Annorlunda fodring

Sv: Annorlunda fodring

Min korsförlamningshäst är numera ridhäst och kommer inet att bo kvar här. Här kommer bara att finnas unga oförstörda hästar. :bump:

Nej det handlar inte om vad det kostar. Ärligt talat så bryr jag mig inte så mkt om vad hästmat kostar.:o Ja har hästarna hemma så den enda xtrakostnad jag har för dem är maten och ströet.
Om man köper billigare grovfoder i form av halm så får man ju en dyrare krafftfoder och lucernkostand så det blir liksom skit samma..

Jag vill ha lokalt producerat foder så värmland går bort. Snacka med en bonde kan man göra men vad händer om värdena jag beställt blir fel? Då står jag där med ett lass jag inte vill ha...

Halmfunderingen kvarstår.Man måste ju pröva allt minst en gång.

Har oxå den uppfattningen om spansk utfodring :bump:
Tack för att någon var positiv, det känns skönt.:bump:

Det som är nackdelen med 'spansk' (det gäller ju många av länderna i det området) foderstat är ju att man tar en kalkylerad risk. Hästar är ju inte gjorda för att äta de mängder kraftfoder som ofelbart blir (spec på en presterande/högpresterande häst). och risken är att de där känsliga individerna reagerar.

Sen, för mig känns det lite som pest eller kolera - begränsat med hö och mkt kraftfoder, eller mer halm och mkt kraftfoder? Så svårt att säga 'rätt' eller 'fel' om det.

Djurjouren - vad är det för värden du 'önskar' förresten? *nyfiken*

Ang beställt foder där värdena diffar så förstår jag inte riktigt hur du menar? Du beställer foder med mellan X och Y mj, och en kvot mellan X och Y. Du är beredd att betala för det. Bonden presenterar en höanalys åt dig, och du ser redan innan fodret landat i stallet om fodret håller rätt värden eller ej?

Svårigheten ser jag inte alls där, utan i att få en bonde att lägga ner de pengar och den ansträngning det är, och riskera att inte 'få betalt' för det om han misslyckas. Spec bönder som är vana att kunna sälja oanalyserat och oberoende av värdena kan nog vara tveksamma. (I det läget fick jag garanti dock, det kom oanalyserat, var ja´g inte nöjd åkte det hem igen alt byttes mot annan skörd)

Men såvida det inte är väldigt knepiga värden, så få 'beställda' värden med lite marginal brukar inte vara så svårt? bara kolla 'min' hösilageleverantör som ligger på ungefär samma värden år efter år efter. MJ varierar mellan 0 - 0.7 MJ/kg foder ungefär, från 'valda värdet'. Proteinet så kan det diffa mer, men aldrig så det blir sämre än det 'valda värdet' (eller snarare valda kvoten). Dock iom att du vill komma undan protein kanske det kan bli ett problem, jag vet inte hur 'lättstyrt' det är? (Jag har ju önskemål om 'minst 7', och krav på 'minst 6', men gör mig inget om det är högre, som årets 9.5 t ex.)

Till nästa år ska jag se om jag kan beställa lägre TS med, för att sänka värdena per kilo foder, dvs om han helt enkelt kan ta det blötare åt mig, mot att han får samma kilopris för det som med 'normalt' TS (60%)..

Det var just den risken med bonden jag menade.
Värden, jag hade nog behövt ha *drömma* 10-12 Mj per kg foder, gärna mer ....

Fast spanska hästar på sån foderstat mår extremt bra, jag har aldrig sett så friska hästar trots att allt jag vet så är det FEL. ...

Vi svenskar är så fixerade att så ska det va, basta.

Utsida och insida behöver ju inte tycka samma sak om att må bra. Däremot tror jag inte att det är skadligt, utan mer att känsliga individer nog 'märks tydligare' på en sån foderstat än en grovfoderbaserad.

Och till de där 10 - 12 MJ vill du ha vad för proteinkvot?

Jag som inte ens vill se åt hö med mer än 7 MJ/kg foder har ju (såklart, ironiskt nog) sett mer än en analysrapport med 10 - 11 MJ/kg foder. Frågan är ju dock om proteinet skulle fått 'godkänt' av dig?

Ja, du enligt mig är du helt rätt ute där, många svenska hästägare skulle behöva se lite mer hur hästar i allmänhet KAN ha det på andra ställen utan att må sämre än i Sverige. Att det sedan finns många exempel på dålig hästhållning här i sydeuropa är ju inget man kan komma runt heller tyvärr. Jag tycker inte att 6 liter havrekross/dag är extrema mängder för högpresterande individer.
Starling

typ 6? För jag gissar att de kanske äter kanske 10-12 kg hö.

Insida OCH utsida mår bra på de spanska hästarna som utfodras så "konstigt". Iallafall de spanska pållarna jag brukar hälsa på.

Plåtmagar, knappt några sjukdommar, urfina hovar, inga stressrelaterade sjukdommar trots att de står 23,5 timmar per dyn i box :cry: .
Kort sagt, jag har aldrig sett så välmående hästar och då ska man ta med i beräkningarna att jag reser väldigt mkt till en massa olika land och ser MASSOR med olika hästar och hästhållning.

Heheh, ja svenska hästar har det extremt bra :-)
Tänk vilket rabalder det skulle bli om vi i sverige såg en flock hästar i en stor hage en varm sommardag utan varken gräs eller vatten, däremot ett stort berg av vattenmeloner :D
Jag höll på att köra av vägen när jag såg det. Hästarna var hur fina som helst.
Lokalt producerat, man tager vad man haver liksom :-)

Gör skillnad på liter och kg. 6 kg hel havre är ca 12liter, ännu mer om det är havrekross, och det är i mina ögon ganska mycket/ fodring för en hästmage... Om man inte fodrar kraftfoder typ 6 ggr/dag och det är kanske inte så många som har möjlighet att göra.

Jag tycker inte att 6 liter havrekross/dag är extrema mängder för högpresterande individer.
Starling

6 liter havrekross motsvarar ungefär 2.5kg om dagen, tror inte det är någon som skulle anse att det är särskilt mycket. Däremot 6 KG, (som är den mängd vi pratat om) det anser åtminstone jag är mycket, även för en högpresterande.

Allmännt: Har tänkt mer och mer på påståendet tidigare i tråden att hästarna mår bra TROTS det vi ger dem eller att de mår bra PGA det vi ger dem. Är ju som nämnts tidigare i en liten dispyt med stallägarna som inte kan något om hästutfodring och de tycker jag "är löjlig och det har ju funkat bra förut och med alla andra hästar". Ja, men då kom jag på det där påståendet, jag vill inte att min häst ska gå igenom dräktigheten och fölningen och klara den bra trots det hon fått, utan jag vill optimera och veta att jag gjort det jag kunnat och att det är pga just det som det går bra. Eller åtminstone att man minimerat risker.

*KL*
Intressant att det som dras upp flest gånger i denna tråd är 6 kg Krafftfoder....
Det var liksom bara nått jag drog till med i farten och egentligen oviktigt i sammanhanget. Frågan gällde ju halmen :D

Kirre, ja du, trots att eller pga av.....Det är svårt det där.
Ju mer jag lär mig så inser jag att det allra bästa man kan göra för en häst är att aldrig ändra på något. Det verkar inet spela någon egentlig roll vad man ger (givetvis måste värden uppfyllas) utan det är att man inet ändrar på något som är det viktiga.
Jag har problem med det :D :o

typ 6? För jag gissar att de kanske äter kanske 10-12 kg hö.

Insida OCH utsida mår bra på de spanska hästarna som utfodras så "konstigt". Iallafall de spanska pållarna jag brukar hälsa på.

Plåtmagar, knappt några sjukdommar, urfina hovar, inga stressrelaterade sjukdommar trots att de står 23,5 timmar per dyn i box :cry: .
Kort sagt, jag har aldrig sett så välmående hästar och då ska man ta med i beräkningarna att jag reser väldigt mkt till en massa olika land och ser MASSOR med olika hästar och hästhållning.

Frågan är vad de med stressmagar osv tagit vägen? Alltså, finns de inte, eller 'slås de ut' så att säga? Är eg inget jag anser du behöver ha ett svar på/veta, utan mer en filosofisk fråga. För ju fler hästar jag stiftar bekantskap med och träffar på så inser jag att det som den ena tycks må prima av för allt vad man vet, det skulle en annan inte må bra av på ett eller annat sätt. T ex kan jag ju reflektera när jag ser stall där de står inne just 23 h/dygn att 'undrar hur många som INTE fungerat, men inte är kvar nu?'. För en hysteriskt vandrande/vävande/etc häst ex, den flyttas ju troligast från det stallet till ett annat. Kvar blir de som fungerar (trots allt eller tack vare). På samma sätt som en harmonisk lösdriftflock säker haft gästspel av individer som inte fungerat där utan fått komma till annan miljö/inkvartering.

Sen är jag ju en envis jävel att bra inte betyder optimalt, och man alltid ska sträva efter att göra bra bättre, men det är en helt annan diskussion. =)

Men kvot på 6 till det där, för att återgå till höfrågan, det borde inte alls vara så svårt att få tag på. Kuggfrågan är ju dock egentligen - hur gärna VILL du prova 'halmdieten'? jag får känsla av att du är mer än sugen på det? :devil: Och då är det ju bara att köra, även om höalternativ finnes? Vill du hellre ha kvar en mer trad höbaserat diet, ja då är det bara stt snoka rätt på höet med 'dina värden'. För det finns?

(Det är ingen kritik någonstans i det här inlägget. Bara för att gardera mig mot missförstånd)

Nej, jag bara svarade på att hon tyckte att 6 liter inte var något och det är det ju inte, i kg... :)
Jag har ju sagt att mycket kraftfoder verkar vara det som gäller för travhästar och de springer ju bra på det, de flesta, så då verkar det ju funka även om jag känner att det är enorma mängder som talar mot min känsla.
Sen om du vill testa halmdieten, vilket skulle vara intressant (vågar inte testa själv dock) så skulle den ju innebära att du skulle behöva ge relativt mycket kraftfoder, kanske 6 kg havre ;) så är jag den förste att följa utgången av det. :)

Tror inte heller på att ändra för mycket. I år har jag dessvärre blivit tvungen att ändra pga av usla värden i grovfodret och då det ingår i stallhyran blir det rent ekonomiskt ingen skillnad på att köpa eget grovfoder eller köpa kraftfoder som täcker bristen.

Känner också som Alexandra skrev att det som är bra inte alltid är optimalt. Som en anestesiguru sa på en föreläsning, en stabil narkos är inte alltid en optimal narkos, något som även gäller utfodring. Djuren överlever trots en ej optimal narkos då den varit stabil men förutsättningarna för återhämtning blir bättre med en optimal.... Sen har det väl med intresse inom vilket område man vill ha mer optimalitet än i andra. :D För mig är det foder, lite sämre med ridning kanske. :o

Det är väl knappast oviktigt i sammanhanget eftersom det är den mängd kraftfoder (på ett ungefär) som du måste ge för att komma upp i hästens behov. Det handlar ju dels om att hästmagar inte är gjorda för stora kraftfodergivor och dels om att du troligtvis får svårt att få i hästen den mängden halm med så stor kraftfodergiva när vi andra som ger våra travhästar 3-4 kg kraftfoder har svårt att få i dem tillräckliga mängder grönt, väldoftande HÖ.

Sen är det i mina ögon (men det är bara min egen, högst oventenskapliga, åsikt) en fråga om kvalitet i ett hästliv. Vilket skulle du helst äta, grönt fräscht hö/hösilage eller torr och tråkig halm???

Jag undrar också lite över den utbredda motviljan mot hösilage bland travtränare... Varför?

Senast ändrad:

Jag undrar också lite över den utbredda motviljan mot hösilage bland travtränare... Varför?

Utbredd? åja bl a. nån som heter Stig H nånting fodrar sin kusar med hösilage och det verkar ju fungera ganska bra efter omständigheterna;)

*knapplån*

För 15 år sedan så gav vi våra travhästar hö en gång om dagen. Det var på morgonen när vi mockade boxarna. Hästarna åt höt när de kom in från hagen/träningen. Sen så fick de inget mer hö alls. De fick några hökakor. Tror att det kunde röra sig om kanske 4-5 kg. Däremot så fick de mycket kraftfoder. På morgonen när man kom så gav man kanske 2 kg havre. Sen fick de komma ut i hagen och då var det inte frågan om några gräshagar utan mest grus/jord hagar.

Under dagen fick de sen ytterligare 2 kg havre + 2 kg havre till när man gick hem. Vissa utav hästarna fick dessutom utöver havren annat kraftfoder som tex krafft.

Trots denna foderstat så såg hästarna fina ut. De var blanka i pälsen och välmusklade. De flesta gjorde bra eller mycket bra resultat på tävlingsbanorna. Men nu så här i efterhand så ryser jag när jag tänker på den foderstaten de hästarna fick. De hästarna kunde inte ha mått bra inombords.

Man får återigen inte glömma att hästar många gånger klarar sig "trots allt och inte därför allt".

Om man skall kika på hur man gör med sina hästar i andra länder varför inte titta på bra och sund hästhållning. Första gången jag fick upp ögonen för mycket grovfoder var när vi var och tävlade med hästarna i Frankrike. Då var det flera tränare som bara vräkte in hö till hästarna. Och ja de hade faktiskt analys på sitt hö redan på den tiden. Aldrig att jag hade trott att det skulle kunna fungera att ge en travhäst så mycket hö. Det var då jag blev riktigt intresserad av foder och foderstat.

Sen förstår jag inte varför man skall hålla på och experimentera med hästarna välmående helt i onödan. Det finns hur många forkskningsrapporter som helst där det konstateras igen och igen att hästar mår bäst av mycket hö/hösilage som håller mycket god kvalite hygieniskt och att man vet vad för värden höt har så att man kan kompensera eventuella svagheter i höt.

Inom fodring av hästar så finns det så mycket "jag tycker att, jag tror att" osv. Det är så mycket troende och så så lite som är baserat på fakta. Gå in på SLU läs och deras forskningsrapporter. Beställ material därifrån. Där finns hur mycket intressant läsning som helst som är baserat på fakta och inte på troende.

Jag har flera år i rad beställt vad jag vill ha för ungefärliga värden på mitt hö. Varenda år så har jag fått hö som legat inom mina referensvärden. Då har jag de senaste två åren önskat två olika värden pga att den ena är en svårfödd unghäst och den andra är en lättfödd äldre häst. Jag har redan nu beställt och bokat hö för hösten. Det svåra är att börja leta efter hö på hösten då är det oftast redan för sent. Men allt detta kräver mycket planering och en del anstränging.

Mvh

Tora

Kirre! Ursäkta om jag missat något i tråden, jag talar enbart om LITER i mina inlägg, kilo är förvisso något helt annat. Hästarna i mitt stall får sitt kraftfoder fördelat på 3 ggr om dagen. Kom just på att stallet har egen hemsida om någon är intresserad att se lite av hästarna:smirk:

www.elcartujano.com

Starling

Ett tips

Skaffa dig en häst som har BRA aptit även i pressade situationer...dom hästarna blir ALLTID bra...(källa okänd :D, men jag har märkt själv att dessa hästar är gladare och hållbarare och därmed bättre tävlingshästar)

Där sa du en bra grej, var tog stresshästarna vägen?
Här i sverige behåller vi alla hästar och avlar gärna vidare på galna hästar, halta hästar, hästar med olika stressymptom.
Såna hästar gör man pålägg av i andra länder.

Ja , jag är mkt sugen på att pröva halmdieten men jag förstår vad du menar :D

Ja där slog du huvudet på spiken. Inga mer avdankade trashankar.
Min aunghästar är matglada och ostressade och det är mkt roliga med såna :bump:
Mina gamlingar hade gissningsvis ALDRIG kunnat klara sig en halmdiet :D

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring