Sv: Annorlunda tecken? *färgfråga*
Skäckfärgen hos russen kommer inte från welshponnyer, den är mkt äldre än så. Stoet Sterna med nr 7 i Riksstambok för russ, var skäck. Hon var född 1894. Varifrån den färgen kommer, kan jag inte svara på, om den är en ursprunglig färg, eller har kommit in under senare tid. Kanske någon annan vet?
Däremot kom det tigrerade anlaget med Khediven 1, som var en stor hingst, 144 cm, och inget russ. Han ansågs vara e. "Böösens arab" och ett skånskt färsingsto. Det har spekulerats mycket kring vad det egentligen var för stam på honom, men det är ingen som egentligen vet med säkerhet.
Gulanlaget kom med Olle 2, som var e "syrisk hingst från Aleppotrakten", av vissa menat att det var en kaspisk ponny, vem vet..? Mamman var ett russto. Olle var född 1880. Med gulanlaget kom ju förstås även isabellerna.
Welshhingstarna kom in på 1950-talet, och var bruna, och bidrog inte med skäckfärg. Däremot kan man ibland hitta en del russ med welshblod, som är lite "metalliska" i färgen, ex mörkfuxar(svettfuxar) eller har mycket grå inslag i sin fuxfärg, som man sällan hittar hos russ utan welshblod. Det finns en och annan utan welsh, som var mer grå i tonen, tex lämnade hingsten Göte 411 en del fuxar med grå inslag, trots att han själv inte hade welsh i stammen, och inte avkommornas mödrar heller. Men det är inte speciellt vanligt.
Tyvärr är jag inte riktigt bevandrad med de amerikanska (?) begreppen sabino osv, men ni kanske kan utbilda mig så jag får lära mig nåt nytt. Det vore jättebra!