annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Det irriterar jag mig med på att isl'nningar bara kan gå på lösdrift enligt många annonser jag ser.
Har islandshäst och haft både lösdrift och som nu installat, och hästen trivs bäst installad men dör inte av att gå på lösdrift heller=)

Jag har en anpassningsbar islänning:D

kl

Vi letade svets ett tag, och hittade en perfekt annons på en billig en.

"Svetsad lite utan skyddsgas". Jaha, han har alltså svetsat utan skyddsgas litegrann.

Komma, punkt och radbyte är bra grejer.

de jag reagerar över är att det finns så otroligt extremt lovande hästar ute på annons och de flesta har bara tävlat 80 cm eller LB men kan gå huuur långt som helst med rätt ryttare så klart.
Och kostar bara 25-45 tusen:D

Ja, och de som annonseras som framtida dressyrstjärnor. Just nu bara utbildade LB med kapasitet (avsiktlig felstavning) för mycket mer. Hästen är 14 år gammal.

Det irriterar jag mig med på att isl'nningar bara kan gå på lösdrift enligt många annonser jag ser.
Har islandshäst och haft både lösdrift och som nu installat, och hästen trivs bäst installad men dör inte av att gå på lösdrift heller=)

Jag har en anpassningsbar islänning:D

Fast har de gått på lösdrift hela livet så är det ju inte superkonstigt om de vantrivs på box. Jag har en av varje, den ena är nöjd vilketsom, den andra kan möjligtvis acceptera det med jättebox och max tio timmar inne.

En som syns i mängden: bild på brunt halvblod med bläs...
Säljes endast till trav: ...
Passar bra till western: den är fläckig.

Vad är det för konstigt med det?

Ingenting alls. Det är bara formuleringen som stör mig. Jag begriper såklart innebörden. Jag skulle antagligen skriva att jag önskade en travtävlingsintresserad köpare eller att hästen säljes som tävlingstravare eller annan omskrivning. Låter mer seriöst.

Min första islandshäst som var import från Island hamnade hos en ägare som bara hade halvblod i 4 år han vantrivdes enormt slogs med de andra hästarna, var tunn och åt inte ordentligt..
När vi köpte honom så hamnade han med min mammas islänning och det första herrn gjorde var att gå ut och rulla sig i hagen och sedan "klistra sig fast" på mammas häst första tiden lämnade han knappt den andra islänningens sida.
Så jag tror allt att visa individer trivs bäst med samma "sort".

Min första islandshäst som var import från Island hamnade hos en ägare som bara hade halvblod i 4 år han vantrivdes enormt slogs med de andra hästarna, var tunn och åt inte ordentligt..
När vi köpte honom så hamnade han med min mammas islänning och det första herrn gjorde var att gå ut och rulla sig i hagen och sedan "klistra sig fast" på mammas häst första tiden lämnade han knappt den andra islänningens sida.
Så jag tror allt att visa individer trivs bäst med samma "sort".

Fast vissa hästar går ju helt enkelt inte ihop oavsett ras alt samma ras.
Vet och sett många hästar av samma ras som inte kan gå ihop pga rang mm.
Jag har svårt att tro att just islänningarna ska vara mer oanpassbar ;)

Jo det är jag medveten om.
Vi hade ett russ boendes i våran hage tillsammans med 8 islänningar, 1 av islänningarna hade honom som favorit farbror och när hon var skadad hade hon honom som sällskap.
Och en av de andra islänningarna jagade runt på honom och lät honom inte äta och resten av hästarna accepterade honom men ville inte umgås (typ klia eller stå nära) honom.

Men jag tror ändå att de trivs bäst med samma sort eller hästar med samma "språk" men alla tycker som sagt olika :)

Men jag tror ändå att de trivs bäst med samma sort eller hästar med samma "språk"

Men det tror jag att de flesta är någorlunda överens om, poängen är ju den att förmågan att bete sig i flock inte är rasspecifikt. Min travare går som bäst ihop med flockuppfödda islandshästar och jag tror liksom inte att det handlar om att hon skulle vara speciell för sin ras, utan snarare det faktum att hon under sina fyra första levnadsår faktiskt var uppfödd på flock och lösdrift (med andra travare, för övrigt) och således har lärt sig att fungera i flock på annat sätt än en häst som är uppfödd som ensamhäst i liten grushage - islandshäst som halvblod som travare. Man blir som man umgås liksom.

Jag håller med, kan ju lika gärna ha med flocksammansättning att göra. Min ena isis går nu med en fjordning som hon älskar, i förra flocken, bara islänningar var hon så låg i rang att hon bara blev föst med och inte kunde hålla hull...

Ingenting alls. Det är bara formuleringen som stör mig. Jag begriper såklart innebörden. Jag skulle antagligen skriva att jag önskade en travtävlingsintresserad köpare eller att hästen säljes som tävlingstravare eller annan omskrivning. Låter mer seriöst.
Då är jag med!

*kl*

Läste precis en annons på en ponny där det stod bl a "lätt att hålla i vikt" och så är det fyra bilder där den är smällfet :o. Kan iofs vara dräktig, men då kanske man ska skriva det :idea:

Ja herregud, jag är så trött på alla annonser. Har letat efter en trevlig ponny med trevlig gång. Men det är så många annonser som är knepiga och lika många säljare som är väldigt konstiga. Jag har nog gett upp, det blir ingen ny ponny för mig.

kl

Jag läser inte så många säljarannonser, men mycket foderhästar och medryttarhästar.
En jag tyckte var lite rolig var när hon skrev:
"Fin paddock med bra hindermaterial. ...Jag vill inte att du hoppar, den biten sköter jag!"
Jaa men om jag inte får hoppa är jag inte intresserad av att veta om det finns hindermaterial eller inte :P Visst kanske markarbete hon menade, men det var mina spontana reaktion ^^

sen en annan tjej som letade medryttar häst som skrev:
"Jag tycker om att fältävla och att hoppa också och dressyr också!"

Hon var möjligtvis inte så gammal men kunde inte låta bli att skratta lite åt det ^^

Haha! Oj vad hemskt jag skrev! (haha nu när vi talar om att "vara noga" ^^ )

Min spontana reaktion*
Medryttarhäst*

Så ska det vara förstås ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat