Ännu en 'hur hade ni gjort'-tråd..

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag igång igen

Kort bakgrund. Hästen haft problem med återkommande ledinflammationer sen en vurpa när hon var 1½. När hon var knappt 2½ konstaterades äntligen snedhet (bäcken m.m.) som rättades och hästen var fräsch och igång från okt - maj. Då var vi in på vad som skulle blivit sista ÅB. Inget av de tidigare problemen hade kommit tillbaka, men hade börjat få lindriga besvär av en birkelandsfraktur/POF som vi visste fanns i en kota. Hon opererades för detta maj 2006.

På ÅB efter operationen var eländet dock halt igen *stöna* Sned igen.. Endera har hon utan att jag vet det lyckats vurpa, men mer troligt var det i samband med kastning/uppvak för operationen. Rättades av min equiatriker hemma, men var inte helt bra på ÅB. Klinikiropraktorn kikade på henne och hittade snedhet som rättades. Ansåg också att ursprungsproblemet var från VB, dvs att hon blev sned pga hasen VB. Rätt eller fel är en öppen fråga, men hon sprutades haslederna BB.

ÅB efter en månad, mycket bättre men inte bra. En del av snedheten kommit tillbaka. Rättades igen och ny sprutning. Fick återbesöktid 8 v senare, då hästen skulle vara igång, och förhoppningsvis då friskförklaras.

Två veckor efter detta opererades hon på Ultuna, stod två veckor på box på Ultuna och har sen stått en vecka i konvalescentstall. Kom hem igår. Har under hela denna tiden vilat. ÅB för snedhet/hasleden är om två veckor...

Således är hästen inte alls igång som tänkt. Jag ringde och hörde med vet som tyckte att ingen ide komma hästen inte är igång, men tyckte att två veckor var tillräckligt 'igång'. Jag håller inte riktigt med om det, då jag ju bara hinner skritta igång henne, och meningen från början var att hon skulle vara fullt igång på ÅB. Men enligt vet räcker det med 2 veckor, men jag får boka om om jag vill, känna efter själv hur jag hunnit sätta igång etc.

Frågeställningen är såklart om ni hade flyttat besöket och satt igång ordentligt, eller åkt in med henne bara igångskrittad? Det som KOMPLICERAR är ev snedhet..

För å ena sidan tycker jag ju det skulle vara mycket bättre att åka in om 6 veckor säg, då hon förhoppningsvis är fullt igång. MEN å andra sidan så OM hon blev sned igen i och med kastningen/uppvak inför operationen för tre veckor sen är ju risken att vänta 4 extra veckor att hon får ledproblem igen.

Således är det inte (för mig iaf) helt självklart svar hur jag ska göra. Åka in igångskrittad och riskera få ett missvisande svar pga det? Eller boka om och åka in igångsatt men då riskerat att hon gått sned igen i två månader?

Sv: Ännu en 'hur hade ni gjort'-tråd..

Kan du inte låta equiatrikern titta på henne då, för att utesluta snedheten, så slipper du åka på ÅB.
Jag tycker med att 6 veckor är en rimligare tid.

Kan du inte låta equiatrikern titta på henne då, för att utesluta snedheten, så slipper du åka på ÅB.
Jag tycker med att 6 veckor är en rimligare tid.

Nej, ingen möjlighet för min equiatriker att kika på henne innan tyvärr.

Vad synd, det hade besparat dig massa funderingar.

Vill beklaga förlusten av fölet. Så ledsamt.

Jag skulle ha åkt. Herregud vilken oturshäst!

Motivera gärna varför du hade åkt?

Jag had ei princip bestämt mig för att åka, för 'säkerhets skull'. Och så åka en till gång sen då när hon var igång på riktigt.

Men igår satt jag och räknade, och insåg att hästen kommer vara skrittad 6 ggr och thats it. Skrittad en gång redan, går idag och imorgon, vilar fredag och lördag (jag jobbar), skritta söndag, måndag, vila tisdag, skritta onsdag - ÅB torsdag.

Och jag misstänker vet räknat med skrittad iaf 10 - 12 ggr (dvs i princip varje dag). Så där började jag ju vela igen om hur stor nytta det är, om de där små ggrna skritt övht kommer vara ngn som helst skillnad mot om hon inte varit igånga lls? *tveksam* Samtidigt VILL jag ju ha den där snedheten kollad, så därför vill jag ju åka.

Så ni som svarar får jättegärna motivera varför ni tycker si eller så?

/Alexandra - velat än hit och än dit ;)

Hur gammal är hästen och hur "täta" har korrigeringarna varit??

Vid 2 ½ år och sen då??
Hur länge sen är de "andra" korrigeringarna??

Jag hade åkt för säkerhets skull eftersom det varit så mycket problem. Skulle kännas bittert om det visade sig senare att det var fel att låta bli. Hellre en gång för mycket. Sen blir det naturligtvis ett "riktigt" ÅB för haskontroll längre fram när hon är mera igång.

Jag har inte hängt med riktigt så minns inte om operationen var något akut eller planerat? Om det var samma klinik kunde man kanske ha diskuterat hasen i anslutning till operationen och kommit fram till en ny igångsättningsplan. Men det är ju lätt att säga efteråt, var det akut så hade du väl annat att tänka på just då.

Jag måste säga att jag beundrar dig för att du bara orkar.....

Jag skulle vänta tills det är dags, hon kommer säkert inte att bli utsatt för några värre påfrestningar som kommer att göra livet surt ( surare) för henne innan dessa 2 mån...

Har aldrig varit med om maken till häst o "krångla" .....tror du ärligt att du kommer rätt med henne nångång? Gör du det är jag den första att gratulera till ihärdigt arbete :bow:

Vore det min häst skulle jag släppa ut henne i hagen o inte "titta" på henne förrän om 2 månader....där kan hon "skritta".
Korrigerar du henne nu kommer hon säkert att snorvla till sig snart igen ( det är ju höst nu o regnen kommer o hon slirar säkert nånstans :D )

Jag hade nog haft is i magen. Så mycket hinner inte hända på två månader dessutom om jag har förstått det rätt kännder du tidigt om något är fel. Hade något varit fel hade jag farit in då isf.

Jag hade nog haft is i magen. Så mycket hinner inte hända på två månader dessutom om jag har förstått det rätt kännder du tidigt om något är fel. Hade något varit fel hade jag farit in då isf.

Nja, ibland känner jag om ngt är knas med den damen, ibland ljuger hon vilt. Går hon sned brukar hon få ledinflammationer rätt fort, så två månader (tre blir det om jag åker in om två) räcker nog.

Jag måste säga att jag beundrar dig för att du bara orkar.....

FInns det några alternativ? :angel:

Jag skulle vänta tills det är dags, hon kommer säkert inte att bli utsatt för några värre påfrestningar som kommer att göra livet surt ( surare) för henne innan dessa 2 mån...

Hon ska ju isf sättas igång, det spelar nog ingens törre roll i sammanhanget då om hon är sned och reagerar på det brukar bli dålig oavsett vad hon pysslar med.

Har aldrig varit med om maken till häst o "krångla" .....tror du ärligt att du kommer rätt med henne nångång? Gör du det är jag den första att gratulera till ihärdigt arbete :bow:

Jag vet inte, men om jag inte hoppades det och såg att det iaf fanns en möjlighet så skulle jag vara rätt mentalsjuk nu. Så jag tror fortfarande att det kan gå ja (andra inblandade med). Men jag kan inte säga att jag tror att det kommer bli så. Hängde du med? Men vad är alternativet liksom..

Vore det min häst skulle jag släppa ut henne i hagen o inte "titta" på henne förrän om 2 månader....där kan hon "skritta".
Korrigerar du henne nu kommer hon säkert att snorvla till sig snart igen ( det är ju höst nu o regnen kommer o hon slirar säkert nånstans :D )

Tja, hitills så har 'gå i hagen' räckt för hons ka reagera i lederna om hon är sned. Och hon kan säkert 'knäcka till sig' igen om hon vurpar (fast förra vintern så från okt - maj var hon fräsch och i träning så det kan ju fungera åt andra hållet med.) men då åker jag helllre in igen då än resonerar som ovan.

Så, det finns massor som talar för att åka in. Men samtidigt så har vi det att vet vill hon ska vara igångsatt. Och visst kan jag åka in och till bara kiropraktorn och strunta i veterinären. Fast det känns ganska onödigt om jag 'ändå är där'. Fasiken att min eguiatriker inte har tid innan..

Hur gammal är hästen och hur "täta" har korrigeringarna varit??

Vid 2 ½ år och sen då??
Hur länge sen är de "andra" korrigeringarna??

Hästen är drygt 3 år, född 14 april 03.

Vurpade i hagen i mitten på december 2004. Halt av det (muskelskada) och sen åkt jojo med ledinflammationer 2005. Ny equiatriker korrigerade snedhet i sept 05 och hästen var UA i okt 05 och var rak, fräsch och reds till maj 06.

Opererades då för benbiten, sned efter det dvs juli 06. Rättad av min equiatriker, en knapp månad senare rättad av klinikkiropraktorn . Rättad igen av kiron i juli 06.

Så rättad sept 05, juni 06 och i juli 06.

Med tanke på hennes unga ålder och att snedheter gärna återkommer vid vila (och hon har väl vilat istort sett sen maj??), så skulle jag kolla upp henne före igångsättning.

Har du kännt snedheten själv när du rider eller är det bara nåt som syns?

Med tanke på hennes unga ålder och att snedheter gärna återkommer vid vila (och hon har väl vilat istort sett sen maj??), så skulle jag kolla upp henne före igångsättning.

Har du kännt snedheten själv när du rider eller är det bara nåt som syns?

Vila har vi aldrig lyckats koppla den till, däremot så hände något kring operationen, endera att hon blev sned när hon kastades för sövning eller vid uppvak, alt att hon lyckades vurpa alldeles efter OP. Sen så kom den däremot tillbaka lite mellan kirons rättning 1 och 2 (men var 'mildare') gång två.

Men hon vilade perioder (det är ju en bebis) mellan okt 05 - maj 06 med utan problem. Däremot är hon ju nu kastad, sövd och 'uppvaknad' igen vilket kan ha räckt med ledning av sist.

Däremot, när hon varit sned, så har hon fått följdproblem med lederna oavsett om hon vilat eller ej. Dvs det har inte 'skyddat' lederna att hon varit sned men vilat så att säga. Utan just att gå sned tycks räcka för att krascha lederna. Så rent teoretiskt kan hon redan nu vara både sned och ha ledkänningar =/

Hon har stått sen i maj i princip ja, riden litegrann (skritt och lite trav) en period, men i övrigt vilat och behandlats, och sen opererats och vilat.

Menar inte att snedheter uppkommer vid vila, utan lättare återkommer.

Om hästen behandlas och därefter hålls igång är sannolikheten större att den klarar sig bättre.

Om den däremot som din nu har vilat, opererats (och kastats?!) och vilat, så är väl risken större att snedheten återkommit med tanke på att det kanske inte hunnit stabilisera sig ordentligt innan, tycker jag iallafall :)

Jag skulle definitivt kolla upp igen :)

Försäkringen täcker väl kostnaderna om det blir ytterligare ett besök på kliniken iallafall??

Senast ändrad:

Menar inte att snedheter uppkommer vid vila, utan lättare återkommer.

Om hästen behandlas och därefter hålls igång är sannolikheten större att den klarar sig bättre.

Om den däremot som din nu har vilat, opererats (och kastats?!) och vilat, så är väl risken större att snedheten återkommit med tanke på att det kanske inte hunnit stabilisera sig ordentligt innan, tycker jag iallafall :)

Jag skulle definitivt kolla upp igen :)

Försäkringen täcker väl kostnaderna om det blir ytterligare ett besök på kliniken iallafall??

Aha, du menade så. Jo det är ju mycket möjligt. Dvs både att hon blev mer sned iom kastningen för OP, och att den långa vilan också påverkat. Nu har hon ju inte vilat efter rättning förr, men det är ju väldigt logiskt att anta att det när hon inte musklats är lättare att gå tillbaka i ursprungssnedheten med, plus då ev ny. Hon ha dock när hon väl varit rättad och igång vilat utan problem. Trodde det var så du menade först.

Försäkringsbolaget betalar klinikbesöken ja, kiropraktorn (750 kr) får jag betala, men det är också allt besöket kostar (eller ja nån hundring i direktreglering med då). Så det är inte pengar/kostnad som spelar in i att jag inte kan bestämma mig. Utan mer att åka 2½ h enkel resa för ett kiropraktorbesök 'bara' (iom att vetbesöket inte kommer säga så mkt) och sen behöva göra om det om en månad. Men jag kommer nog att åka..tror jag *suck, jag blir galen. Imorse var jag påväg att ringa och boka om och flytta fram det en månad, då jag inte ens hunnit skritta så mycket som jag trott. Men sen kände jag när jag skulel ringa att 'nä jag åker in och kollar, även om hon inte är igång'.

Fasiken att man inte kunde kolla snedheten nu och resten sen, och kunde kolla det något närmare hemma..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar