Annonsera mera del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så träffad jag känner mig, min förrförra ponny annonserade jag ut som vacker c ponny i annonsen, men han var uppseendeväckande vacker en skimmer arabkorsning på 138 cm :)

Jag förstår bara inte varför man vill sälja en häst som vacker, och ännu mindre sälja till någon som du fångade intresset på för att den är vacker. Det skulle inte kännas bra för mig.
Varför inte skriva att den är snäll, lydig eller ja vad som helst förutom att den är ''fin att titta på'' det känns så himla konstigt att annosera ut ett djur som vacker, det attraherar nog många köpare som bryr sig för mycket om utsidan. Ush.

Jag förstår bara inte varför man vill sälja en häst som vacker, och ännu mindre sälja till någon som du fångade intresset på för att den är vacker. Det skulle inte kännas bra för mig.
Varför inte skriva att den är snäll, lydig eller ja vad som helst förutom att den är ''fin att titta på'' det känns så himla konstigt att annosera ut ett djur som vacker, det attraherar nog många köpare som bryr sig för mycket om utsidan. Ush.

Skulle jag annonsera ut ponnyn skulle jag absolut annonsera ut honom som sockersöt. Samt snäll och lätthanterad osv. Så mycket mer är han inte, han är inte direkt utbildad.
Snälla ponnyer finns det gott om, snälla och sjukt sockersöta - mindre gott om.

Skulle jag annonsera ut stoet skulle jag övht inte nämna söt/vacker - för det är hon inte. Däremot är hon en helt fantastiskt snäll, okomplicerad och trevlig häst.

Men är "snäll B-ponnyvalack" så mycket bättre än "Sockersöt B-ponnyvalack"... Jag tror inte det. Och ja, den som köper honom (om han säljs) kommer att köpa just för han är söt och snäll. Vad ska de annars köpa på? Stammen när det är en valack? Gångarter som han inte är utbildad nog att visa under ryttare? Ridbarhet som kanske finns? Etc?

Skulle jag annonsera ut ponnyn skulle jag absolut annonsera ut honom som sockersöt. Samt snäll och lätthanterad osv. Så mycket mer är han inte, han är inte direkt utbildad.
Snälla ponnyer finns det gott om, snälla och sjukt sockersöta - mindre gott om.

Skulle jag annonsera ut stoet skulle jag övht inte nämna söt/vacker - för det är hon inte. Däremot är hon en helt fantastiskt snäll, okomplicerad och trevlig häst.

Men är "snäll B-ponnyvalack" så mycket bättre än "Sockersöt B-ponnyvalack"... Jag tror inte det. Och ja, den som köper honom (om han säljs) kommer att köpa just för han är söt och snäll. Vad ska de annars köpa på? Stammen när det är en valack? Gångarter som han inte är utbildad nog att visa under ryttare? Ridbarhet som kanske finns? Etc?

Jag tycker bara det känns konstigt att annonsera ut som snygg, söt, vacker etc. Känns inte som en egenskap, om man kan kalla det det, som jag skulle vilja använda som säljnings argument.
Men jag tycker heller inte att ingen ska göra det, gör vad ni vill men jag tycker inte man ska ha utseendet på en så viktigt punkt som en titel. Lockar nog fel människor. Observera nog.

Agree to disagree och sluta diskutera innan det blir trådkap igen?:up:

Den här är visserligen kollad av veterinär men vem vill köpa en häst och börja med operation och allt vad det innebär?
O_o
"Måste sälja en av mina två ögonstenar pga. hälsoskäl. Han är körd med sulky, rockard samt timmerstötting flakvagn och är en underbar körhäst som gillar att ta i men.....han har bekymmer med ett framknä! Han har mest troligt haft detta bekymmer sedan början, han är lyst i knäna fram av en veterinär som kunde se att bekymret ej låg i lederna men såg ut att vara i karpaltunneln mest troligt något taggutskott som går att operera. därför sänker jag priset på honom, om jag ska bekosta det själv så kommer han kosta 20000.Operationen kostar ca 10000. Jag tänker att utrustning följer med såsom akademiskt bett med träns samt sadel, täcken m.m. Du som köper måste vara erfaren ryttare då han har en stor motor!!"

N
Jag tycker bara det känns konstigt att annonsera ut som snygg, söt, vacker etc. Känns inte som en egenskap, om man kan kalla det det, som jag skulle vilja använda som säljnings argument.
Men jag tycker heller inte att ingen ska göra det, gör vad ni vill men jag tycker inte man ska ha utseendet på en så viktigt punkt som en titel. Lockar nog fel människor. Observera nog.

Nja i mitt fall lockade det en hel del seriösa människor faktiskt.
Han var lättsåld, såldes till en liten ridskola.
Han var extremt vacker , tänk dig en nätt liten skimmel med grå man och sött arabhuvud :)

Jag tänker trådkapa ändå...

Jo, söt och vacker är vanligen använda.
Men det där med "med sorgen i hjärtat" är ändå värre i mina ögon.

Jo, jag kan förstå om många människor är ledsna över att sälja sin häst, men det behöver ju inte en eventuell köpare veta.
Sakliga annonser är roligare och många utsvävningar i annonserna beror väl på att man kan annonsera gratis.

När jag växte upp, betalade man ju per rad i en annons. Då fanns det skäl att sålla fram det väsentliga på så litet utrymme som möjligt. Numera verkar det vara en sport att göra långa krångliga annonser.

Jag tänker trådkapa ändå...

Jo, söt och vacker är vanligen använda.
Men det där med "med sorgen i hjärtat" är ändå värre i mina ögon.

Jo, jag kan förstå om många människor är ledsna över att sälja sin häst, men det behöver ju inte en eventuell köpare veta.
Sakliga annonser är roligare och många utsvävningar i annonserna beror väl på att man kan annonsera gratis.

När jag växte upp, betalade man ju per rad i en annons. Då fanns det skäl att sålla fram det väsentliga på så litet utrymme som möjligt. Numera verkar det vara en sport att göra långa krångliga annonser.

Jag har lite svårt för uppfödare som skriver "vill ha sin egen människa".

Jag förstår bara inte varför det är så attraktivt att ha en häst ''som står ut i mängden'' eller liknande.
Jag tycker vita hästar är finast men jag tänker ju inte köpa en häst bara för att den är vacker, jag vill inte ens betala mer bara för att den är vackrare än den bruna.
Men tydligen är det väldigt viktigt för köpare. Om en ''tråkig'' häst kostar 30 000 som i psyket och prestation är lika som ''den fina'' som kostar 40 000 finns det ingen chans att jag skulle köpa ''samma'' häst fast dyarare bara för att den är estetiskt finare.

Men ni får sälja/köpa som ni vill, jag säger inte att ni har fel eller gör fel. Bara min åsikt.

Jag tycker vi ska lägga ner och låta tråden fortsätta vara rolig nu :p

Om en ''tråkig'' häst kostar 30 000 som i psyket och prestation är lika som ''den fina'' som kostar 40 000 finns det ingen chans att jag skulle köpa ''samma'' häst fast dyarare bara för att den är estetiskt finare.

Men ni får sälja/köpa som ni vill, jag säger inte att ni har fel eller gör fel. Bara min åsikt.
:p

Inom vissa raser är det uppenbart att vissa färger betingar ett högre pris...
just nu syftar jag på kallblodstravare för ridning - inte de som ska gå trav för där avgör inte priset.

Inom vissa raser är det uppenbart att vissa färger betingar ett högre pris...
just nu syftar jag på kallblodstravare för ridning - inte de som ska gå trav för där avgör inte priset.

Precis, det är det jag tycker är riktigt tråkigt. Jag tycker inte att utseednde ska spela någon roll.
Jag har sagt min, du har sagt din åsikt. Vad tjänar vi på att fortsätta diskutera, vart vill du det ska leda?
Låt tråden bli rolig igen, jag lägger ner.

Jag förstår bara inte varför det är så attraktivt att ha en häst ''som står ut i mängden'' eller liknande.
Jag tycker vita hästar är finast men jag tänker ju inte köpa en häst bara för att den är vacker, jag vill inte ens betala mer bara för att den är vackrare än den bruna.
Men tydligen är det väldigt viktigt för köpare. Om en ''tråkig'' häst kostar 30 000 som i psyket och prestation är lika som ''den fina'' som kostar 40 000 finns det ingen chans att jag skulle köpa ''samma'' häst fast dyarare bara för att den är estetiskt finare.

Jag tycker vi ska lägga ner och låta tråden fortsätta vara rolig nu :p
Jag är själv en person som kan tänka mig att betala lite mer för en häst som är snyggare än genomsnittet. Vad som är snyggt enligt mig då alltså ;)
Sen tycker jag kanske inte att man behöver skriva snygg eller söt i annonsen för om det finns bild så avgör ju köparen det själv, efter tycke och smak.
Förlåt om jag tjatar Lipperta, såg att du inte ville diskutera det här mer, men kunde liksom inte låta bli.

Jag är själv en person som kan tänka mig att betala lite mer för en häst som är snyggare än genomsnittet. Vad som är snyggt enligt mig då alltså ;)
Sen tycker jag kanske inte att man behöver skriva snygg eller söt i annonsen för om det finns bild så avgör ju köparen det själv, efter tycke och smak.
Förlåt om jag tjatar Lipperta, såg att du inte ville diskutera det här mer, men kunde liksom inte låta bli.

Helt ok, bara trist när man vet att diskutionen inte kommer gå någonstans. Speciellt i tråd man ska skratta i :p

''fantastiska, min traveling vän
det är en av mina bästa hästar jag har haft. det är ett rent blod, mycket skicklig, modig, pålitlig, snabb, lättmanövrerad , lätt att montera. Den anpassar sig lätt till andra hästar.
Det är redan vaccinerade och utbildade, har det alla dessa papper uppfyller''

Alltså jag döööööör :rofl:

''fantastiska, min traveling vän
det är en av mina bästa hästar jag har haft. det är ett rent blod, mycket skicklig, modig, pålitlig, snabb, lättmanövrerad , lätt att montera. Den anpassar sig lätt till andra hästar.
Det är redan vaccinerade och utbildade, har det alla dessa papper uppfyller''

Alltså jag döööööör :rofl:
Fantastiskt! Är det en Ikea häst i naturlig storlek? :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka