Flatte? Golden? Springer spaniel?
Kanske bearded collie?
Men då får ni tumma lite på utseendeönskan.
Ja på dessa är det väl både utseende och noja ang sjukdomar inom rasen som gör att jag backar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Flatte? Golden? Springer spaniel?
Kanske bearded collie?
Men då får ni tumma lite på utseendeönskan.
Sportklippt pudel? kanan dog (stavning?)
Sa till maken för ett tag sedan att vi helt enkelt får skaffa pudel även om utseendet inte tilltalar oss alls, men verkar vara en trevlig hund i övrigt. Det förslaget gick dock inte hem.
Den andra är jag osäker på gällande vaktbeteendet, vet ju inte hur statkt det är och hur de beter sig när de hamnar i sådan situation men det är något som gör mig tveksam ändå.
Nu är jag ingen expert på någon hund.
Men vågar ändå påstå att finsk lapphund är sunda hundar som verkar bli rätt gamla dessutom.
Gillar man spetshundar och vill ha en mysig kompis som hänger med på vilken aktivitet som helst utan att vara någon utpräglad stjärna på något så hade jag sett till att titta närmare på rasen.
Visst kan de skälla men de är oxå roliga och pratiga. Riktiga livsnjutare
Min sambo var likadan. Han gillade inte pudelns utseende och hade fått för sig att de var lätt aggressiva. Jag fick förklara att så är oftast inte fallet.
Nu har han träffat sin kusins storpudel (oklippt) på 5 mån och vi båda kunde komma överens om att det var en otroligt go hund och personligen tycker jag att oklippta pudlar är typ det finaste som finns.
Sambons pappa som har haft en del fördomar mot pudlar blev förvånad när han fick reda på att det var en storpudel. Han ser ju inte direkt ut som sådana storpudlar man ser i utställningsringarna. Denna såg mer ut som en svart lagotto/perro-liknande sak. Även helt nerklippta är pudlarna väldigt fina tycker jag. Tror absolut att de hade fungerat väldigt bra hos er. Du får se till att ni träffar pudlar av rätt typ!
De jag känner har varit rätt livliga unghundar men verkligen landat sedan. Tydlig av och på knapp ska vara typisk för rasen och det har vår alltid haft.Det har nu blivit en av de raser vi faktiskt skulle vilja ha! Maken är dock rädd att den rasen är hyper för hans föräldrar hade haft en korsning av den och schäfer när han var barn, och den var tydligen överallt hela tiden. Men det går ju inte avgöra riktigt när det är korsning.
Åkallar @mysboll som har två charmiga pälsbollar.Det har nu blivit en av de raser vi faktiskt skulle vilja ha! Maken är dock rädd att den rasen är hyper för hans föräldrar hade haft en korsning av den och schäfer när han var barn, och den var tydligen överallt hela tiden. Men det går ju inte avgöra riktigt när det är korsning.
Mellanpudel (lite större modell för om du vill köra drag).
EDIT: Såg nu att det var exkluderat. En väldigt fin och positiv ras är det. (av vad jag har upplevt).
Keeshound? Perfekt gårds och familjehund. Poppis som stallhund. De kommer inte bli några stjärnor i agility eller bruks men funkar absolut på "för att det är kul-nivå" och orkar en hel del fysiskt.
Minimal jaktlust. Frisk ras. Medelstor. Tål alla väder.
Är en gårdshund så de kommer att skälla när folk kommer men utöver det upplever jag dem som normalt verbala.
De är dock välpälsade. Uppborstade utställningsfluff ser rätt löjliga ut på bilder. Jag tycker de ser mer sansade ut i pälsen normalt sett.
Dansk/svensk gårdshund? Förvisso korthårig men annars låter det ju som en väldigt passande ras för er.
Känner inga med pudlar så det blir svårt!
Keeshound? Perfekt gårds och familjehund. Poppis som stallhund. De kommer inte bli några stjärnor i agility eller bruks men funkar absolut på "för att det är kul-nivå" och orkar en hel del fysiskt.
Minimal jaktlust. Frisk ras. Medelstor. Tål alla väder.
Är en gårdshund så de kommer att skälla när folk kommer men utöver det upplever jag dem som normalt verbala.
De är dock välpälsade. Uppborstade utställningsfluff ser rätt löjliga ut på bilder. Jag tycker de ser mer sansade ut i pälsen normalt sett.
Jag tipsar om en ren sällskapsras, nämligen Löwchen. Vi har en valp sen i somras. En klippras så ingen fällning, dock pälsvård, men vill man inte ställa ut kan man skippa lejonklippningen som är rasens kännetecken o istället ha den nerklippt.Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt om en ras och bestämt att denna hund blir det, så slutar det alltid med att man missat något som gör att hunden egentligen är tvärtemot vad vi vill ha. Såpass att jag börjar fundera på om vi bara ska lägga ner tanken på hund.
Men jag gör ett försök här, kanske kan ni hjälpa oss hitta rätt hund!
Det är inte dags ännu men om ca 1-2 år, då kommer vi ha flyttat ut på landet. Vi kommer ha staket och troligtvis hundgård, men vill att hunden ändå ska kunna gå lös.
Vi är en småbarnsfamilj så hunden måste självklart fungera med barn. Den ska även fungera med katter, andra hundar, andra smådjur, gilla människor.
Ej vara skällig, ha mycket jakt- eller vaktinstinkt.
Vi skulle gärna vilja träna med hunden, förutom vanliga promenader, jogging och cykelturer så vill jag köra agility (ej för tävling utan bara för att det är roligt), kanske testa prova lite inom andra grenar för att se om det finns annat som skulle passa oss, på vintern har vi väldigt kallt och mycket snö och hade tänkt dragaktiviteter, men det kanske mest bara passar huskys m.m som jag insett att vi inte kan ha.
Utseendemässigt (vilket kanske inte är det viktigaste men man får väl ha lite önskningar iaf), mellanstor hund, helst inte korthårig. Gillar tex utseendet på huskys, akita, samojed, alaskan malamute och liknande.
Blir det hund så blir det iaf två hundar.
Så ja, en familje-/gårds-/sällskapshund som inte är för tråkig och bara vill lunka runt för sig själv utan villig att vara med på aktiviteter, men ändå inte för krävande gällande arbete utan ska kunna ta en dag där vi bara promenerar med barnvagn tex.
Så, finns det en ras för oss?
Är det något uppenbart jag glömt att berätta som har betydelse i val av ras så säg till
Jag tänker att Eurasier och Samojed väl borde kunna passa er bra utifrån era förutsättningar?
Det är väl möjligtvis så att jakten varierar lite mellan olika individer hos Samojederna, men samtidigt tänker jag att lite jakt kanske fungerar om du vill dra (annars kanske draget blir svårt?)
Min uppfattning är att dom behöver relativt mycket motion i någon form men sen är hjärngympan inte lika viktig. Typ lite godidsök, aktiveringsleksak eller liknande tycker jag verkar räcka rätt långt så länge hunden/hundarna får vara med flocken"mängder av mental och fysisk träning"