Annorlunda fodring

Sv: Annorlunda fodring

Men det är ju det jag gör ju, sitter och planerar höstens utfodring ....Det kallas framförhållning.

Stig h är väl inte synonym med hela travsverige? Vet många travtränare som inte vill fodra med hösilage och nu undrar jag varför... Vet att en del tycker de får mer halsproblem när hästarna äter hösilage, är det fördom el fakta? Själv fodrar jag gärna med både hö och hösilage så länge det håller hög hygienisk kvalitet och har de värden jag önskar. Tycker kanske att hösilaget är lättare att lagra, hö blir ju lätt dåligt på skullen när det är fuktigt ute och det är inte kul att få slänga stora partier för att det är en dålig vinter. TS skriver ju själv att hon inte vill fodra med hösilage, varför?

Du skriver att det är så svårt att få tag på bra hö och därför skall du fodra dina hästar med halm. Jag svarar med att det får alldelles utmärkt att hitta bra hö men man måste vara ute i god tid. Att planera att utfodra hästar med bara halm i ett land där det odlas hö i så stora mängder är inte planering.

I de länder där man inte fodrar med hö beror det på att hötillgången är väldigt liten eller så gott som obefintlig. Då måste man hitta andra alternativ. Trots att foderstaten inte är baserad på hö så kan hästen klara sig. Men det är "trots allt och inte därför att".

Förstår återigen inte varför man här i Sverige där hötillgången är stor skulle välja att fodra hästen med något så sekundärt som halm. Det bästa för hästen är ett bra hö/hösilage. Det finns hur många forskningsrapporter som helst som bekräftar det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka