kanske för tung den med?

Lite lydnadskurser är absolut av intresse o även utställning men vill inte ha någon hund som kräver jättemycket hjärnjympa. Har googlat lite om broholmer o förstått att det är väldigt svårt att få tag på valpar.

Mer tips någon? Är det någon här som har en broholmer?

Har du funderat på Grand danois?

Behöver inte särskilt mycket hjärngympa eller motion trots sin storlek. Lättskött päls, väldigt mysig hund som vill ha mycket närhet, fungerar utmärkt med barn och har tendens till att vakta familjen.

Minus är väl att man måste ha stor bil och de äter fruktansvärt mycket :D

Svart Rysk Terrier, bra vakthund, enkel att ha att göra med, rolig att träna med, hänger med lätthet med på ridturer.

En cane corso ska absolut inte vara för tung för att hänga med på en ridtur. Då är det något galet.

Jag har en ridgebacktik på 4 år som har sedan hon var 6 månader följt med på ridturer (till att börja med lugna och korta för att minimera risken för missförstånd).
Jag har inte haft några problem med inkallning eller att hon skulle sticka efter vilt på varken promenader eller ridturer. Då är hon visserligen uppvuxen i skogen utan koppel ;) Men man ska vara medveten om att det kan krävas en del jobb med vissa individer för att det ska fungera att ha dom lösa pga jakten.

Enda nackdelen med henne, och många andra ridgebacks, är att de fryser. Hon är en riktigt frysekyckling som hatar regn, snö och blåst och är det kallare än 10 grader kräver hon täcke för att ens gå utanför dörren. Detta innebär att vintertid är hon absolut inte nöjd över att vara i stallet några längre stunder.

Hon har en hel del vakt i sig och säger helt klart till om det kommer någon och går förbi gården. Däremot säger hon ingenting inomhus om det skulle komma in någon.

Jag tror att det kan finnas individer som helt klart kan vara nöjda med ett gårsliv och långa springturer med hästen men det flesta kräver nog mer, framför allt som unga. Om min inte hade fått träna lydnad och spåra som unghund hade jag nog sålt henne tror jag ;) Med andra ord, hon hade varit hemsk utan den aktiveringen.
Nu däremot kräver hon det inte längre på samma sätt men hon tycker fortfarande att skogsjobb är väldigt roligt.

Dalmatiner är ju en trevlig hund som faktiskt är avlad för att följa vagnshästar, så den passar även som följeslagare på ridturer. Jag vet att Dalmatinerklubben har en tävling där ett av momenten är att följa med på en 20 km tur.

De verkar också lagom vaktiga och brukar vara bra med barn så vitt jag känner till. Jag har aldrig haft någon egen, men har flera bekanta som har och som tycker att de är idealiska gårds/ hästhundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V