Men va? Alltså en bok om häststammar?![]()
Vissa stamböcker kan vara väldigt dyra (det ska gudarna veta, jag har köpt alldeles för många av dem... vilket jag tror Görel också gjort
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men va? Alltså en bok om häststammar?![]()
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.Vissa stamböcker kan vara väldigt dyra (det ska gudarna veta, jag har köpt alldeles för många av dem... vilket jag tror Görel också gjort). Den @Görel beskriver är förmodligen en nyare (dvs från 70-talet och framåt) samt producerad i stor mängd. De är sällan värda någon större summa.
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.
I min ras, är de olika varianterna på förberedande stamböcker, bara ett uns vanligare än vad levande enhörningar är, och därför väääldigt dyra.
Medan nyare stamböcker kan köpas för "självkostnadspris" direkt från rasföreningen.
Sådana som mig, som samlar på stamböcker och annat tryckt material (t.ex. gamla premieringskataloger, hingstkataloger, eller t.o.m. språngsedlar), sitter regelbundet och skannar sådant som Tradera och olika antikvariatsajter.
Ja, sällsynta stamböcker och liknande, kan vara väldigt dyra.
I min ras, är de olika varianterna på förberedande stamböcker, bara ett uns vanligare än vad levande enhörningar är, och därför väääldigt dyra.
Medan nyare stamböcker kan köpas för "självkostnadspris" direkt från rasföreningen.
Sådana som mig, som samlar på stamböcker och annat tryckt material (t.ex. gamla premieringskataloger, hingstkataloger, eller t.o.m. språngsedlar), sitter regelbundet och skannar sådant som Tradera och olika antikvariatsajter.
Den här var från 90-talet och kunde köpas hos avelsföreningen billigare när jag såg annonsen för första gången.
Åhh, så spännande!Vi ska inte gå in på vad min samling arabhästlitteratur kostatMisstänker att jag kan ha något i gömmorna gällande din ras också, ärvt från pappa
![]()
Åhh, så spännande!
Har du något riktigt intressant?
Det låter som om jag behöver bjuda in mig till dig och be att få titta i din låda...Kanske inte men det är iaf relativt gammalt. Grejorna är nedstoppade i en låda någonstans och det är jättelänge sedan jag tittade på dem.
Man ska inte läsa den här tråden direkt efter man har läst orgasmtrådenDet låter som om jag behöver bjuda in mig till dig och be att få titta i din låda...![]()
Haha, det får mig att tänka på när vi hade tjejfest hemma hos en kompis som hade en ganska välfylld låda med vuxenleksaker och av någon anledning kom den här lådan fram och festen spårade ur totaltMan ska inte läsa den här tråden direkt efter man har läst orgasmtråden![]()
Vilket var då syftet med ditt inlägg?
Vissa stamböcker kan vara väldigt dyra (det ska gudarna veta, jag har köpt alldeles för många av dem... vilket jag tror Görel också gjort). Den @Görel beskriver är förmodligen en nyare (dvs från 70-talet och framåt) samt producerad i stor mängd. De är sällan värda någon större summa.
Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?
Tja, jag har en bok som man får ge 5000 kr och uppåt för idag om man ens får tag på den (jag köpte den direkt när den kom ut).
Informationen i den finns inte samlat på nätet på samma sätt som det är i boken.
Det är enormt mycket avels- och prestationsrelaterad information som absolut inte finns utlagd på nätet.Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?
Vilka priser pratar vi om när du skriver väldigt dyra? Är det inte info som finns på nätet i böckerna eller?
Tja, jag har en bok som man får ge 5000 kr och uppåt för idag om man ens får tag på den (jag köpte den direkt när den kom ut). Jag tror det mesta jag gett för en bok var någonstans kring 3000 kr... jag försöker att inte ha koll på det...
Informationen i den finns inte samlat på nätet på samma sätt som det är i boken.
Jag har gett 2000:- för en, den mest ovanliga som jag letat efter i ett par år.
Herregud, det var väldigt dyrt ja. Men håller nog fast vid att det endast är riktiga avelsintresserade som köper dessa böcker.![]()
Jag tror att jag gav ungefär 1500 kr för en "förberedande stambok" från Värmland, som jag letat efter i kanske 3 år innan den äntligen dök upp.Jag har gett 2000:- för en, den mest ovanliga som jag letat efter i ett par år.