annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Fast jag tycker faktiskt att det är intressantare att se hästens grundgångarter än vad en ryttare kan få den till.

Vissst är det också intressant.. Men häst jagad lös på ridbanan/häst som travar upp för en kulle i hagen, gärna i dålig vinkel eller suddig film.. Njä.

Någon sådan film har jag inte hittat, bara filmer där stackars hästen/ponnyn sågas ner av en okunnig ryttare. Jag rider inte själv perfekt, men hade heller inte ställt upp på att bli filmad och att filmen är med i en försäljningsannons..

Precis såna filmer vill jag också slippa.

Jag vill se hästen springa i frihet, oavsett om den jagats eller inte, för att se hur den bär sin kropp och placerar sina bakben.

KL

Hittade denna nyss:
"Har en vogn m. sele til en lille/mindre pony... Enten skal den sælges, eller skal vi ha en pony til den. Min. pris for vogn m. sele 5000 kr, max. pris for pony 5000 kr."

Lite kul att resonera att antingen ska de sälja vagn+sele eller så vill de ha en ny ponny till vagn+sele :p

Haha ja, det är ju också ett sätt att lösa det hela på..

Hittade en annons på en tinker som hade mycket man - men manen var avklippt och såg ut som en typiskt ridskolehästman. Tjock man kanske, men lång var den inte.

Kanske det var samma annons där man bla. skrev att hästen stod still på gången... :p

Snubblade precis över en annons på ett isis-sto. Lät jättebra i beskrivningen, och första bilden visar en söt fux, i lite motljus. På andra bilden är hästen plötsligt mörkbrun med svart man och svans. Var tvungen att titta igen på den första bilden, men kan snabbt konstatera att hästen där minsann är nästan vit i manen. Nu är jag ju naturligtvis nyfiken på vilken av hästarna som är till salu egentligen :p

Verkar vara vanligt att man kastar in bilder på mor, far, morfar, syskon... Osv. I annonserna. Istället för att visa det man egentligen säljer :D Intressant blir det när det inte står i själva texten vilken av dom som är till salu.. Den supersnygga hingsten, det tjocka stoet, tävligshästen eller fölet. För självklart glömmer man skriva ålder. Och mankhöjd.

Kl

Eller en ponny som ska lånas ut, den har tröttnat på ridning så endast till körintresserad. Sadel och träns skickas med! :D

Stör mig också med annonsörer som ställer massa olika krav på hur köpare ska sköta, rida och hantera hästen. En jag såg idag måste verkas enligt barfotametoden, ridas i repgrimma och gå på lösdrift. Inga skäl angavs, bara att säljaren tyckte det var bäst. Om man säljer får man kanske acceptera att hästen kan komma att skötas på annat vis?

Senast ändrad:

Såg en annonsfilm för något år sedan på en mycket lovande yngre hopphäst. I filmen reds den av en nybörjare... Ingen som helst egen balans, hemsk sits och helt ostadig hand. Varför ??

Tror jag läste samma, helknasigt.
När jag säljer brukar jag tala om vad jag ridit med, men jag ställer inga krav.

Jag tror jag läste den också.
Jag såg för några år sedan en annons på en kallblodstravare där det stod att han hade svårt med galopp. Inget märkligt med det men fortsättningen var i stil med att: och vi tycker inte att han skall behöva lära sig det heller när han inte är avlad för det

*kl*

"Stått på box hela sitt liv"

Den frasen hittade jag i en annons för en treåring.:confused: Uppenbarligen ses det som något positivt av säljaren, men som nog de flesta andra inte håller med om.

kl
jag såg en lustig formulering härom sistens. "Mindre barnvänlig ponny sökes" och kunde inte begripa varför man sökte en ponny till sitt barn, men ponnyn skulle inte vara barnvänlig. Tills jag förstod att det var storleken det rörde sig om. Det blir så mycket bättre om man kommaterar korrekt...

Jag hittade nyss en annons med rubriken: "Hingst med gångarter".... jag har ju för mig att alla hästar oavsett kön har gångarter..eller har jag fel? ;)

Hahahahaha, men gud! :rofl:

KL

Kom på en sak till som jag tycker är lite lustigt: De som skriver "endast seriösa spekulanter" och sådär. Förstår ju vad de menar, men det låter lite lustigt. Jag menar, vem vill höra från icke seriösa spekulanter? Och skulle den meningen stoppa de som räknas som icke seriösa spekulanter från att höra av sig är det tänkt? :p

Jag använder ofta den frasen i mina annonser. Anser inget fel i det. Klart att man inte vill ha massa samtal från människor som inte är ett dugg intresserade. Även alla dessa mejl från utlandet, vi köper hästen - "säg ditt pris".
Anledningen till att folk (isf) stör sig, är att de just precis känner sig träffade. Att de är oseriösa.

Efter jag började skriva detta, så minskade andelen med ca 50%. Hade en annons på en 3-årig hingst, han var inriden och välhanterad. Fick ett mejl från en mamma, som undrade om han var lämplig som mor och dotter häst. Tösen var 11 år. Men HALLÅ!! DAX ATT VAKNA KANSKE?!?! En 3åring, hingst?! Bra mor och dotter häst?!

*kl*

"Stått på box hela sitt liv"

Den frasen hittade jag i en annons för en treåring.:confused: Uppenbarligen ses det som något positivt av säljaren, men som nog de flesta andra inte håller med om.

Tror att de menar att den har stått uppstallad hela sitt liv, dvs. inte gått på lösdrift. Men att den har fått gå i hage under dagtid.

Precis såna filmer vill jag också slippa.

Jag vill se hästen springa i frihet, oavsett om den jagats eller inte, för att se hur den bär sin kropp och placerar sina bakben.

Jag ser hellre en häst som blir ostört riden i alla tre gångarter, med en trevlig grundform än att se en häst bli jagad runt i ett ruttet gammalt ridhus. Där den springer för livet, tappar focus, går i fel galopp, tvärstannar osv.

Tycker även att det är viktigt att se hur hästen bär ryttaren och hur långt den är utbildad.

Jag hatar när de bara rider massa skolor, byten osv. Oftast beror det på att hästen inte har någon gång, utan bara utbildad :cool:
Förstår mig inte på varför man utbildar en häst utan gång och sedan försöker sälja den till överpris, bara för att den kan gå en halvdålig sluta..
Kan förstå att man vill utbilda hästen för eget bruk men inte annars.

Kommer aldrig glömma en annons som fanns för några årsedan. Enligt texten skulle denna häst vara en blivande GP. Den skulle kunna seriebyten, piruett osv. Hästen skulle röra sig utöver det vanliga! Vara den nya Totilas..

Men filmen visade:
En häst som såg ut som en riktig hopphäst. Långsmala muskler, gick på frambogarna, mycket låg form och typiska hopphäst gångarter (kort och markbunden trav, okej galopp). Under byterna, så kanstade ryttaren över hästen. De gjorde inte ett ena rent byte eller för den delen, ett rakt byte. Hade man inte vetat bättre skulle man tro att de red på en serpentin.
Piruetterna, ja, jag kan inte förklara. Det var som när westenhästarna bromsar och sedan vänder...
Skolorna var inget att hänga i julgranen.
Jag undrar om de fick sålt den hästen, isåfall hade säljaren tur.

Säljaren var ett ställe som var väldigt stort under 90-talet, men inte nu längre..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka