Annorlunda tecken? *färgfråga*

Sv: Annorlunda tecken? *färgfråga*

Nej jag hajar det inte heller.
Om ngt så är det väl snarare ROLIGT med lite utstickande färger/teckningar?Håller med dig

Det var alltså inte MIN åsikt att fbl inte ska vara sabino...utan mer mitt allmäna intryck... :)Det förstod jag.

.................

Okej:) Ja, jättegärna!:)

Vad är detta för märken då:
Vita prickar som sitter på benen, bak på frambenen och fram på bakbenen?:confused: Trodde hon hade haft rasp eller likn, men det trodde varken förra hovisen eller vet. Vad kan det vara?

storlek:
största cam 2x3cm
minsta ca. 1x1cm

6586352.jpg

puutt:angel:

Kan tyvärr inte säga att de där fläckarna ser ut som 'birdcatcher spots'. Det ser mer ut som s.k 'bränningar' efter bandage!

Jag undrar också om "fläckar" på russen, jag har en liten tjej på foder som har en sådan "fläck" på vänster höftknöl. För övrigt är hon fux och har vad jag mest vill beskriva som en "svag" bruten bläs, inga tecken på benen. Hon ska tydligen vara renrasigt russ. Har hon alltså sådana anlag? Innan har jag gissat på någon gammal skada, men det är det kanske inte då?????

Konnstigt:eek: Hon har aldrig haft varken bandage eller benskydd:confused:

Nu har hon i och för sig haft det, men hon hade dessa långt innan, ung. 4 år innan.

Alltså, skydden/lindorna kom på minst fyra år efter det att hon fått de vita prickarna.

Senast ändrad:

Tobiano og splashed white (bukskäck, recessivt hvitt) finnes i den islandske genpoolen. De fleste hvite avtegn på islandshester kan forklares av disse to anleggene.

Jag undrar också om "fläckar" på russen, jag har en liten tjej på foder som har en sådan "fläck" på vänster höftknöl. För övrigt är hon fux och har vad jag mest vill beskriva som en "svag" bruten bläs, inga tecken på benen. Hon ska tydligen vara renrasigt russ. Har hon alltså sådana anlag? Innan har jag gissat på någon gammal skada, men det är det kanske inte då?????
Jag fann denna info på Wikipedia: "Gotlandsruss...under perioden 1880-1960 korsades några få utländska hingstar (tex. Revel General mfl) med gotländska ston. Eftersom dessa var så få, påverkade de inte rasen i någon större utsträckning, men räddade rasen från inavel och tillförde några nya färger, så som tiger och isabell."

Där fanns det kanske 'sabino'!

Silkisif: Jag har ej funnit nåt om dessa tecken enbart på benen. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hoppas att nån annan kan! Som Avur's t.ex!!!

Senast ändrad:

Hos russen finns ju det recessiva bukskäcksanlaget och jag tycker snarast att det låter som en sådan, med liten utbredning. Har du inget foto?
De som kan russ vet säkert vilka linjer det är som är kända bärare av anlaget...

Jo, men de foto jag har är i systemkameran (ska framkalla dom någon dag innan helgen ;) ). Men kan det ha något att göra med att hennes pappa var skäck?

Om det nu förekommer sabino på travare och de ofta är minimala, vad sägs om denna? Är det sabino det med?
Antoncrop.jpg

Förvisso är han helt nyfödd och senare gick det vita neråt på benen, men fortsatte att ha en ojämn kant och var över kotorna på alla fyra... Är nog den travare jag har sett med mest tecken. Har tyvärr inget annat kort. Mamman, som han i så fall borde ha fått anlaget ifrån (pappan har jag sett fler avkommor efter och de har max en liten stjärn eller något litet vitt på ett ben, under kotan i höjd) har själv dessa bakben:
Calinkasbakben.jpg

och en mickroskopisk fläck på mulen (syns inte alltid) samt en vanlig stjärn.
vitflckpmulen.jpg

Jo, men de foto jag har är i systemkameran (ska framkalla dom någon dag innan helgen ;) ). Men kan det ha något att göra med att hennes pappa var skäck?
JA absolut! Att pappan är skäck = bukskäck (=annat anlag än "shetlandsponnyskäckarna) betyder att hon har minst ett skäckanlag. Sen är det ingen omöjlighet att det har funnits en skäckgen hos mamman också. Bukskäcken är ju recessiv (det enda recessiva färganlaget tror jag, om man bortser från fux) vilket innebär att de kan ligga dolda hos ickeskäckfärgade hästar.

Passar på att fråga om mitt föl! Själv kan jag ingenting om färger. Men jag antar att han är sabino eftersom han har 2 bukfläckar 3, höga stumpor (och en halv vit kota) samt bläs. Hans stam: Alcatraz-Stanford-Ingolf-Abbé. Vart har han fått bukfläckarna ifrån? Varken mamma eller mormor har några, inte heller Alcatraz eller Stanford. Vilka är sabino i hans stam? (Han har även svarta prickar.)

alzac3.jpg

Fläckarna kommer från sabinoanlaget...
Jag är inte 100, men skulle tro att både Alcatraz och Stanford är sabino. Åtminstone Stanford...

Visst är vi det.

Vilken tur ;)

Jag undrar vart vår lille kan ha fått sabino från...
mamman är ljusbrun ( bay) med bara PYTTE tecken i vitt.
http://www.allbreedpedigree.com/peevish+guess

Och, inte helt okända pappa är ju iofs fuxig...med ngra vita tecken, men inga "sabinotecken" vad jag har sett... pappa:
http://www.allbreedpedigree.com/heart+of+oak

bild på farfar
http://www.thoroughbredtimes.com/stallion-directory/photos/woodman.jpg

Skäckfärgen hos russen kommer inte från welshponnyer, den är mkt äldre än så. Stoet Sterna med nr 7 i Riksstambok för russ, var skäck. Hon var född 1894. Varifrån den färgen kommer, kan jag inte svara på, om den är en ursprunglig färg, eller har kommit in under senare tid. Kanske någon annan vet?
Däremot kom det tigrerade anlaget med Khediven 1, som var en stor hingst, 144 cm, och inget russ. Han ansågs vara e. "Böösens arab" och ett skånskt färsingsto. Det har spekulerats mycket kring vad det egentligen var för stam på honom, men det är ingen som egentligen vet med säkerhet.
Gulanlaget kom med Olle 2, som var e "syrisk hingst från Aleppotrakten", av vissa menat att det var en kaspisk ponny, vem vet..? Mamman var ett russto. Olle var född 1880. Med gulanlaget kom ju förstås även isabellerna.
Welshhingstarna kom in på 1950-talet, och var bruna, och bidrog inte med skäckfärg. Däremot kan man ibland hitta en del russ med welshblod, som är lite "metalliska" i färgen, ex mörkfuxar(svettfuxar) eller har mycket grå inslag i sin fuxfärg, som man sällan hittar hos russ utan welshblod. Det finns en och annan utan welsh, som var mer grå i tonen, tex lämnade hingsten Göte 411 en del fuxar med grå inslag, trots att han själv inte hade welsh i stammen, och inte avkommornas mödrar heller. Men det är inte speciellt vanligt.

Tyvärr är jag inte riktigt bevandrad med de amerikanska (?) begreppen sabino osv, men ni kanske kan utbilda mig så jag får lära mig nåt nytt. Det vore jättebra! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tycke riofs den är en ganska typiskt sabino, men visst är det så. Tänkte mer på att qtrsforpleasure påstod att arabfölet var en overo, vilket ju är felaktigt eftersom anlaget inte finns på araber.

Det ligger ju sabino bakom din, Aureolo t.ex. Sabinotecknen kan ibland vara så "små" att dom ser ut som vanliga tecken (s.k. minimal sabino) och då ser det inte ut som om dom är sabin själva trots att dom genetiskt är det.

Det ligger ju sabino bakom din, Aureolo t.ex. Sabinotecknen kan ibland vara så "små" att dom ser ut som vanliga tecken (s.k. minimal sabino) och då ser det inte ut som om dom är sabin själva trots att dom genetiskt är det.

Thanks! :bow:
såg sen att även General Assembly skulle kunna vara sabino...
jag som var så säker på att det inte kom från Presidium sidan av stammen... då ALLA jag sett e. honom har varit nästintill helbruna utan tecken...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka