Ännu en fångtråd..

Ponsse

Trådstartare
Jag har en ponny som fick fång för ett par år sedan, dock inte i min ägo.

Nu försöker jag att ta det så lugnt som möjligt, men jag tycker att den där balansgången är så svår :crazy:.

Han står ute ca 9 timmar per dag, då i en medelstor nerbetad hage. Jag satte på honom gräsbegränsare idag, då jag kände att det var lite våghalsigt att låta honom beta, även om det är väldigt korta strån. Problemet med gräsbegränsaren är att ponnyn inte förstår att han kan dricka med den, och det är även anledningen till varför han inte har haft på sig den..
Han stödfodras med hö, vilket behövs då han väldigt lätt går ner i vikt på sommaren. Han får 8 kg, vilket han får året runt.
Just nu ger jag honom även lite kraftfoder, det kanske är onödigt med tanke på fången?

Jag var ute idag och kände lite på hovarna, och jag tycker att dom känns lite varma, men jag skulle lika gärna kunna inbilla mig. Jag kände dock ingen puls i benen och han gick runt som vanligt, verkade inte direkt ha ont. Hur "snabbt" går det innan hästen blir sjuk?
Det känns så elakt att ställa honom i sandhage/sjukhage, men det kanske är det smartaste?

Sv: Ännu en fångtråd..

Tycker inte du ska ge kraftfoder!

Om han är varm i hovarna skulle jag ställa in honom i en hage utan gräs några dagar, på så sätt kan man många gånger häva det innan det brutit ut.
Som jag brukar tänka själv när jag velar med min fångponny, det är bättre att vara säker än osäker! Och om han nu står några dagar i en sjukhage, så är det inget emot hur tråkigt det kommer bli för honom att stå veckor i en box!
Får han bara lite tid på sig så lär han sig nog snart att det går att dricka med betesbegränsaren på.

Och du har rätt, fång är en ständigt jävligt svår balansgång! :(

Ja, du har rätt..

Jag var ute och kollade lite på honom nu, när han stod inne, och han var jättevarm. Lite svettig på ena sidan under manen (lång man), men inte annars.. Men man kände att han var varmt i pälsen. Det har väl inget med fång att göra? Jag tog ut honom och spolade av honom och på vägen till spolspiltan gick han som vanligt, och var väldigt glad och med.

Vi har precis flyttat till nytt stall så en förklaring skulle ju kunna vara att han är lite småstressad, plus att solen sken in genom fönstret?

Men jag blir ändå nojig.. :crazy:

Hovarna kändes som förut.. De är dock inte varma överallt, utan på höger är han varm på utsidan, och på vänster på insidan :confused: Vad betyder det lixom?

Försök att kontakta veterinär och gärna få ut en och kolla på hästen, framförallt på en fånghäst. Det är bättre att göra det en gång "för mycket" än en gång för lite. Håller tummarna för er :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 721
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V