Sv: Annorlunda fodring
Hmmm.. Om jag inte missminner mig har du en häst med korsförlamning och överträningssymptom. Skulle inte överge en fiber/fettfoderstat med den problematiken.
Korsförlamning orsakas ofta av en alltför stärkelserik foderstat. Här är stärkelseinnehållet i spannmålen havre, vete och korn:
Stärkelseinnehåll g/kg ts:
Havre 338
Korn 518
Vete 644
Observera att havren inte är den största stärkelseboven och att många havrefria färdigfoder innehåller stor mängd vete. Korsförlamningshästarna har en överförmåga att lagra glykogen i muskulaturen. Särskilt i dessa fall kanske denna speciella fodring (stor stärkelsegiva) inte är att föredra. Sen finns det andra aspekter i det hela. Hästen är av naturen en grovfoderomvandlare och är inte gjord för att ta hand om stora givor koncentrerad näring. Risken är dessutom stor för försurning av maginnehållet. Lågt Ph i magsäcken kan ju också vara en bidragande orsak till magsår. Därför är det viktigt att hästen alltid har tillgång till grovfoder. Men att ha fri tillgång till hö är inte samma sak som att hästen verkligen äter ordentligt med hö. 6 kilo havre är lika med 12 liter och ganska mycket mat. Frågan är hur många travare som skulle peta i sig 8 kilo halm med den kraftfodergivan??? Ingen jag känner i alla fall. Och med lite snabb huvudräkning blir 8 kg halm och 6 kg havre sammanlagt ca 100 Mj & 450 g smbrp. Inte många travhästar som klarar sig på det skulle skulle jag tro.
Har själv en liten märr (400 kg) som varit hyfsat lättfödd. Tränar och tävlar. Står på 130 MJ och 650 g smbrp. Nu när hon börjat starta regelbundet skulle man vilja att hon fick i sig än mer energi. Då har jag ändå 8.7 Mj i mitt hö (jämför det med halmen 4-5 MJ). Menar du att proteinet skulle göra att hon presterade sämre? Hon äter 3 kg kraftfoder (varav 1kg är lusern, räknas som grovfoder eg.) och äter med nöd och näppe 10 kg hö. Hur får man i en häst 8 kg
halm då med en kraftfodergiva på 6 kg???
Tror att proteinskräcken är väldigt obefogad och väntar med spänning på forskningen som pågår i detta nu om utfodring av hårt presterande hästar med grovfoder som innehåller HÖG andel protein. Har själv en KF-häst i stallet som utfodrats med enbart fett & fiberrika fodermedel med stor framgång. Där har det stora proteinöverskottet i alla fall inte varit till någon som helst nackdel. Inga muskelproblem, magproblem what so ever. Ingen seghet eller problem med mjölksyra. Snarare tvärtom
Lite överhettad i stället... Inte en korsförlamning på 1½ år, rund och fin och blank i pälsen. Äter bra. Är i grunden en ganska petig häst men även hon har lärt sig uppskatta lusern, linfrökaka och olja. Sen vet jag också att dessa fodermedel kan ha en tendens att mätta kräsna hästar så därför är ENERGIINNEHÅLLET i höt viktigt så man slipper att fodra med alltför många kilon av övriga fodermedel. Har heller aldrig märkt av problem i samband med bete och där är ju proteininnehållet skyhögt.
Tror också att man stirrar sig blind på angivet energi- samt proteininnehåll. Utan att fundera på vilken slags protein eller energikälla värdena härstammar ifrån. Proteinet travfolk räds som kommer från höt är ju mycket snällare än den form som kommer från koncentrat. Tänk på Baron Gruff och andra sjukdomar som kan komma av för koncentrerade proteinfodermedel.
Sen finns det spaltmeter skrivna om fördelen med att energin kommer från grovfodret. Bla gällande blodsockernivån. Snabb energi räcker oftast inte hela vägen in i mål. men alla hästar är ju olika och vissa har helt enkelt de perfekta fysiska och kanske framförallt psykiska förutsättningarna och de vinner ändå oavsett hur de fodras/tränas.
Håller med om påståendet ovan, att hästarna nog presterar TROTS ATT... Men vad vet jag, är bara en glad amatör