Annorlunda fodring

Sv: Annorlunda fodring

Måste du byta då, eller vill du inte ändra överhuvudtaget? Annars kanske du kan smyga in rehab att toppa med och se om det hjälper? Under förutsättning att det inte kajkar till kvoterna då..

Grattis till dräktigheten, min skulle ha varit högdräktig nu med, med 1½ månad till fölning. Men det sket sig ju tyvärr på 99 dygn =/

Ja, jag tyckte att det blev lite knasigt. Fick tänka flera gånger "HUR fick hon det till kvot på 12...?" :D
.

Jätteenkelt förresten, eftersom jag i första exemplet drömt att kvoten var 6 och inte 10, så tog jag srp ggr 2 bara. Och 6 *2 är 12. Plättlätt.. *S*

Så hela felet var när jag yrade till det att 60/6 är 6.. Sen gick det bara utför ;)

Mitt 23-åriga islandsto har svårt att hålla sig vid hull sista tiden i dräktigheten och efter 3:dje månaden i digivningen.
Det enda som hjälper henne är:
Jag tar en sån där 90 liters plastvattenbalja och häller hälften hippoalfa och hälften lucern och blandar väl.
Detat får hon fri tillgång på och inget stråfoder utöver detta. Jag vill att allt hon får i sig är fullproppat med näring.
Då blir hon FIN!!!

Mitt 23-åriga islandsto har svårt att hålla sig vid hull sista tiden i dräktigheten och efter 3:dje månaden i digivningen.
Det enda som hjälper henne är:
Jag tar en sån där 90 liters plastvattenbalja och häller hälften hippoalfa och hälften lucern och blandar väl.
Detat får hon fri tillgång på och inget stråfoder utöver detta. Jag vill att allt hon får i sig är fullproppat med näring.
Då blir hon FIN!!!

Här yrar du om kräsna hästar, och sen så äter de luccernhack. Tsss.. ;) Fröken 'allt är förgiftat' anser att lucern i stråform är synnerligen extragiftigt. Dessutom är det vääldigt viktigt vilken TS-halt hösilaget har. 61% var i princip oätligt, åt typ 2 kg per natt, 57% TS (hur fan kan kräket känna skillnaden??) och voila så åt hon 4 kg, 5 kg, 6 kg och nu 7 kg. Jag har försökt lura eländet genom att ge 5 kg av det blötare och verkligen blanda i 1 kg av det torrare. Det torrare ligger kvar ratat.

(För stunden kör jag den MYCKET brutala metoden att ute serveras BARA det torrare hösilaget.. och hon petar på nåder i sig liiite av det då iaf. )

Och nej nu ska jag sova, ska upp om 4½ h :crazy:

Ska oxå lägga mig...
;) Det är då alltså olika raser det där, travare är kräsna (men lucernhack äter de ett par kg av om dan) men islänningarna hade nog ätit asfalt om inget annat serverades....Praktiskt i alla lägen utom när de ser ut som tunnor i slutet av sommaren....:smirk:

Ja, det slog mig ju att du också skulle haft, beklagar!

Hon ligger ju nu (på det jag beräknat) 15kg hösilage vilket ger 430 g smrp och 78Mj och sen 2kg pluss grön och 2 kg korn vilket ger 560 g smrp och 40 MJ, en kvot på ~8. Skulle ju kunna byta lite korn och lite av pluss grön mot rehab kanske så totalmängde i kg är den samma. Går ner aaaningens i protein men det är nog ok.

Får ju dock ta bort 3-4 kg på det beräknade eftersom hon inte får det. Men om rehab gör mirakel så kanske det itne spelar någon roll. :idea:

Intressant med soppan. Vågar nog inte göra en SÅN stor ändring nu, då åker hon väl på kolik. :crazy:

Skulle kanske kunna göra någon lucernsoppa som de får ställa ut i hagen vid utsläpp i hink. :idea: Ett kg av det och hon kompenserar 3 kg hösilage. Hon är ju högst i rang och får därmed i sig det men inget hö blir liggandes och trampat och bajsat i, vilket är det som stör dem, trots att vi mockar rasthagarna varje dag.

Förstår inte riktigt hur du menar, hö är ok om det bara inte var så svårt att få fatt i...
Men att ge bara hö till en travhäst brukar inte funka.
själv ger jag inte 6 kg krafftfoder, jag vägrar, men jag börjar inse att man måste, de blir väl magra annars.....

Det där stämmer inte alls. Som jag skrev tidigare i ett av mina inlägg så har SLU gjort försök på Wången där man har utfodrat startande travhästar med bara hösilage, E-vitamin och selen. De presterade och såg ut lika bra som de som stod på en traditionell foderstat (dvs lite grovfoder och mycket kraftfoder). En possitiv bieffekt hade varit att hästarna var mycket lugnare och stressade inte så mycket. Vissa förbätrade till och med sin prestation kraftigt.

Om du ringer till SLU så brukar man kunna beställa forskningsrapporten.

Problemet är att om man bara vill utfodra med hö/hösilage så kräver det kunskap och planering. Man kan inte bara köpa det billigaste grovfodret från vilken bonde som helst.

Mvh

Tora

Ja det är säkert jättebra, men det kräver som sagt var drömvärden. Dock vill jag ju INTE fodra med hösilage och det är sVÅRT att hitta hö med så bra värden.

Återigen så är det bara snack. Det var inga drömvärden där inte. Kommer inte ihåg vad det var för värden exakt (det var ett tag sedan jag var på föreläsningen) men det står i forskningsrapporten.

Där har vi en till sådan där seglivad myt att hösilage generellt skulle ha högre värden än hö. Värdena på grovfodret bestäms av i vilket stadium grässtråt är i när man skördar. Tidigt stadium = högre värden. Senare stadium = lägre värden. Men om man gör hö eller hösilage av vallen har ringa betydelse för näringsinehållet. Sen spelar även gödslingen en viss roll men det gäller mest gräsvallar. Har man blandvall med klöver så spelar det mindre roll. Men återigen så krävs det planering och att man vet vad man sysslar med när man väljer vilket grovfoder man skall ha.

Jag bor i Göteborg. Förrförra året så köpte jag hö från Uppsala för att få det jag ville ha. Köpte då runt 5 ton. De senaste två åren åker jag 10 mil enkel väg varannan månad för att få "perfekt" hö.

Mvh

Tora

;) Jag är medveten om allt du skriver, du behöver inte låta så besserwissrig :smirk:
Jag efterfrågade inte det du tjatar om utan råd om HALM!!!

HÄR nere där jag bor är det apsvårt att hitta hö med bra värden, hösilage finns det däremot rätt mkt av. De flesta gör hösilage.Jag har tagit väldigt mkt analyser men aldrig
hittat nått bra.
Så, har jag skrivit så du förstår nu? Jag vill fodra med HALM!!! :idea:

Jag brukade beställa hö från Värmland så dina 10 mil är väl inget ;)
Dock föredrar jag att ha lokalt producerade produkter, därför är jag inne på halm, vi är nämnligen omringade av halm här :D

Jag håller faktiskt inte med, jag har på flera ställen hittat jättebra hö, med lite olika kvot. Föredrar ju själv stuterikvalité med högt protein, men har haft många varianter att välja mellan, och det har i många fall varit skulltorkat.

Nu har vi inte hö längre, utan hösilage, men som sagt: det finns mycket hö i området, men däremot annonseras det inte.

Hmmm.. Om jag inte missminner mig har du en häst med korsförlamning och överträningssymptom. Skulle inte överge en fiber/fettfoderstat med den problematiken.

Korsförlamning orsakas ofta av en alltför stärkelserik foderstat. Här är stärkelseinnehållet i spannmålen havre, vete och korn:
Stärkelseinnehåll g/kg ts:
Havre 338
Korn 518
Vete 644

Observera att havren inte är den största stärkelseboven och att många havrefria färdigfoder innehåller stor mängd vete. Korsförlamningshästarna har en överförmåga att lagra glykogen i muskulaturen. Särskilt i dessa fall kanske denna speciella fodring (stor stärkelsegiva) inte är att föredra. Sen finns det andra aspekter i det hela. Hästen är av naturen en grovfoderomvandlare och är inte gjord för att ta hand om stora givor koncentrerad näring. Risken är dessutom stor för försurning av maginnehållet. Lågt Ph i magsäcken kan ju också vara en bidragande orsak till magsår. Därför är det viktigt att hästen alltid har tillgång till grovfoder. Men att ha fri tillgång till hö är inte samma sak som att hästen verkligen äter ordentligt med hö. 6 kilo havre är lika med 12 liter och ganska mycket mat. Frågan är hur många travare som skulle peta i sig 8 kilo halm med den kraftfodergivan??? Ingen jag känner i alla fall. Och med lite snabb huvudräkning blir 8 kg halm och 6 kg havre sammanlagt ca 100 Mj & 450 g smbrp. Inte många travhästar som klarar sig på det skulle skulle jag tro.

Har själv en liten märr (400 kg) som varit hyfsat lättfödd. Tränar och tävlar. Står på 130 MJ och 650 g smbrp. Nu när hon börjat starta regelbundet skulle man vilja att hon fick i sig än mer energi. Då har jag ändå 8.7 Mj i mitt hö (jämför det med halmen 4-5 MJ). Menar du att proteinet skulle göra att hon presterade sämre? Hon äter 3 kg kraftfoder (varav 1kg är lusern, räknas som grovfoder eg.) och äter med nöd och näppe 10 kg hö. Hur får man i en häst 8 kg halm då med en kraftfodergiva på 6 kg???

Tror att proteinskräcken är väldigt obefogad och väntar med spänning på forskningen som pågår i detta nu om utfodring av hårt presterande hästar med grovfoder som innehåller HÖG andel protein. Har själv en KF-häst i stallet som utfodrats med enbart fett & fiberrika fodermedel med stor framgång. Där har det stora proteinöverskottet i alla fall inte varit till någon som helst nackdel. Inga muskelproblem, magproblem what so ever. Ingen seghet eller problem med mjölksyra. Snarare tvärtom ;) Lite överhettad i stället... Inte en korsförlamning på 1½ år, rund och fin och blank i pälsen. Äter bra. Är i grunden en ganska petig häst men även hon har lärt sig uppskatta lusern, linfrökaka och olja. Sen vet jag också att dessa fodermedel kan ha en tendens att mätta kräsna hästar så därför är ENERGIINNEHÅLLET i höt viktigt så man slipper att fodra med alltför många kilon av övriga fodermedel. Har heller aldrig märkt av problem i samband med bete och där är ju proteininnehållet skyhögt.

Tror också att man stirrar sig blind på angivet energi- samt proteininnehåll. Utan att fundera på vilken slags protein eller energikälla värdena härstammar ifrån. Proteinet travfolk räds som kommer från höt är ju mycket snällare än den form som kommer från koncentrat. Tänk på Baron Gruff och andra sjukdomar som kan komma av för koncentrerade proteinfodermedel.

Sen finns det spaltmeter skrivna om fördelen med att energin kommer från grovfodret. Bla gällande blodsockernivån. Snabb energi räcker oftast inte hela vägen in i mål. men alla hästar är ju olika och vissa har helt enkelt de perfekta fysiska och kanske framförallt psykiska förutsättningarna och de vinner ändå oavsett hur de fodras/tränas.

Håller med om påståendet ovan, att hästarna nog presterar TROTS ATT... Men vad vet jag, är bara en glad amatör ;)

*KL
Är det inte större risk att få med jorddamm i halm?
Tänker på att de först klipper av axen vid snustorr väderlek o sen kör igen vid pressning av halmen som då är ganska nära marken. Gräs binder ju jorden mkt bättre.

Har ni några förslag på proteinfoder som ersätter luzern?
Min äter inget av pellets eller hackat strå. Har provat flera sorter.
Ger soja idag o hon gillar det jättemkt- konstig häst;)

Vad trevligt om det finns, då blir jag jätteglad, problemet är ju då för min del att om det inte annonseras så hittar ju inte jag det........:confused: .Så var hittar jag det?

Trevligt inlägg med intressanat tankar :bow:

Just den hästen med korsförlamning och överträning är en kräsen typ och han hade inte fått gå på halmföderstaten, han har fri tillgång till Kraffts Lucernhack och havre och det funkar han superbra på.
Han äter gissningsvis 4 kg lucernhack, 3 kg morötter, 0,5 kg hösilage och 3 kg havre samt gräs i hagen.Omöjligt att få i honom mer tyvärr.

8 kg halm och 6 kg havre var nått jag drog till med bara. Hästar i proffsträning på hög nivå äter ofta så mkt, antar att det är därför de kommer upp på så hög nivå, för att de äter mkt trots all belastning?Ingen av mina hade ätit så mkt.

Jag hade nog tänkt mig att fodra med till unghästarna 2-3 kg lucernhack och så mkt halm de får i sig, och sen fylla på med några kg krafftfoder och olja.

Det gäller ju att hitat en bonde som gör allt för att få halm av superkvalitet. Det finns en här nere som gör all sin halm till "livsmedelshalm".
Krafft protein är ju en bra proteinkälla. Min älskar oxå soja.

;) Jag är medveten om allt du skriver, du behöver inte låta så besserwissrig :smirk:
Jag efterfrågade inte det du tjatar om utan råd om HALM!!!

HÄR nere där jag bor är det apsvårt att hitta hö med bra värden, hösilage finns det däremot rätt mkt av. De flesta gör hösilage.Jag har tagit väldigt mkt analyser men aldrig
hittat nått bra.
Så, har jag skrivit så du förstår nu? Jag vill fodra med HALM!!! :idea:

Jag brukade beställa hö från Värmland så dina 10 mil är väl inget ;)
Dock föredrar jag att ha lokalt producerade produkter, därför är jag inne på halm, vi är nämnligen omringade av halm här :D

Om man fodrar med halm så kommer du att behöva ge mycket kraftfoder. Din häst hade problem med korsförlamning och då brukar det inte vara någon höjdare att vräka på med kraftfoder.

Vad du gör är helt enkelt att du pratar med en bonde och ber honom göra hö till dig. Det brukar inte vara några problem. För 10 år sedan innan det var vanligt med hösilage till hästar och alla gjorde hö så var problemet tvärt om. Då fick man be bonden göra hösilage istället. Men man måste prata med bonden i tid. Helst redan nu.

Är det så att den enda möjligheten att beställa hö är från Värmland. Ja då är det bara att göra det. Men det blir ju inte lika billigt som att köpa halm.

Tycker mest det låter som om du vill komma undan med en billigare grovfoderkostnad. Bra grovfoder idag är dyrt. Men så är det med hästar. De är dyra i drift.

Mvh

Tora

Här i södra Spanien är det nästan bara halm, vete- eller havrehalm som gäller som stråfoder. I vårt stall står ca 30 PRE-hingstar som används till hästuppvisningar bl a och de får ca 6-7 kg halm om dagen plus havre, vet inte exakta mängder, ca 2 liter kross 3 ggr om dagen. Hästarna är fina, och välmusklade, PRE lär ju vara väldigt lättfödda. Våra hästar som är här 6 mån om året och i Sverige resten funkar också fint på denna diet, mjuka foderövergångar förstås, har inte haft några magproblem hittills. Har ett fullblod och en hispano-arab.
Starling

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka