Sv: Annorlunda fodring
Problemet med travare på hård träning är att de är kräsna så man kan inte ge det man vill utan an får kolla om de söta pållarna vill äta det oxå...:smirk:
Krafft energy gillade de (sport är ÄCKLIGT....:smirk: ) och havre är ok.
På äckellistan ligger olja, betfor, korn, fibergi, sport, grov........
De mådde grymt bra i magarna när jag gjorde en gröt av kli, öljäst, salt ölja och havrekross. Fina i pälsen var de oxå. Sen blev det äckligt......
Jag ger samtliga protexin varje vecka för att vara på den säkra sidan.
Mina unghästar som jag får forma själv,LÄS, förstöra själv är invanda på ovannämnda gröt med tillsats av soja och lite annat och de ser ruskigt fina ut.
Med dem får jag mer en rättvis linjal att gå efter.
Hrm, det där kräsna kan små hobbyhästar också roa sig med *mumlar ngt åt fbldonnans håll*
Provat Hestekrafft någon gång? Inte pelleterat (om man inte vill ha det), trevlig struktur med en hel del strå, och rätt hög MJ/kg foder.
Araberna ansåg det var rent ÄCKEL första gången de bjöds, två år senare sa de mums, vetesjutton varför. Jag har hört massa gott om det men inte varit i kontakt med det förrän jag köpte fbldonnan som stod på bland annat just Hestekraft, och jag köpte för att ge henne en skonsam övergång. Hade inte alls tänkt ge henne det 'sen'. Fast när jag satt där och nördade med mina papper insåg jag att 'vad fasiken, det här är ju alldeles briljant ju'. Och hmm, nu består bararbernas 'symboliska giva' av hestekraft med.
Krafft Rehab är btw ett foder jag fascinerats av MÅNGA ggr. Nu har jag ingen aning hur de fungerar ur fodra för prestationsynpunkt. Men ur hullsynpunkt. Värdemässigt är det tämligen 'jaha?', det finns MASSOR med foder med ungefär samma värden, inget exceptionellt någonstans. Ingredienslistan är också ganska 'jaha vad var det för speciellt med det här då?' mer än att det ligger högre i fetthalt än de flesta 'standardfoder'. Men NÅGOT i det är rena miraklet. Min teori är att det verkligen är extra skonsamt mot magen och lättupptagligt (det är framtaget för konvalescenter, från början för de som repade sig efter buköppning). Men jag har mer än en gångs ett det göra rena mirakel för hullet. TROTS att man inte ökat MJ eller ändrat någon kvot eller nåt.
Största exemplet är ju K, som var hiskeligt svårfödd som liten, stod på över 110 MJ och var i knappt acceptabelt hull. Provade alla möjliga fodermedel och varianter och konstellationer av kraftfoder men nix pix. Så bytte jag en del av det andra kraftfodret mot Rehab. MJ och protein och allt låg på exakt samma siffror som innan. Hon började gå upp. Då tog jag bort lite annat kraftfoder och justerade så jag sänkte MJ men behöll kvoten. Hon fortsatte ge upp. När jag avbröt (det blev sommar) stod hon på grovfoder samt ½ kg rehab, fick 70 eller omd et var 75 MJ och var TVÄRFIN i hullet. Sen dess har hon faktiskt blivit lättfödd med (!).
Vet flera som haft 'helt hopplösa' fullblod hullmässigt, som påkort tid blivit tvärfina på rehab. (Min vet uttryckte vid ett tillfälle att 'Vad ÄR det för knark i det där fodret? Igår hade jag ett fbl, idag kommer din in och ser ut som en ny häst och i förra veckan kom det in ett annat fullblod som på tre veckor blivit helt annorlunda)
Jag ger fbldonnan rehab just därför, kan lösa det på massa andra sätt, men har medvetet lagt in rehab åt henne, och än tycks det ge samma fina hulleffekt på henne. (Hon skulle ju tappa lite när hon kom, gjorde det men sen fortsatte hon trots att jag ökade och ökade MJ. La på rehab och vikdnedgången stoppade, och nu står hon på en lägre MJ igen, men i bra hull. Tar jag bort rehaben och ger henne lika mkt MJ och protein från ngt annat så dalar vikten igen).
kan ju dock inte svära på att det ger samma fina effekt åt andra, och ingen aning hur bra/obra det är för en högpresterande häst. Men hullmässigt är det rena miraklet på mina och på de andra jag vet provat. Kanske värt kolla upp?