annorlunda last problem

Sv: annorlunda last problem

Aha, har du inte gjort det tidigare när du lastat av? Det tycker jag är ett absolut måste, att sätta mellanväggen åt sidan innan hästen börjar gå ut, det är på tok för lätt för skador annars.

Oj, håller med Lovisa.
Prova även att låta hästen stå brett dvs ha mellanväggen åt sidan (du behöver skaffa en 3/4 bakbom), även när hästen åker. du har en stor häst, så chansen är god att den känner sig trängd och trivs bättre med lite utrymme.

hästen är stor men är en smal åkare, hon är van vid lastbil där det är mycket smalare än i detta släpet, just när hon går ut kan jag förstå att hon tycker att det är trångt då hon är van vid att vändas,men vi har låtit mellanväggen vara på då hon kan sparkas och det är inte så roligt att lugnt och försiktigt försöka flytta väggen när hästen kan få för sig att sparka när som helst (ej panik-spark utan "nu är jag trött på er och vill hävda mig lite" spark).

Det är stor skillnad mellan att åka lastbil och åka släp, ofta åker de i annat än färdriktningen när de åker lastbil. Sedan åker de bekvämare, lugnare och betydligt stadigare. Bara för att hästen kan stå smalt på lastbil betyder det alltså inte att den ska stå smalt i släpet.

Jag hade absolut låtit hästen åka brett utan mellanvägg.

när hästen åker så man märker knappt att hon är i släpet, står som ett ljus och är lugn när man stannar igen. det är själva in/ut lastningen som hon inte tycker om när hon är i släpet är allt ok. då äter hon hö och håller koll på allt utanför fönstret (hon tycker om att stirra ut genom fönster helt enkelt)
har åkt brett med henne en gång och det gillade hon inte alls :/ stod och stampade vid stoppet och ville inte in i släpet efteråt.
om man råkade sätta henne i den breda spiltan i lastbilen så trampade hon runder också, så hon vill stå smalt helt enkelt.

Liknande trådar

N
Träning Måste skriva av mig och få råd om någon orkar läsa... När vi köpte D-ponnyn sa dåvarande ägarna att det hade varit en del problem...
Svar
12
· Visningar
1 374
Senast: jessivega
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar