Annons pris kontra faktiskt pris?

Dolce

Trådstartare
Hejsan!

Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!:)
 
Ja. Ganska ofta.

Jag tycker att man kan pruta, men först efter att ha träffat hästen, provridit osv, om priset känns "för högt". Dels handlar det ju om huruvida priset är "rätt" för marknaden, men även vad man själv kan och är villig att betala.

När jag har sålt häst har jag fått prutförslag i telefon, alldeles efter annonsen är utlagd. Varför skulle det vara intressant att träffa en sån köpare? Har hästen legat ute ett tag, och den ligger lite över mitt maxtak skulle jag nog fråga om det kunde finnas prutmån om tycke skulle uppstå.

När jag köpt häst har jag inte prutat, jag har väl dels tittat på hästar inom min budget men även helt enkelt inte varit intresserad om den inte helt matchar mina kriterier när jag väl sett den. Om jag åkt och tittat på någon över budget och blivit galet förälskad så hade jag antagligen försökt få ner priset.
 
Klart man kan pruta men som redan skrivits - se hästen först. Alt var ärlig med vilken budget du har och låt ägaren avgöra om hen ens anser det är vits du provrider. Alltså om hästen kostar lite mer än du har pengar till, tala om direkt och försök inte pruta utan låt ägaren bestämma om hen alls är intresserad av att du ens provrider.

Hur mkt priset kan skilja, tja hur mkt som helst. Jag satte ut köpesannons med maxpris. Fick svar från folk som var beredd slå av 30' (vilket motsvarade nästan 50%) från sitt (över)pris om allt skulle kännas rätt vid en provridning. Andra kan inte tänka sig slå av ett öre.

Den jag tillslut köpte var utannonserad för 13000 kr över budget och säljaren sa redan vid första kontakt (när jag berättade min budget) att pga platsbrist och lite för många hästar kunde hen gå ner 7000 kr (motsvarade 16% av urspungspriset) vid snabb affär. Det var 5' över min budget men jag stretchade den.

I reda pengar beror det mkt på pris. Att gå ner 5' på en 100' kronors häst är en helt annan sak än gå ner 5' på en 15' kronors häst
 
Javisst kan man pruta, men inom någorlunda rimliga gränser tycker jag. Men inte med en gång i telefon, utan efter att man har sett hästen. Pruta är inte fult, men att lägga ett skambud tycker jag kan vara det.

Hur mycket man kan pruta beror givetvis på priset. Att pruta många tusen på en billig häst tycker jag kan bli ett skambud, medans på en dyrare häst kanske inte ett par tusen är så mycket.

Har aldrig förstått mig på folk som åker och tittar på hästar som är mycket dyrare än vad de har råd med och sedan tror att de ska kunna få hästen för halva priset, istället för att leta häst i sin egen prisklass. Vet folk som har sagt att de inte kan lägga mer än 20 000kr, men ändå åker och provrider hästar för 50' för att de inte tycker att de är värda så mycket :confused:
 
Om du blir intresserad av en häst som är över din budget så berätta det när du kontaktar säljaren så kan denne välja om den vill låta dig provrida eller inte. Har man flera spekulanter att välja på vill man kanske inte slösa bort sin tid på någon som inte vill betala det man begär när det finns andra som är beredda att göra det.

Jag läser många köpesannonser och ser en tvärtomtrend, man vill ha en frisk, trevlig, lätthanterad, utbildad häst som inte är för gammal och inte varit skadad för inga pengar alls.
 
Om du blir intresserad av en häst som är över din budget så berätta det när du kontaktar säljaren så kan denne välja om den vill låta dig provrida eller inte. Har man flera spekulanter att välja på vill man kanske inte slösa bort sin tid på någon som inte vill betala det man begär när det finns andra som är beredda att göra det.

Jag läser många köpesannonser och ser en tvärtomtrend, man vill ha en frisk, trevlig, lätthanterad, utbildad häst som inte är för gammal och inte varit skadad för inga pengar alls.
Jag såg en där man ville köpa frisk, fräsch, snäll(så barn kan rida också) islandshäst för 20 000 kr, helst inte för gammal... Jamenvisst, har jag en sån häst säljer jag verkligen inte för 20...
 
Hejsan!

Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!:)
Jag har sett båda delar, hästar med mycket överpris och hästar som är satta väldigt lågt.
Pruta kan man alltid göra ;) men helst efter en provridning.
Har man däremot en lite mindre budget än utsatt pris kan man innan man åker och tittar tala om det för ägaren innan , så kan den avgöra om det är någon idé att ens prova.
Inget fult med att pruta, men jag väljer att kalla det "förhandla" ☺️
 
Jag har inte prutat på någon av mina hästar. Den ena köptes som föl och kostade typ inget alls så det fanns ingen anledning.

Den andra hade vi tjatat lite om att få köpa och när priset kom så var det rimligt och då fanns ingen anledning att pruta.
 
Hejsan!

Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!:)
Jag satte pris med en lite prutmån för att jag räknar med att köparna vill pruta. Gör de inte det är det en bonus.
 
Jag satte pris med en lite prutmån för att jag räknar med att köparna vill pruta. Gör de inte det är det en bonus.
Jag gjorde faktiskt så på senaste hästen då jag förstått att det är väldigt vanligt att folk ska pruta "bara för att". Personligen vill jag skriva det pris jag vill ha, och jag förutsätter lite att andra gjort så också. Vilket blir lite dumt då jag kanske missar hästar som eg ligger inom budget men som på annons ligger högre. Och "mina köpare" tycker väl jag är dryg om jag vägrar pruta när jag säljer..
Sist jag tittade på saluhäst hade jag hört av mig till ett försäljningsstall ang en som var ute för 40 000 kr. Den blev dock såld innan jag hade varit där, säljaren föreslog då några andra de hade hemma, som låg på 65 000 kr. Jag sa att det var väl över min budget, så nej tack. Men då fick jag svaret att den nog kunde prutas ner så det kunde passa mig... Men WTF liksom? Har jag en budget på 40 kollar jag ju inte ens på en som ligger ute för 65, om de ändå kan tänka sig att sälja för närmare 40 är det väl bättre att skriva det, så får man fler köpare att välja bland?
 
Såvida det inte står uttryckligen i annonsen att man inte vill ha "prutare" ex Prutat och klart, ej prutningsbart osv så tycker jag man absolut kan pruta - men ge inga skambud - det brukar sällan gå hem hos säljare. när man köper av företag känns det som de mer generellt har en viss prutmån. Jag håller med övriga - pruta helst efter du sett hästen. Man kan även pruta om utrustning mm om man inte vill ge sig på priset. Jag brukar fråga - "är priset förhandlingsbart" - då får man lite känn om säljaren är öppna för prutning eller inte.
 
Jag är nog en av få som köpt en häst för högre pris än vad som stod i annonsen :D ägaren hade bråttom att bli av med honom och annonserade ut billigt, jag fastnade för hästen direkt och när det var dags för köp tyckte ägaren att "egentligen är han ju värd mer" och ville helt plötsligt ha mer. Det gällde ändå så lite pengar och jag ville absolut ha hästen så jag betalade och var glad ändå...
 
När jag svarat på annonser har jag driekt sagt vad min maxbudget är om hästen legat ute för ett högre pris. Ibland känner säljaren att det jag kan erbjuda som köpare är värt att gå ner i pris för, ibland gör de inte det. Men frågan är fri och det handlar nog mycket hur en själv lägger fram det.

Nu när jag sålt min ena fick jag priset som hon sattes ut för. Vilket var ett lågt/rimligt pris för hästen och inte förhandlingsbart.
 
Jag har köpt hästar för betydligt lägre pris än annonserat pris.
En gång för att hästen uppenbarligen var ett sådant projekt att säljaren var glad att slippa ta bort hästen.
En gång för att jag känner säljaren och frågade om hästen kunde vara något för mig. Hästen var lite speciell och jag betalade knappt 60% av ursprungligt annonspris. Säljarens kommentar när vi diskuterade affär var "ja du ska nog kunna klara av den"
 
Det känns som att det är ganska få som kan pruta på ett bra sätt, antagligen jag själv inräknad. När jag köpte häst provred jag en del, varav någon häst som absolut kunde bli trevlig men baserat på ridkänsla/fysiska avvikelser/ålder kändes det som att vägen dit var lite lång för priset den var utsatt för. Säljaren ville bli av med den snabbt så jag ringde upp och sa vad jag tyckte, att en kliniktid var bokad och att jag kunde hämtahästen dagen därpå men att priset kändes i överkant baserat på hur hästen jag träffade på provridningen var (var rimligt pris ur annonsperspektiv sen överträffade inte verkligheten dikten liksom)

Säljaren gick i taket och började gasta om att det var en blivande svårklasshäst (på typ 10 år) och att om jag nu tyckte så illa om hästen varför skulle hon sälja till nån som inte ville ha den...:crazy:

Ah. Så det blev ingen affär där och hästen har fortfarande inte gjort en enda start i sverige. Undrar vad den blev såld för om den nu blev såld och om den blev såld till en svårklassryttare eller ej.

Har inte prutat på någon av de hästar jag köpt pga letat inom budget och när jag väl fastnade för en häst kändes det inte "dyrt" att lägga begärt belopp. (eller pga crappy prutare eftersom jag inte lyckats pruta ner någon häst jag försökt med men kanske har försökt med för få hästar och säljare för att få ett trovärdigt resultat) Hur eller som blev det ju bra för mig till slut :)
 
Det känns som att det är ganska få som kan pruta på ett bra sätt, antagligen jag själv inräknad. När jag köpte häst provred jag en del, varav någon häst som absolut kunde bli trevlig men baserat på ridkänsla/fysiska avvikelser/ålder kändes det som att vägen dit var lite lång för priset den var utsatt för. Säljaren ville bli av med den snabbt så jag ringde upp och sa vad jag tyckte, att en kliniktid var bokad och att jag kunde hämtahästen dagen därpå men att priset kändes i överkant baserat på hur hästen jag träffade på provridningen var (var rimligt pris ur annonsperspektiv sen överträffade inte verkligheten dikten liksom)

Säljaren gick i taket och började gasta om att det var en blivande svårklasshäst (på typ 10 år) och att om jag nu tyckte så illa om hästen varför skulle hon sälja till nån som inte ville ha den...:crazy:

Ah. Så det blev ingen affär där och hästen har fortfarande inte gjort en enda start i sverige. Undrar vad den blev såld för om den nu blev såld och om den blev såld till en svårklassryttare eller ej.

Har inte prutat på någon av de hästar jag köpt pga letat inom budget och när jag väl fastnade för en häst kändes det inte "dyrt" att lägga begärt belopp. (eller pga crappy prutare eftersom jag inte lyckats pruta ner någon häst jag försökt med men kanske har försökt med för få hästar och säljare för att få ett trovärdigt resultat) Hur eller som blev det ju bra för mig till slut :)

Jag tror att prutande eller inte, kan bero på vad det är för häst man tittar på.
Jag tittar ju på annonser om "projekt" och då är de ofta nedprutningsbara till löjligt låga priser om de är tillräckligt uttalade projekt.
Och det är antagligen rätt: hästar med ganska uttalade brister "ska" inte kosta så mycket pengar.

Men man ser ju också en del "projekt" som annonseras för ganska höga summor - så höga att jag tycker det låter orimligt utifrån beskrivningen.
Även om "projektet" i sig ser lockande ut, bryr jag mig inte om att kontakta eftersom jag inser att säljaren och jag knappast kommer att ha samma syn på rimligt pris för det projektet.
 
Jag tror att prutande eller inte, kan bero på vad det är för häst man tittar på.
Jag tittar ju på annonser om "projekt" och då är de ofta nedprutningsbara till löjligt låga priser om de är tillräckligt uttalade projekt.
Och det är antagligen rätt: hästar med ganska uttalade brister "ska" inte kosta så mycket pengar.

Men man ser ju också en del "projekt" som annonseras för ganska höga summor - så höga att jag tycker det låter orimligt utifrån beskrivningen.
Även om "projektet" i sig ser lockande ut, bryr jag mig inte om att kontakta eftersom jag inser att säljaren och jag knappast kommer att ha samma syn på rimligt pris för det projektet.
jag tittade ju på häst för lätta klasser inom ett halvår i rimlig prisklass för det. dvs tycker att en häst för upp till 50 ska kunna starta 90-1m eller LB dressyr inom ett halvår om man tränar för det.

Annonsen sa "färdig hobbyhäst, bara ut och starta LA hopp/dressyr!" och prislappen sa "jag tar kanske i litegrann men för detta pris bordedu kunna rida LB innan årsskiftet (letade i mars/april)" och hästen jag träffade var väl mer "fodra upp, konditionsträna och träna röven av dig så kanske det går att starta innan jul"

Men där var ju jag och säljaren bara inte överens. Har också sett många projekt som både legat "rimligt" och såna som säljer projekt för samma peng som man kan få en trevlig lättklasshäst för (dvs säljer idag-hästen för det pris hästen kan vara värd i framtiden om precis rätt person lägger ner hjärta och själ och x antal 100 000 i tränaravgifter)
 
jag tittade ju på häst för lätta klasser inom ett halvår i rimlig prisklass för det. dvs tycker att en häst för upp till 50 ska kunna starta 90-1m eller LB dressyr inom ett halvår om man tränar för det.

Annonsen sa "färdig hobbyhäst, bara ut och starta LA hopp/dressyr!" och prislappen sa "jag tar kanske i litegrann men för detta pris bordedu kunna rida LB innan årsskiftet (letade i mars/april)" och hästen jag träffade var väl mer "fodra upp, konditionsträna och träna röven av dig så kanske det går att starta innan jul"

Men där var ju jag och säljaren bara inte överens. Har också sett många projekt som både legat "rimligt" och såna som säljer projekt för samma peng som man kan få en trevlig lättklasshäst för (dvs säljer idag-hästen för det pris hästen kan vara värd i framtiden om precis rätt person lägger ner hjärta och själ och x antal 100 000 i tränaravgifter)

Fast 50' för en sån häst som är frisk och okomplicerad är INTE mycket.
 
Fast 50' för en sån häst som är frisk och okomplicerad är INTE mycket.
Varifrån kommer detta? nej det är inte mycket, men det är inte heller orimligt att hitta en häst på de premisserna. uppenbarligen hittade jag flera i rätt prisspann som provreds dvs ägarna var villiga att släppa inom min budget. Klart det hade funnits fler hästar om jag hade haft 70, 80 eller 100 att röra mig med, men nu var det inte så.

Jag tycker 50 är skitmycket för en häst "i sina bästa år" som man ändå behöver lägga jättemycket jobb och foder på för att få igång i de absolut lägsta klasserna. Så såna hästar får inte följa med mig hem till den prislappen...? Tycker någon annan att det är värt och vill betala - absolut, good for them, köp den? Men vad ska man säga till säljaren, det bästa är väl att vara ärlig? "Fin häst men inte till den prislappen idag".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp