ännu en klipptråd...

R

rabarber2

Har sökt men inte hittat svar... Ska klippa min häst idag. Hur ska man klippa under magen? Runt skapet har jag räknat ut att jag inte vågar klippa, men vart ska man dra linjen? Ska man ha ngn som lyfter bakbenet så att man kommer åt?

Hur ska man klippa för att få en snygg linje vid manen?
Hur lång tid tar det ungefär att klippa helklippning på stor häst?

Tacksam för svar :bow:

Sv: ännu en klipptråd...

Vet faktiskt inte hur man drar linjen eftersom jag klipper min häst inne mellan bakbenen. På min häst, som är liten stor häst så tar det ungefär en timme - enochenhalv att helsklippa.
Jag brukar klippa bort pyttepyttepyttelite av manen så det blir en helt rak linje.(Men min häst har TJOCK man så det gör inte så mkt, kan förstå att man inte vill det om man har en tunn man) Sen får man ju klippa försiktigt och sakta..

Är ingen expert, men så gör iaf jag. :angel:

Lycka till!

Du kan ju alltid dra med tippex dom linjer du ska klippa efter;) brukar jag göra då blire snyggt. Jag lämnar huvud och benen håriga för att han har ganska dålig blodcirkulation.

Planen var jaktklippning så ska ju klippa under magen också. det jag undrade var alltså hur långt bak man ska klippa under magen och hur man kommer åt.

Dessvärre var min häst inte riktigt polare med klippmaskinen.. Så nu har han fått en hackig lektionsklippning... bara halsen och bogen alltså... Ska ringa farbror doktor så han får droga mitt monster, så jag kan klippa resten...

Planen var jaktklippning så ska ju klippa under magen också. det jag undrade var alltså hur långt bak man ska klippa under magen och hur man kommer åt.

Dessvärre var min häst inte riktigt polare med klippmaskinen.. Så nu har han fått en hackig lektionsklippning... bara halsen och bogen alltså... Ska ringa farbror doktor så han får droga mitt monster, så jag kan klippa resten...

Min var inte heller trevlig att klippa, tog därför med en brems, då stog han kanon lugnt! efter en liten stund tappade bremshållaren bremsen och hästen stog jättelugnt! prova med brems och se om det funkar!

Jag satte på bremsen eftersom det inte var så lätt att klippa samtidigt som han piafferade... Då stod han stilla en stund helt förstelnad, så det gick att klippa litegrann. Sen så exploderade han å hoppade rakt upp i luften om man kom till nåt känsligt ställe. Tappade såklart bremsen och fick börja om igen... Så höll vi på så.. Kände att det blev för stor säkerhetsrisk eftersom vi stod i ganska trång stallgång, så var onödigt att fortsätta.

Blev så extremt förvånad bara för han är verkligen världens snällaste i all hantering. Han är inte kittlig ngnstans och det var ingen skillnad med eller utan ljuddämpare i öronen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 750
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka