Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg en där man ville köpa frisk, fräsch, snäll(så barn kan rida också) islandshäst för 20 000 kr, helst inte för gammal... Jamenvisst, har jag en sån häst säljer jag verkligen inte för 20...Om du blir intresserad av en häst som är över din budget så berätta det när du kontaktar säljaren så kan denne välja om den vill låta dig provrida eller inte. Har man flera spekulanter att välja på vill man kanske inte slösa bort sin tid på någon som inte vill betala det man begär när det finns andra som är beredda att göra det.
Jag läser många köpesannonser och ser en tvärtomtrend, man vill ha en frisk, trevlig, lätthanterad, utbildad häst som inte är för gammal och inte varit skadad för inga pengar alls.
Jag har sett båda delar, hästar med mycket överpris och hästar som är satta väldigt lågt.Hejsan!
Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!
Jag satte pris med en lite prutmån för att jag räknar med att köparna vill pruta. Gör de inte det är det en bonus.Hejsan!
Övervärderar ägare sina hästar när de sätter pris på annons? Hur mkr kan annons pris samt "faktiskt" pris skilja? Är det fult att pruta? om inte i vilket läge gör man det?
Hur har ni gjort?
Tack för svar!
Jag såg en där man ville köpa frisk, fräsch, snäll(så barn kan rida också) islandshäst för 20 000 kr, helst inte för gammal... Jamenvisst, har jag en sån häst säljer jag verkligen inte för 20...
Jag gjorde faktiskt så på senaste hästen då jag förstått att det är väldigt vanligt att folk ska pruta "bara för att". Personligen vill jag skriva det pris jag vill ha, och jag förutsätter lite att andra gjort så också. Vilket blir lite dumt då jag kanske missar hästar som eg ligger inom budget men som på annons ligger högre. Och "mina köpare" tycker väl jag är dryg om jag vägrar pruta när jag säljer..Jag satte pris med en lite prutmån för att jag räknar med att köparna vill pruta. Gör de inte det är det en bonus.
Det känns som att det är ganska få som kan pruta på ett bra sätt, antagligen jag själv inräknad. När jag köpte häst provred jag en del, varav någon häst som absolut kunde bli trevlig men baserat på ridkänsla/fysiska avvikelser/ålder kändes det som att vägen dit var lite lång för priset den var utsatt för. Säljaren ville bli av med den snabbt så jag ringde upp och sa vad jag tyckte, att en kliniktid var bokad och att jag kunde hämtahästen dagen därpå men att priset kändes i överkant baserat på hur hästen jag träffade på provridningen var (var rimligt pris ur annonsperspektiv sen överträffade inte verkligheten dikten liksom)
Säljaren gick i taket och började gasta om att det var en blivande svårklasshäst (på typ 10 år) och att om jag nu tyckte så illa om hästen varför skulle hon sälja till nån som inte ville ha den...
Ah. Så det blev ingen affär där och hästen har fortfarande inte gjort en enda start i sverige. Undrar vad den blev såld för om den nu blev såld och om den blev såld till en svårklassryttare eller ej.
Har inte prutat på någon av de hästar jag köpt pga letat inom budget och när jag väl fastnade för en häst kändes det inte "dyrt" att lägga begärt belopp. (eller pga crappy prutare eftersom jag inte lyckats pruta ner någon häst jag försökt med men kanske har försökt med för få hästar och säljare för att få ett trovärdigt resultat) Hur eller som blev det ju bra för mig till slut
jag tittade ju på häst för lätta klasser inom ett halvår i rimlig prisklass för det. dvs tycker att en häst för upp till 50 ska kunna starta 90-1m eller LB dressyr inom ett halvår om man tränar för det.Jag tror att prutande eller inte, kan bero på vad det är för häst man tittar på.
Jag tittar ju på annonser om "projekt" och då är de ofta nedprutningsbara till löjligt låga priser om de är tillräckligt uttalade projekt.
Och det är antagligen rätt: hästar med ganska uttalade brister "ska" inte kosta så mycket pengar.
Men man ser ju också en del "projekt" som annonseras för ganska höga summor - så höga att jag tycker det låter orimligt utifrån beskrivningen.
Även om "projektet" i sig ser lockande ut, bryr jag mig inte om att kontakta eftersom jag inser att säljaren och jag knappast kommer att ha samma syn på rimligt pris för det projektet.
jag tittade ju på häst för lätta klasser inom ett halvår i rimlig prisklass för det. dvs tycker att en häst för upp till 50 ska kunna starta 90-1m eller LB dressyr inom ett halvår om man tränar för det.
Annonsen sa "färdig hobbyhäst, bara ut och starta LA hopp/dressyr!" och prislappen sa "jag tar kanske i litegrann men för detta pris bordedu kunna rida LB innan årsskiftet (letade i mars/april)" och hästen jag träffade var väl mer "fodra upp, konditionsträna och träna röven av dig så kanske det går att starta innan jul"
Men där var ju jag och säljaren bara inte överens. Har också sett många projekt som både legat "rimligt" och såna som säljer projekt för samma peng som man kan få en trevlig lättklasshäst för (dvs säljer idag-hästen för det pris hästen kan vara värd i framtiden om precis rätt person lägger ner hjärta och själ och x antal 100 000 i tränaravgifter)
Varifrån kommer detta? nej det är inte mycket, men det är inte heller orimligt att hitta en häst på de premisserna. uppenbarligen hittade jag flera i rätt prisspann som provreds dvs ägarna var villiga att släppa inom min budget. Klart det hade funnits fler hästar om jag hade haft 70, 80 eller 100 att röra mig med, men nu var det inte så.Fast 50' för en sån häst som är frisk och okomplicerad är INTE mycket.