Annorlunda fodring

Sv: Annorlunda fodring

Jag avskyr hösilage, hade det detta året för att jag var tvungen och jag har aldrig haft så mkt problem med hästarna som detta året.
Jag tror att mängder av problemen som våra hästar lider av idag beror på att vi ger dem hösilage..Så nej, jag vill inet ge hösilage.
Givetvis ger man inte bara havre, det behövs en massa saker för att tillfredställa hela organismen men jag sa havre för enkelhetens skull i detta räkneexempel.
Sen är det tyvärr så att 6 kg krafftfoder är vad de flesta aktiva travare äter, vissa ännu mer. Travhästar tränas otroligt hårt och behöver mängder med mat, det räcker inte med att ge bara hö tyvärr.
Jag har prövat att dra in på krafftfodret för att få dem att äta mer hö men det är svårt att få en travare att äta mer än kanske 10 kg och det räcker oftast inte för att täcka energibehovet, då blir de som staket.
Jag förstår din tanke och den är fin, men omöjlig tyvärr.
Sen är det inte så att jag är ute efter att de ska prestera bättre (det krävas annat än foder till det :-)) utan att de ska MÅ bättre och de mår INTE bra av hösilage.

Jag har också hört talas om den här typen av utfodring. Tror att ett särskilt foder togs fram just för att användas till bara halm som grovfoder.

Själv blir jag helbiten på idén jag med! Jag har tillgång hyfsat fin havrehalm och ännu finare vetehalm. Havrehalmen har hästarna haft fri tillgång till hela vintern. Höet jag har är oerhört energirikt, vilket resulterat att min islänning GÅTT UPP 5 cm runt magen sen i höstas. Och min ambition var att han skulle GÅ NER ca 15 cm. Har därför tänkt i ett par dar nu att kanske bara halm vore nåt för honom. Och nu så ska jag verkligen göra ett seriöst försök, å se vad han föredrar: vete eller havre. Självklart får jag sätta mig ner och räkna fram lämligt kraftfoder till detta. Ännu bättre till pass kommer detta förslag, eftersom min höbonde får slut på höet före beräkning. :bump: :bow: ;)

Grattis till att du har tillgång till fin halm:bump:
Du kan väl rapportera hur det går!!!

Hihi, ja, ska försöka komma ihåg! Ska redan ikväll gå å hämta lite vetehalm å se imorrn bitti vilket han föredrar (havrehalmen har han ju redan). Men jag kan nog inte med att sno han på allt det goa höet på en gång, får smyga ner det, så han inte blir ledsen... :crazy: ;)

Tack!!!Jo analysera bör man ju, men sådär för räkningens skull så är det bra att ha nått att utgå ifrån.
Är det nån mer än jag som ägnar hur mkt tid som helst åt att räkna ut foderstater för nästa sässong och dessutom tycker att det är apkul. Gör 72 olika beräkningar med 188 olika fodermedel bara för att....:smirk: :crazy:
Det där roar jag mig med såfort jag får säsongens grovfodervärden =)

Men jag gör det nu :crazy: :D
Beror på att jag kommmer förmodligen att kunna ha hästarna ut på natten vilken dag som helst och gräset är på gång att komma upp, dvs att snart är det slut på att fodra med grovfoder :bump: :bump:

Och om grovfodret är slut så måte man köpa nytt och .......:crazy: :smirk:

Men jag gör det nu :crazy: :D
Beror på att jag kommmer förmodligen att kunna ha hästarna ut på natten vilken dag som helst och gräset är på gång att komma upp, dvs att snart är det slut på att fodra med grovfoder :bump: :bump:

Och om grovfodret är slut så måte man köpa nytt och .......:crazy: :smirk:

*skrattar* Jag vet ju vilka värden jag vill ha, och 'min' bonde levererar väldigt 'jämna värden' år från år. Så visst 'lufträknar' jag med, med 'antaget' grovfodervärde, men den riktiga nördmanin brukar bli i samma sekund som jag får årets faktiska värden. Och de brukar jag *host* ringa och 'tjata' på bonden om i juli, långt innan jag börjar använda eller ens fått hem det årets grovfoder *harkel*

och det är MYCKET roligare nu med fbl. På bararberna handlar det mest om att räkna ut hur mkt grovfoder jag kan ge utan att det blir alldeles åt helsike, men med fullblodet måste jag ju kraftfoderkomplettera - dvs man kan laborera MASSOR i foderstatsprogrammet :angel:

Till att börja med intressant! :)
Vidare, här är en till som vrider och vänder på foderstatsberäkningar med alla typer av foder, tycker också det är skitkul. Räknar till alla i stallet också, även om de inte bett om det. Inget jag säger till dem, men för att det är kul.

Sist, om siffrorna i ett tidigare inlägg (98MJ och 540g smrp) på en ungefärlig foderstat som jag uppfattade lät lämplig till dina hästar samt att du menar att de inte får i sig tillräckligt med energi i bara hö. Då undrar jag vad för hö du har fått tag på?
Räknar årligen på foderstater där jag behöver mer energi än sådär och får ändå ihop det med, för mig rimliga, mängder kraftfoder (vilket jag alltså inte tycker att 5-6kg om dagen är). Detta utan att hästen pillar i sig enorma mängder grovfoder.

Jag vet att det är "allmänn praxis" inom travhästbranschen med stora mängder kraftfoder och jag säger inget om det, de verkar ju kunna springa på bra ;) men lite tankar bara för diskussionsunderlag. :D Undrar lite varför och hur det tänks, av rent intresse alltså.

Ibland undrar jag om jag inte ska byta inriktning på mitt yrkesval då hästutfodring bara är SÅÅÅ kul och intressant. Finns det något annat än foderrådgivare hos Krafft man kan jobba med för att få hålla på med detta på heltid, eller åtminstone deltid. :idea:

Havre- och vete halm är bra att strö/fodra med. Korn- och råghalm är hårdare och inte lika smakliga. Havrehalmen har ett högre fodervärde än vetehalmen men är svårare att få bra kvalitet på. Kornhalmen har agnar som kan orsaka irritation f.f.a. på valacker/hingstar. Har hört att råghalm kan ge kolik.

Förstår inte riktigt hur du menar, hö är ok om det bara inte var så svårt att få fatt i...
Men att ge bara hö till en travhäst brukar inte funka.
själv ger jag inte 6 kg krafftfoder, jag vägrar, men jag börjar inse att man måste, de blir väl magra annars.....

KL
Har börjat fodra våran travare som har muskelproblem med enbart hösilage, e-vitamin och olja efter "behov". ska även ge selen.
Han har inte fått kraftfoder på flera månader under vinterträningen och ser kanonfin ut. Bättre och bättre!
Men då vi bytte från hö till hösilage reagerade han likt fångvarning och lite fodergallor bak. Så bara fri tillgång på näringsrikt hö blev för tufft. Med rejäl träning har han blivit bra igen. Han vräkte väl i sig det smakligare hösilaget i början och har taggat ner lite nu då han märkte att balen "återuppstår" hela tiden!

Orken och viljan är på topp nu! Förut då han fick luzern och eller kraftfoder (provat alla varianter) blev han seg, trött, ilsk och fick muskelkramper. Korsis.

Jag rekommenderar att våga släppa fram grovfodret och dra ner kraftfodret om man har problem med hälsan på hästen!

Ok, du tänker så. Missade det i all iver, läste ju det. :o Bra halm är nog ännu svårare som diskuterats. Letar själv för fullt.

Menade inte ENBART hö men så mycket kraftfoder tror jag inte behövs för att komma upp i energinivåer även över 100MJ.

Har du ett hö med säg mellan 8-9MJ/kg, inte jätteovanligt. Då räcker det ju med 10kg och 2kg havre tex för att vara upp i 110MJ. VÄljer man istället något "fullfoder" (vägrar kalla dem det då de i verkligeheten i princip aldrig är det) med lite mer itryckt energi kan du ju komma upp ytterliggare lite i MJ. (Skriver 'du' men menar travhästägare generellt som du får svara för, hehe. ;) )

Vad ligger energibehovet på hos en travhäst? Vad för kvoter vill man ha? *nyfiken*

Jaaadu..Den som det visste....
Jag ligger fel har jag konstaterat, jag får inte till det, och ingen travmänniska man frågar kan säga annat än att det behövs 6 kg hö och 5 kg krafft sport typ.
De har oftast ingen aning om vilka kvoter de ger...*frustrerande*
Jag kämpar emot de där mängderna krafftfoder för mian blir dåliga i magen när jag försöker ge så mkt men magra om jag drar ner.......

Men jag tycker mig märka en större tålighet i magen om man ger torrhö istället för hösilage.
Därför jag intresserar mig för halmfoderstaten.

Jag tror att ca 110 MJ 700 smrpär en bra nivå, kanske en lägre kvot.

Då MÅSTE jag träna dem stenhårt annars får de korsförlamning.
Men tränar man dem så hårt så får de oxå ont i benen.
Dock håller de sig fina i hummet..

Ger jag mindre kan jag träna mindre och då får de inet så ont i benen men får inte heller ett så bra hull och presterar inet så bra.....

Egentligen ligger nog mitt problem i att jag har hästar som andra gett upp med, skithästar...

Nu har jag 2 tvååringar och de har jag på en HÖG kvot, 8,5 och med dem får jag ett snällare utgångsläge, då kan jag kasnke ta fram ett mer rättvisande behov.

När jag regelbundet jobbade med travare så följde man reglerna men när jag var borta några år från det så börjar man funder apå vad man kan förbättra.

Har aldrig tänkt på att leta hö med högre energi innehåll, kollar mest efter att ha lågt protein...:o

Hur mkt har du experimenterat med olika kraftfodersorter? Tänkte på det med magarna och så, det finns ju 'snällare' sorter och mindre snälla sorter. Havre t ex är ju inte spec snällt iom att det är så himla mkt stärkelse.

Men det är drygt det där när man måste toppa med för mkt kraftfoder, och kommer över de mängder man vill ge. Tills viss del går det ju att styra med att ge kraftfoder som ger höga värden per kilo foder men samtidigt har hög volymvikt. Sen får man pickla med sorterna.

Olja? Högfettsfoder?

Har aldrig tänkt på att leta hö med högre energi innehåll, kollar mest efter att ha lågt protein...:o

Nyfiken fråga, varför vill man ha lågt protein? Vet när jag köpte fbldonnan att man (de) inte vill ha högt protein på galoppörerna heller, nu minns jag inte vilket värde (för här var inget snack om kvot utan här var snack om g srp/kg foder, men de är möjligt att de 'räknar' med att ha ett ganska givet MJ/kg foder), och det har ju diskuterats om att distanshästar nor inte bör ha så mkt protein heller. Men jag har aldrig riktigt hängt med (eller snarare bemödat mig om att ta reda på) varför.

Jag har ju 'glada hobbyhästar', och bryr mig nada om protein från höet ens om det är skyhög kvot. Jag vill ha 7, och är helt nöjd då, men bryr mig inte om den är högre (årets är 9.5..)

Problemet med travare på hård träning är att de är kräsna så man kan inte ge det man vill utan an får kolla om de söta pållarna vill äta det oxå...:smirk:
Krafft energy gillade de (sport är ÄCKLIGT....:smirk: ) och havre är ok.
På äckellistan ligger olja, betfor, korn, fibergi, sport, grov........

De mådde grymt bra i magarna när jag gjorde en gröt av kli, öljäst, salt ölja och havrekross. Fina i pälsen var de oxå. Sen blev det äckligt......
Jag ger samtliga protexin varje vecka för att vara på den säkra sidan.

Mina unghästar som jag får forma själv,LÄS, förstöra själv är invanda på ovannämnda gröt med tillsats av soja och lite annat och de ser ruskigt fina ut.
Med dem får jag mer en rättvis linjal att gå efter.

Mest för att lämna öppet att de kan äta hur mkt hö de vill utan att få för mkt protein och därmed fel i kvoten. Just för att de har en begränsad ätkapacitet.
Man vill ju att de äter mkt hö, man begränsar det aldrig utan de får så mkt de kan och vil äta.
Sen brakar magarna lättare om de får mkt protein från hösilage. Från lucern går det däremot utmärkt:confused:

På ponnyerna vill jag gärna ha skyhögt protein för det verkar som att ju mer protein per kilo foder de får desto mindre äter de..vilket är bra för de blir lätt smällfeta...(islänningar, minishettis och russ).Fri tillgång är trevligt.

Nu var det kört för den här kvällen. Alla foderpapper och föreläsninganteckningar framplockade.... :p

Energiinnehållet varierar ju inte jättemycket med säsongen på det sätt som proteinet gör men uppemot 10Mj/kg borde gå att finna.

De värden du nämner känns rätt normala för vad jag räknar på till min häst och de flesta åren har det lätt gått att få ihop med fri tillgång på grovfoder (äter ca 8kg TS per dag, oavsett grovfodersort) och 1-2kg kornkross och betfor.

"Koncentrat" gällande energin finns egentligen inte på det sätt som det finns proteinkoncentrat. Även om tex Kraffts energifoder har 13Mj/kg så har det 100g smrp vilket ändå ger en hög kvot. Är det ren energi man vill åt är det ju halm eller olja man får gå på.

Jag TROR att anledningen till att man vill ha en lägre kvot på tävlingshästar inom trav och galopp är att de gör av med just energi. Så i en uppbyggnadsfas borde de vilja ha en något högre kvot för att bygga massa och sedan vid toppningen och snabbjobben ha en lägre kvot. Har man en högre kvot och energin används då måste det ju tas av proteinet/musklerna vilket är en långsam process som visar sig i resultaten, både direkt och vidare indirekt när muskelmassan försvinner. De riktigt duktiga kuskarna vet exakt hur lång tid innan loppet de ska ge sista kraftodergivan för att få maximal effekt av energin som ligger runt 1-2 tim efter intag.
Distansen borde det ju vara tvärtom, de vill ju ha den långsamma energin, därför som de inte kan genomföra flera långlopp för tätt inpå, kroppen behöver fyllas på.
Förbehåller mig dock för att jag kanske tänker fel. :angel:

Mest för att lämna öppet att de kan äta hur mkt hö de vill utan att få för mkt protein och därmed fel i kvoten. Just för att de har en begränsad ätkapacitet.
Man vill ju att de äter mkt hö, man begränsar det aldrig utan de får så mkt de kan och vil äta.
Sen brakar magarna lättare om de får mkt protein från hösilage. Från lucern går det däremot utmärkt:confused:

På ponnyerna vill jag gärna ha skyhögt protein för det verkar som att ju mer protein per kilo foder de får desto mindre äter de..vilket är bra för de blir lätt smällfeta...(islänningar, minishettis och russ).Fri tillgång är trevligt.

Fast de får ju inte fel i kvoten om de äter mycket hö? Alltså om man har ett hö med en bra kvot, säg 6 då för enkelhetens skull. Så kvoten är ju 6 oavsett om de äter 1 eller 10 kg? Och om du då lägger på ett kraftfoder med kvot 6, så ligger totalkvoten i foderstaten kvar på 6, oavsett hur de reglerar intaget av strå upp eller ner?

Jag fattade det som att man av någon anledning inte vill ha för mycket protein 'rakt av'. Vi säger att hästen behöver60 MJ och 600 gr protein, för enkelhetens skull. Stråfodret har 10 MJ/kg foder och 60 gr SRP/kg foder (dvs kvot 6). På 10 kg hö så är det spot on perfekt på proteinet, de får i sig 600 gram. Om däremot grovfodret har 6 MJ och 120 gr protein (bara för det är lätt att räkna med) och en kvot på 12, så när hästen täckt MJ-behovet, så står den med ett hundraprocentigt proteinöverskott. Kvoten är rätt, MJ är rätt, men proteinet är överskott mot tabellen.

Detta, proteinöverskott från grovfoder, är ju inget amn behöver oroa sig för (generellt sett ur en hästs perspektiv och utan hänsyn till användningsområde). Men att man inom travet/galoppen/distansen inte vill ha det där överskottet, för att.. någonting. Och det är just det där varför man inte vill ha det jag missat att få pejl på.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka