annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

Såg nyss en större ponny säljas som Aponny, annonsören har nog missuppfattat ponnykategorierna...

Finns många som inte har någon storleksuppfattning... Hittade ett föl, fött i år, på 170 cm. Imponerande! Kan bara föreställa mig hur stort fölet blir om några år då :eek:

Ev. kanske säljaren uppskattade mankhöjden som färdigväxt, men det framgick verkligen inte ;)

Såg nyss en större ponny säljas som Aponny, annonsören har nog missuppfattat ponnykategorierna...

Men det var en norsk eller dansk säljare va? De lägger ofta D-ponnyer under a-ponny. Vet inte om deras kategoriindelning är tvärtemot vår eller om de kanske resonerar att de har en ponny av A-klass (=bra).

KL

Såg en annons häromdagen på ett ridtäcke "med flis i". Jag hann fundera på om de verkligen stoppat täcket med spånflis innan polletten trillade ner ;)

Åh det är många som inte har pass. Jag har ringt på säkert tio stycken det senaste som inte har pass. Jag tycker snarare att var och varannan saknar pass.
Då tycker jag det hade varit rimligare att skriva i annonsen då det är lag på att de ska ha det.

Då tycker jag det hade varit rimligare att skriva i annonsen då det är lag på att de ska ha det.

Visst är det så men negativa saker skriver de flesta inte ut utan det är först när man uttryckligen frågar som de svarar. När jag har upplyst säljare om att det är olagligt att sälja en häst utan pass så har de alla möjliga ursäkter. Det är samma med vaccinering. Det ser jag också som självklart att hästen är vaccinerad men det är långt ifrån självklart det också.

*KL*

Jag såg just en så gullig annons, det stod bla (på danska): "har aldrig tappat sin ryttare" :p

Frågan är om hon någonsin SLÄNGT AV ryttaren då? :D

Läste denna idag

Hjälp med hästar-INGEN KOSTNAD!!
.....Skötsel såsom mockning, foder,rykt, longering,tömkörning, allmän hantering uteritter och även viss ridning beroende på häst......

Inte nog med svart arbetskraft inom hästsporten....:rage::down:

Annonsören lockar alltså med att man inte behöver betala för att jobba hos denne, vilken bra deal!:idea:

självklart att hästen är vaccinerad men det är långt ifrån självklart det också.

Fast vaccinationer krävs ju av tävlingsskäl. En häst som bor i ett mindre stall där det inte är någon rotation - man åker inte på träningar, man åker inte på tävlingar - har ju inget behov av influensavaccination.

Så jag ser det inte som någon konstighet att en häst inte är vaccinerad.

Pass: jo det ska de ha och tydligen är trögheten stor. Det är inte alls ovanligt att folk säljer hästar utan pass. Och tydligen är många medvetna om problemet, eftersom flera skriver ut att priset är lågt pga pass saknas.

Eller hur... Tycker det är pinsamt, vilken värld lever den människan i :nailbiting:

Fast det är ju så vissa medryttarsökande verkar tänka - du ska mocka, fixa mat och vatten, sköta hästen, städa stallet, putsa läder och får rida ut en dag i veckan lugnt eftersom ägaren tränar och tävlar. För det ska du betala 1000kr i månaden.

Det blir lätt lite... avigt...

Blir så trött på sådana annonsörer..

Visst kan man som medryttare bidra till kostnaden för hästen, men så mycket? Njah.. Jag ger 500kr/månad för 2 gånger i veckan och då får jag göra precis vad jag vill. Det tycker jag är rimligt. Men 1000-1500 för att skritta i skogen en dag i veckan? Jösses.. snacka om drömvärld dom annonsörerna måste leva i :d

Fast vaccinationer krävs ju av tävlingsskäl. En häst som bor i ett mindre stall där det inte är någon rotation - man åker inte på träningar, man åker inte på tävlingar - har ju inget behov av influensavaccination.

Så jag ser det inte som någon konstighet att en häst inte är vaccinerad.

Pass: jo det ska de ha och tydligen är trögheten stor. Det är inte alls ovanligt att folk säljer hästar utan pass. Och tydligen är många medvetna om problemet, eftersom flera skriver ut att priset är lågt pga pass saknas.

Fast även om inte hästarna är ute och far på tävlingar så är det självklart för mig att de ska vara vaccinerade och jag tycker det är direkt oansvarigt att inte ha hästarna vaccinerade mot stelkramp. Man kan ju åka och träna med sin häst även om man inte tävlar och olyckor kan ju ske där risk för stelkramp finns. Jag vet inte hur du bor eller vilka du umgås med men jag träffar folk som kommer direkt från sina stall och även ifrån ridskolan och även om jag lite fint försöker påtala att jag vill att de byter om innan de träffar mina hästar så är det inte alla som kommer ihåg att göra det. Det rider också folk förbi här och jag har mer än en gång kommit ut och sett folk stå med sina hästar vid staketet så att de ska få hälsa :crazy: Hur gör man den dagen man måste köpa ny häst? Ska man då vaccinera de hästar man redan har mot hästinfluensa så att inte den nya smittar ned dem? Nä, för mig är det självklart att man vaccinerar så länge inte djuren far illa av det på något sätt.

Blir så trött på sådana annonsörer..

Visst kan man som medryttare bidra till kostnaden för hästen, men så mycket? Njah.. Jag ger 500kr/månad för 2 gånger i veckan och då får jag göra precis vad jag vill. Det tycker jag är rimligt. Men 1000-1500 för att skritta i skogen en dag i veckan? Jösses.. snacka om drömvärld dom annonsörerna måste leva i :d

Men i tex Sthlm så kan ju 1000 vara motiverat - men inte för lite skritt en dag i veckan, kan jag tycka :)

Men i tex Sthlm så kan ju 1000 vara motiverat - men inte för lite skritt en dag i veckan, kan jag tycka :)

Ja, alltså själva pengen kan väl vara motiverad, men inte för att vara en betalande arbetshjälp. Då vill man ju få ut något av det också. :)

KL

Skrivet av en enligt bifogad bild, vuxen människa:

... att ta in två stycken ponnyer mellan början av september till mitten/slutet av december 2013. Kanske två shettisar, shettis och islandshäst-eller någon annan kombination...
..Många uteritter står också på schemat! Har vana från många olika typer av hästar, nu är jag ute efter en glad men trygg häst om jag ska rida....

Är det någon mer än jag som blir fundersam??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka