Annorlunda tecken? *färgfråga*

Sv: Annorlunda tecken? *färgfråga*

Finns ju en fuxhingst (tror han är hingst) vars namn börjar på H och är nått franskklingande tror jag som har en bukfläck också. Såg honom i ett lopp för kanske nått år sen. Eller 2.

*kl*

jag tycker att teckningen på nya "fux"bebisen är lite speciell o har undrat lite om han kan vara sabino.

bild
http://www.stockholmsridhus.se/galopp/ninni 021.jpg

framifrån, (den vänstra)
http://www.isolaracing.se/Bilder/malmborg 20061220_3654.JPG

Här är teckenbeskrivningen;

Huvud: Stjärn innehållande virvel till vänster strax ovan övre ögonhöjd, förenad i strimma som avslutas i snopp som når båda näsborrar. Vit underläpp.
Vänster fram: Nil.
Höger fram: Vit helstrumpa.
Vänster bak: Vit 3/4 strumpa.
Höger bak: Vit 3/4 strumpa.

ngn som vill spekulera...ameo? ;)

"hade" en arab som hade en vit fläck under magen :bump:

Fast skäckanlag finnas ju inte på araber?
Nej det finns inte, men många tror att vissa sabinos är skäckar! Se på denna arabhingst, vem tror att han INTE är skäck? Han kunde likaväl haft ett helvitt huvud med "medicine hat"!
frost-hel.jpg

http://www.elementsarabians.com/frost.html

Fölet är inte sabino... Det är en OVERO. Den enda av dom på bilderna som är sabino så är det den Amrikanska, (den nästan vita med lite prickar). Sabino har alltid stickelhår, ofta mycket.
NEJ, Sabino har inte ALLTID stickelhår! Däremot finns det Sabino-Overo, men det kan kollas genetiskt. För att registrera en ÄKTA Sabino (utan Overo) så krävs det DNA test.

Å andra sidan så är sabino bara namnet på anlaget som ger dessa tecken... När man gör ID-beskrivning av dem så skriver man inte in sabino utan bara benämnder färgen och tecknen.

Så rätt så!

Ett tillägg till mitt fg inlägg: "Overos often have fully blue or partially blue eyes. To complicate matters further, some of the spotting gene patterns can be combined to produce a horse with multiple color traits. The genetics of overo and related patterns are still being researched and are not fully understood."

Vet ett russföl som hade en vit bukfläck, stor "trekant" över nosen/näsborrarna, en liten pyttestjärna (hon kallades Snow Flake), ett blått öga och två bakstrumpor som gick precis över kotorna. Kan det vara Sabino?

Okej:) Ja, jättegärna!:)

Vad är detta för märken då:
Vita prickar som sitter på benen, bak på frambenen och fram på bakbenen?:confused: Trodde hon hade haft rasp eller likn, men det trodde varken förra hovisen eller vet. Vad kan det vara?

storlek:
största cam 2x3cm
minsta ca. 1x1cm

6586352.jpg

Senast ändrad:

Om det finns welshinslag i ditt russ så kan det vara sabino, så mkt vet jag! Men jag undrar hur det är med de 'rena' russen?

Ja det är ju vad jag tycker också... Sen vill man väl rätt sällan kalla fullblod för sabinos? ;)
eller ja... inte i Sverige iallafall. I USA verkar man mer tolerant

länk till cool sida;

http://www.angelfire.com/on3/TrueColoursFarm/Cool_and_Unusual_Thoroughbreds.html

Alltså det där fattar jag inte....skulle dom löpa sämre om man talade om för dom att hästen är sabino? Helsjukt ju. Finns mkt fullblod som är sabinos. Vi hade en i stallet på 80 talet, vet att Török hade en på 90 talet, tyvörr kommer jag inte ihåg vad den hette, men det var urtypisk sabino.

Vet ett russföl som hade en vit bukfläck, stor "trekant" över nosen/näsborrarna, en liten pyttestjärna (hon kallades Snow Flake), ett blått öga och två bakstrumpor som gick precis över kotorna. Kan det vara Sabino?
Hos russen finns ju det recessiva bukskäcksanlaget och jag tycker snarast att det låter som en sådan, med liten utbredning. Har du inget foto?
De som kan russ vet säkert vilka linjer det är som är kända bärare av anlaget...

Alltså det där fattar jag inte....skulle dom löpa sämre om man talade om för dom att hästen är sabino? Helsjukt ju. Finns mkt fullblod som är sabinos. Vi hade en i stallet på 80 talet, vet att Török hade en på 90 talet, tyvörr kommer jag inte ihåg vad den hette, men det var urtypisk sabino.

Nej jag hajar det inte heller.
Om ngt så är det väl snarare ROLIGT med lite utstickande färger/teckningar?

Det var alltså inte MIN åsikt att fbl inte ska vara sabino...utan mer mitt allmäna intryck... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka