Annorlunda tecken? *färgfråga*

Sv: Annorlunda tecken? *färgfråga*

Nu har jag lärt mig nåt helt nytt! Aldrig hört talas om sabino. Kikade även på länken om dom där randiga hästarna - häftigt!

Jag har sett en travare som hade en vit fläck på magen. Jag kallade honom för skäck. Funderade länge på vad man skulle kalla dom.
Jag tycker det är roligt när travare har avvikande färger.

Han heter Top to toe om jag inte missminner mig.
Hittarde tyvärr inga bilder men här är hans beskrivning:

Huvud: bläs med snopp, köttfärgad fläck på underläppen
Höger fram: vit helstrumpa
Höger bak: oregelbunden vit helstrumpa
Vänster fram: vit helstrumpa
Vänster bak: oregelbunden vit helstrumpa
Övrigt: vit fläck på bukens under- och vänster sida
Svenskt frysmärkningsnummer: 61644S

Han måste ju va en sådan sabino.

Det skulle jag kalla sabino...

men asså... nu undrar ju jag lite...

Tycker att teckenbeskrivningen på "min" nya älskling, ( åring som just kommit till stallet) verkar lite *fel*

Bild;
http://www.stockholmsridhus.se/galopp/ninni 034.jpg

Teckenbeskrivning;
Huvud: Stor stjärn innehållande virvel på mittlinjen ovan ögonhöjd samt virvel på mittlinjen nedom ögonhöjd, förenad i bred strimma som avslutas i snopp. Vit fläck på överläppen.

Säger man inte bläs om det där??? eller skriver man inte bläs i Signalement??? :crazy: :confused:

http://www.colorworld-ranch.com/index.html

För alla som inte vet att fullblod kan vara skäck.

Inom paint och quarterhästvärlden kallas ofta dessa fläckade hästar overos. En del av dem bär också på en overogen som i dubbel uppsättning (om man betäcker två bärare av genen) kan ge en avkomma som dör några dagar efter födseln, så kallad Overo Lethal White Syndrome.
De hästar som bär denna gen är idag helt förbjudna i Svensk avel (som enda land i världen).

Observera att OLWS INTE enbart gäller paint och quarter samt korsningar med dessa.
Observera också att bärare av denna gen är helt friska hästar som inte kan ge OLWS drabbade föl vid betäckning om den andre inte har genen. Därför är det rätt viktigt att ha vetskap om sin hästs O status om man funderar på avel. Vem vill ha en död fölunge?
Det här är en FÄRGrelaterad gemutation, oavsett ras.

En egen reflektion är att vi mäniskor ibland också bär på mindre bra gener för vår fortplantnings skull men vi har inget avelsförbud.
Än.

Det skulle jag kalla sabino...

men asså... nu undrar ju jag lite...

Tycker att teckenbeskrivningen på "min" nya älskling, ( åring som just kommit till stallet) verkar lite *fel*

Bild;
http://www.stockholmsridhus.se/galopp/ninni 034.jpg

Teckenbeskrivning;
Huvud: Stor stjärn innehållande virvel på mittlinjen ovan ögonhöjd samt virvel på mittlinjen nedom ögonhöjd, förenad i bred strimma som avslutas i snopp. Vit fläck på överläppen.

Säger man inte bläs om det där??? eller skriver man inte bläs i Signalement??? :crazy: :confused:

Jag nog skulle jag helt klart säga att denna häst har bläs och inte stjärn.

Stämmer det som är ritat i passet med hur hästen ser ut, så ni har fått med rätt pass?? Finns det virvlar på angivna ställen?
Det där är ju definitivt en genomgående bläs och ingenting annat.

Stämmer det som är ritat i passet med hur hästen ser ut, så ni har fått med rätt pass?? Finns det virvlar på angivna ställen?
Det där är ju definitivt en genomgående bläs och ingenting annat.

Passet ser helt ok ut. virvlar och skiss... :confused:

Jag menar , man blir ju förvirrad när följande häst ( också en av våra) har den här teckenbeskrivningen;

"Huvud: Bred bläs som fortsätter avsmalnande och breddas åter mellan näsborrarna. Köttfärgad snopp mellan näsborrarna. Köttfärgad fläck höger sida underläppen."

och ser ut såhär;
http://www.isolaracing.se/Bilder/douanier 20060711_0196.JPG

för DET DÄR tycker jag definitivt är mindre bläs än den på lilltjejjen... tycker inte ni?

Vad är detta för märken då:
Vita prickar som sitter på benen, bak på frambenen och fram på bakbenen?:confused: Trodde hon hade haft rasp eller likn, men det trodde varken förra hovisen eller vet. Vad kan det vara?

6586352.jpg
---
Kolla vad jag hittade tack vare någons länk!:)
Det är ett fullblod, fux visserligen.. och SABINO.. kolla benen!!!

CandySpots.jpg

---
Citerar texten: "Candy Spots (=hästens namn).. is a sabino Thoroughbred stallion by Nigromante out of Candy Dish with some "oops!" spots. He did pass on colour in a high percentage of his offspring."

Håller med dig!

Hade inte hästarna varit födda olika år, så kunde man tro att de förväxlats!!! Den första har verkligen en bläs, och den andra har stjärn, strimma och snopp (kan kallas strimbläs kanske?)

Hmm... mysko... för det är ju EXAKT de tecknena hon har... Hon kanske är den enda islandshästen som har något sådant?:p

Häftigt, TACK:bow: :bow: :bow:

Håller med dig!

Hade inte hästarna varit födda olika år, så kunde man tro att de förväxlats!!! Den första har verkligen en bläs, och den andra har stjärn, strimma och snopp (kan kallas strimbläs kanske?)

Ja visst är det märkligt?

Nu är det ju säkert olika personer som skrivit signalement/gjort teckenbeskrivningen... men man tycker ju ändå att de borde tycka ganska lika...?
De kommer inte heller från samma uppfödning och är definitivt inte förväxlade ;) men som du sa, kan man ju tro det på teckenbeskrivningen

Nu är det ju säkert olika personer som skrivit signalement/gjort teckenbeskrivningen... men man tycker ju ändå att de borde tycka ganska lika...?
Jo, visst är det kanske olika ID-kontrollanter, men de bör väl ändå ha gått i "samma skola"..?

Ivf så bör man väl se skillnad på en BLÄS och en STJÄRN!!!;)

Jo, visst är det kanske olika ID-kontrollanter, men de bör väl ändå ha gått i "samma skola"..?

Ivf så bör man väl se skillnad på en BLÄS och en STJÄRN!!!;)

Håller med dig helt...

hörde ngn gång ( kanske inte världens SÄKRASTE källa) att vissa som teckenbestämmer tar en svamp o blöter ansiktet på hästen med, och det som fortf. är ljust ( rosa i guess) blir de officiella tecknen...:confused: och OM hästen är mörk under vissa delar av de vita tecknen så räknar man inte det.... ( dravel förmodligen... men man hör så mkt så man vet ju aldrig)

Trevlig helg :)

På äldre skimlar så stämmer det! Blöter man pälsen så syns de vita (rosa) tecknen, så är det ju!

Men "dina" hästar var säkert kollade som föl, så där undrar man vad kontrollanten hade lärt sig om tecken...:p

Tack, ha en trevlig helg du med (TG antar jag?)

stämmer det på isabeller också?

btw: Tvättade manen på min isabell, pälsen undertill blev blöt och jag såg att han var svart-brun och beigeprickig. Hur i all världen kan han då vara isabell? eller är alla isabeller så?

Senast ändrad:

Hmm? Har ju själv haft isabeller (och även tvättat dem), men har ingen aning om hur hudfärgen såg ut under den gula pälsen? Den bör väl vara svart el grå!? Däremot vet jag att de vita tecknen dolde rosa hud, precis som på skimlarna.

Btw, inte mkt jag vet.. *suck*, men man lär sig kanske!!

Senast ändrad:

På äldre skimlar så stämmer det! Blöter man pälsen så syns de vita (rosa) tecknen, så är det ju!

Men "dina" hästar var säkert kollade som föl, så där undrar man vad kontrollanten hade lärt sig om tecken...:p

Tack, ha en trevlig helg du med (TG antar jag?)

Jaaa, då var det väl inte helt taget ur luften iallfall ;)

Ja de är ju kollade som föl, och dessutom i England båda två...eller den ena kanske hann kollas på Irland ( ska kolla i passet när jag kan)

Japp, det blir TG för hela slanten i helgen :D

Vi satsar på minst två vinnare :banana:

btw: Tvättade manen på min isabell, pälsen undertill blev blöt och jag såg att han var svart-brun och beigeprickig. Hur i all världen kan han då vara isabell? eller är alla isabeller så?
Efter en god natts sömn, så vaknade mina hjärnceller till liv!:D
Visst är de svarta i skinnet.. se här:
bellboy.jpg

---
Häftigt va? Han ser ju maläten ut förstås, men det är fölpälsen som ska väck.. sen blev han gyllengul.

Vilken söt häst!:love:

Ska försöka komma ut och ta foton imorgon... på undersidan av svansen syns färgen:) det är samma mönster som på en fotboll:rofl:

Och tack för all din hjälp!:)

Uppdaterar med en nyare och bättre bild på fläcken för de som är intresserade:

25871730.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka