Annorlunda tecken? *färgfråga*

Sv: Annorlunda tecken? *färgfråga*

Hej.

Eftersom det är Fullblod i hästen som har overo gen så är jag till 98% säker på att på detta foto är fölet en Overo. Detta är lätt att få reda på genom ett enkelt test.
Är hästen sabino och bärare av en sabino gen är den N/SB1 och har den dubbel uppsättning är den SB1/SB1.
Hittar man inte denne gen så är hästen overo antingen N/N ingen äkta overo, en äkta har alltid en o-gen alltså N/O.

Titta på denna länk från USA, det står att de är sabino men dessa är frame/overo med O-genen.

http://www.colorworld-ranch.com/index.html

Det vimlar av sabinos bakåt i din unges stam, jag kollade på allbreed! Inga extrema direkt, de flesta är minimum o medium. T.o.m Balaton o El Shaklan har anlaget för att nämna ett par.;)

Jag tror att det i huvudsak kommer från Crabbethästarna, där fanns många med anlaget. Här kan du registrera din åring (om du vill få in en fot 'over there'), en hel del info, länkar o bilder finns där:
http://www.sahr.homestead.com/

Här visar jag en extrem sabino (ren arab), ganska söt ju!:angel:
A-S-W-N.jpg

Läste i en annan tråd om Mirroh, han bär också anlaget!;)

Ps. Alla tre på min avatar är sabinos! Ds.

Läcker häst, kul att se lite ovanliga färger. Vad heter hästen?

Ååh tusen tack för att du har forskat! Jag hade inte en aning om att det var så, att bara en liten vit underläpp kan vara sabinoanlag?

Den där fölungen hade ju grymt läcker teckning! Är det inte s.k "medicine hat" den har? Den skulle jag vilja ha i min samling :rofl:

via - hihi nej hingsten är helt ren på kortet ;) Hans strumpa stannar precis där, det är det som förbryllade mig, ingen av föräldrarna har speciellt särskilda tecken...

Det skulle vara bra spännande att se en väldigt arabtypisk vuxen häst med fräck teckning :)

Vet att jag här på buke sett en länk med ovanliga hästfärger bla en som såg ut som en boxer typ svarta ojämna ränder på brun underfärg.

Är alla hästar med stora vita tecken sabinos eller kan de ha det ändån? min New forest har 3 3/4 strumpor och en ganska stor bläs som fortsätter ner på underläppen.. är han sabino?

PICT8021.jpg

PICT8022.jpg

Ja, precis det var den färgen. Helt ofattbart känns som de är en fejkad bild.

Jo, den är brun men har så himla mycket tecken att det bruna knappt syns. Sabinoanlaget finns på travarna också.

Kan då mitt islandssto med snopp o stjärn samt vit underläpp vara sabino då?

Fölet är inte sabino... Det är en OVERO. Den enda av dom på bilderna som är sabino så är det den Amrikanska, (den nästan vita med lite prickar). Sabino har alltid stickelhår, ofta mycket.

Alltså ARABFÖLET menar jag...

Nejdå, sabino har inte alls alltid stickelhår... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka