Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man avlar fram en massa zebrakorsningar så räddar det ju inte zebran från utrotning.

Problemet med dessa hybrider är att deras vilda förälder inte blivit domesticerad i hundra generationer, vilket leder till att avkomman oftast blir skygg, aggressiv, stressad, mår dåligt av att leva som ett tamdjur.

Får man fråga varför det är sorgligt?
Varför? Hur kan det inte vara en självklarhet?
Zebror, likt många andra djur, ska leva i det fria. När du eller jag vill ha en zebrakorsning så behöver någon först och främst få tag på en zebra, zebran tas ifrån sin flock ute på savannen, fraktas hit och stressas sedan hela livet i en onaturlig mijlö för zebran. Att man avlar på hybrider för knappast aveln vidare. Och det hjälper inte zebran det minsta om du eller jag betalar för att ta zebrorna från savannen för att sen tjäna pengar på hybrider, som ändå aldrig kan få några avkommor.

Ang zebradiskussionen,
Man lär ju knappast kunna förbättra zebrarasen med häst eller hästrasen med zebra. Och det är väl det aveln främst går ut på, att bevara och förbättra.

Lär ju inte finnas nåt som helst annat positivt i den korsnings'aveln' förutom färgen...

Vill man rädda utrotningshotade zebror bör man nog bevara dom i ett program liknande przewalskihästarna. Dvs i kontrollerad frihet med nån typ av tillsyn/översyn eller hur det funkar.

Zebror, likt många andra djur, ska leva i det fria. När du eller jag vill ha en zebrakorsning så behöver någon först och främst få tag på en zebra, zebran tas ifrån sin flock ute på savannen, fraktas hit och stressas sedan hela livet i en onaturlig mijlö för zebran. Att man avlar på hybrider för knappast aveln vidare. Och det hjälper inte zebran det minsta om du eller jag betalar för att ta zebrorna från savannen för att sen tjäna pengar på hybrider, som ändå aldrig kan få några avkommor.
Blir zebrakorsningar infertila?

Varför måste det vara en självklarhet för alla? Bara för att det är självklart för dig innebär inte det per automatik att det är självklart för andra. Varför tror du jag frågar?

De kanske använder Zebror från zoo, som redan är tagna från savannen och lever med en ny flock, vad vet vi? Kanske även är så att de har nått zebra hägn i det vilda, där de släpper in de tama djuren så de blir betäcka? Ja, vi vet inte hur det går till.

Ang zebradiskussionen,
Man lär ju knappast kunna förbättra zebrarasen med häst eller hästrasen med zebra. Och det är väl det aveln främst går ut på, att bevara och förbättra.

Lär ju inte finnas nåt som helst annat positivt i den korsnings'aveln' förutom färgen...

Vill man rädda utrotningshotade zebror bör man nog bevara dom i ett program liknande przewalskihästarna. Dvs i kontrollerad frihet med nån typ av tillsyn/översyn eller hur det funkar.

... sebra-art respektive häst-art.
och ber moderator om ursäkt.

Nån som letar efter en ponnyhingst att betäcka sitt sto med. Verkar vara nån som bedriver någon typ av ridskoleverksamhet. Stoet lär vara en fantastisk lektionsponny. Inga större krav på hingsten än att han ska vara under 130 i mankhöjd, frisk och med trevligt lynne. Stoet på bilden ser ut att vara en shettis/shettiskorsning.. Endast huvudbild dock.

Hmm. Seriös avel?

Tycker kanske inte att den är jätteilla, men det var några detaljer jag reagerade på.

"Selektionsavelstoet XX är till salu på grund av familjeomständigheter så det är med sorg jag säljer henne. Hon har många gamla fina hingstar bakom sig. Själv bara gått som avelsto, hon har blivit selekgionssto tack vare sina många fina avkommor. Några ute på tävlingsbanorna.
Hon lämnar föl med riktigt trevliga psyken. Har på gården en 1 åring och en 3 åring att se efter henne. Inte dräktig så bara välja hingst för den som vill ha föl 2018.
Idag går hon på lösdrift men trivs lika bra på box. Lätt att ha att göra med och funkar kanon i flock.
Försäkrad
168cm hög
Är riden
Går barfota.
Priset går att diskutera med rätt hem."

Stoet i fråga finns inte på bild, är född 97 och priset är satt på 25 000 kr. Jag vet inte riktigt, jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka