Annat haltkommando än ptroo

Sv: Annat haltkommando än ptroo

Bara nyfiken; varför vill du ha ett annat kommando?

Jag tycker att fördelen med "ptro" är att det funkar även i stressade situationer/nödsituationer.

Själv tycker jag att det är både lättare och efektivare att säga Whoa
än "ptro" när jag är stressad, är så lätt att tungan vrickar sig i "ptro" när det blir lite stressat.

"ptroo" när jag saktar ner från galopp till trav, från trav till skritt. När han ska göra halt använder jag "stanna" och han gör halt med en gång även om jag har hängande tyglar. :)

Vi har Ptro som nödstopp. Säger man det är det halt som gäller oavsett situation, gångart eller whatever. Gillar det eftersom det kan vara både mjukt och lugnande med en stressig häst och ganska skarpt vid högljudda situationer eller en olydig häst.
Avsaktning från trav är "Saakt av". Lite svårare att få omedelbart, tror att det har mycket med att göra att det inte har sån "skärpa" i ordet.

Hååålaaaa... norskinspirerat:)

Jag brukar säga "Gööööör halt"

När Thor hör att jag säger göööör, så vet han vad jag ska säga sen och stannar mjukt och fint.

Så sa jag till min ponny också, då sa Anders Eriksson; vad är det för fel på ptrooo?:p Så nu anväder jag woåw till avsaktning och ptroo till att stanna:D

Jag använder aldrig prrrrr (ptroo)

Det kan uppfattas stressande . Jag använder hooow eller sååja , luuugn nu killen . sakta aaav . Typ så :p

Jag har ord till min kille.
"Sakta aaaav" = Bryt av till gångarten under. Galopp -> trav eller trav -> skritt
"Göööör haaalt" = Hästen förbereds på "gör" och kan stanna lugnt och göra en korrekt halt på "halt"
"Ptro" eller "saaakta" = Samma gångart, lägre tempo

Vill jag gå upp i gångarterna använder jag gångarternas namn. Säger jag "trava" börjar han trava oavsett om han skrittar eller står i halt.

Stanna! så säjer jag, ptrooo betyder mer, att han ska minska farten. Så är mina pållar lärda.

när jag tömkör/longerar så är det saaaaaktaa,från galopp till trav,och från trav till skritt,sen staaaannaa,då stannar hon och står helt stilla.

funkar dock inte när jag rider...:confused: :angel: :D

Shettisen har jag använt ptroo på för att det ska funka även när andra rider. När vi tränar dressyr & ska sakta av från trav till skritt blir det whooo. Men han kan inte stå stilla, eller nu kan han någorlunda men det är efter flera års träning. Han blir så stressad & vill fort iväg igen. Men eftersom jag är ute & går med honom lös & han ibland går lite före kom jag på att jag alltid i stallet sa "stå still" eller "stilla" så jag provade & han stannade direkt. Nu var han ju inte i den pressade situationen eftersom han gick lös... En bra grej är i alla fall att använda samma ord för halt både vid ridning/körning/tömkörning som inne i stallet.

Min D-ponny tränade jag väldigt mycket efter "klickerträningsmetoden" vilket ledde till att han snappade upp många ord som jag inte ens tänkt lära in. Ex. När jag sa "Bra" var han på rätt väg så då fortsatte han bara. På det viset kunde han prova sig fram till vad jag ville. "Duktig kille" var lika med att han gjort rätt. Frustade han fick han lite längre tyglar (:devil: ) vilket han utnytjade konstant för att få gå snabbare. På honom övade vi in whoo för halt för att han ibland stack så ville jag ha ett ord som kopplade bort det primitiva & stannade honom. Annars var det ptroo som gällde eftersom han skulle säljas.

Använder ``hoo`` då han ska gå över i skritt från traven och ``ptroo`` när han ska stanna helt.

Jag använder aldrig "ptro".. Säger istället woooooow.. eller bara hooooo.. långt utradet när man ska sakta av från en gångart till en annan.. vill man få hästen ner till halt direkt brukar jag bara säga wo/ho kort för att det ska bli lite skillnad..

Dessutom är "wooo" lättare att säga och man kan dra ut på det väldigt länge tills det blir stopp :P

Fast när jag säger prrrro så ska det vara stopp med en gång, inte när hästen känner för det ;)

Mjo.. men jag menar tills ordet sitter.. då hästen väl vet vad det handlar om så ska det ju bli stopp direkt!

Jag har ord till min kille.
"Sakta aaaav" = Bryt av till gångarten under. Galopp -> trav eller trav -> skritt
"Göööör haaalt" = Hästen förbereds på "gör" och kan stanna lugnt och göra en korrekt halt på "halt"
"Ptro" eller "saaakta" = Samma gångart, lägre tempo

Vill jag gå upp i gångarterna använder jag gångarternas namn. Säger jag "trava" börjar han trava oavsett om han skrittar eller står i halt.

Precis så gör jag också så finns det ett ord för varje situation.
Det funkar från marken också.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är inte bara OS som drar igång de närmaste dagarna. Det är även flera Europamästerskap som ska avgöras. Här finns allt du behöver...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka