annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Varför sätter man in en fölbild som enda bild på en häst som är flera år gammal?:confused: Jag har lagt märke till detta i flera annonser, senast på en häst som var tre år gammal. Man kan nästan tro att det är något fel på hästen eftersom säljaren inte visar upp någon nyare bild.

I samma annons med det treåriga "fölet" fanns denna småkomiska formulering: "Han springer gärna och snabbt".:D Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är en positiv eller negativ egenskap.;)

Om man har den övre skänkeln fast i den lilla remmen i sidostycket så kanske det blir lite hävstångsverkan?

KL

Såg en annons för en avelshingst, i avgiften ingick både språng och betäckning:D är väldigt nyfiken på vad den hingsthållaren tror är skillnaden.

Ja, oj vad mycket skumma annonser det finns, haha :rofl:

Sitter och bläddrar lite på hästannonser nu och hittade bl.a en med rubriken "påläggskalv". Kanske har en innebörd om man är insatt? Jag tolkade det i alla fall som att hästen skulle göra sig bra på smörgås :confused: Men för att vara smörgåspålägg verkade den sjukt dyr och lite för lovande ;)

En ponny hade enligt, den i övrigt ganska korta annonsen, inga problem med vattenpölar. Nej, men vad bra, då vet jag! Hur är det med lerpölar då? Eller röda bilar?

kl

Jag sitter och stör mig på dåliga/felaktiga/opassande bilder och filmer :angel:
"Dressyr eller skogsmulle" - suddig bild på häst som hoppar
"En häst med ENORM utstrålning!" - bild på en väldigt ordinär häst i en hage
"Smäcker ponny" - lagom rund och go ponny på bilden
"Utbildad LA dressyr" - film på häst som går i väldigt låg form, knappt kan göra en galoppfattning och inte ser ut att kunna gå balanserat på mindre volt än 20 meter.

kl

Sitter och tittar på en del annonser och på sistone har jag uppmärksammat ett antal där det på slutet står; Kan ev. ingå lite hö också! Jo men hej, då köper jag hästen på studs! :rofl: Finns det verkligen köpare som ser det som en intresseväckare? :cool:

Klart att man kan säga att man vill ha en medryttare som väger max 80 för att hästen inte är van vid mer vikt - allt handlar ju om individ - men att säga tvärsäkert och försöka tala för alla hästar - att det skulle vara något extra ordinärt med ett halvblod som bär mer än 80 kg, som att just den hästen var extra stark - njaaae.

Jag som väger 100 kg hymlar aldrig med min vikt. Sen kan folk titta på mig och kläcka ur sig "jaha, men vill du inte prova min häst då" och så är det typ en liten varmblodig unghäst utan styrka eller överlinje ;)
Folk tror inte att jag väger 100 kg när de ser mig. De tror att jag väger 15-20 kg mindre, så de säger att jag borde rida den och den hästen oavsett vad liksom..

Däremot verkar det som att folk sätter ut annonser om att deras hästar är sååå viktbärande och jättestarka - och sen visar det sig att hästen tar max 80 kg. Men det är ju jätteviktbärande för ett halvblod och de kan inte för sitt liv förstå att folk över 80 kg ens kan fundera på att rida ;)
:rofl:

Samma för mig! Jag pendlar mellan 95-100 kg och det är mycket, absolut, men folk som ser mig tror oftast att jag ligger på 15-20 kg mindre än vad jag gör. Jag tror generellt att en vuxen, frisk och tränad häst inte alls har några bekymmer att bära en ryttare av min kaliber. En obalanserad nybörjare i samma viktklass, nja, där kan det vara alldeles för mycket tror jag. Är alltid också ärlig med vad jag väger vid ev. medryttarskap.

kl

Såg just en annonsrubrik här: Mindre barnvänlig ponny sökes
Det blev lite fel i huvudet först ;D

finns ganska gott om mindre barnvänliga ponnyer. berydligt fler än små barnvänliga ponnyer... :angel:

Det som irriterar mig mest är att det ofta saknas mankhöjd och ålder på hästen. För min del är det avgörande om jag ska bli intresserad om hästen är 155 cm eller 175 cm faktiskt och det är inte lätt att se på ett foto hur hög hästen är. Samma med ålder, är hästen 5 eller 15 år spelar stor roll.

Dessutom eftersom många lägger in allt annat än bra bilder så skulle det vara intressant med vilken ras det är på hästen också.

*kl*

Kikade runt en snabbis på annonser.. Irriterar mig på:

* Folks oförmåga att prissätta hästen efter vad den egentligen borde vara värd. Der ÄR en chansning att köpa en 23-årig häst, vill man då glatt betala över 30 000?
* "välbyggd" = Magen ner till knäna-tjock.
* "Stor fin skimmel, hoppad högre höjder, välutbildad i dressyren" - Längst ned i annonsen står.. islandshäst.
* "Trygg stabil läromästare, snäll med nybörjare, gått turridning, välutbildad" - 4 år gammal.
* Allround/Avel - Trevlig valack.

KL

Såg nyligen en annons om en häst som enligt ägaren ska vara superkänslig i munnen och ryttaren får absolut inte dra i munnen.
På bilden rids hästen på ett pessoa på nedersta ringen med tyglar som är så hårt hållna att bettet nästan pekar uppåt.... :crazy:

Prissättning är alltid intressant,
Jag gillar när folk beskriver hästar som man direkt förstår har en massa "hyss" för sig och inte passar gemene man, men priset är i samma prisklass som en välutbildad, allmäntrevlig häst.
Krånglia kusar = svårsålda kusar = betingar ett lägre pris.

Har en kompis som letar ny häst och hon har länkat till flera annonser. Det jag reagerat på är att det är med film i annonsen (vilket ju är jätte bra) där ryttaren sågar hästen väl synligt, eller inte kan rida eller både och. Varför är en sådan film med i en annons som ska få hästen såld? Dessutom står det att hästen är välriden.

Du glömde den obligatoriska lös i hage / lös på ridbanan- filmen. Visst är det kul att se hur hästen rör sig, men helst hade man velat se den under ryttare? Med förutsättning att man köper en ridhäst alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka