Anmäla eller inte?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 239
J

Jaba

Frågan är hur man skulle ha sett på situationen innan det blev lag på vindskydd för lösdfrifthästar?
Skulle man ha anmält detta i alla fall för att man tyckte synd om hästarna eller skulle man ha skitit i det?
HUr illa far hästarna igentligen?

I min by finns det en gård som har islandshästar. Dessa har fått påhälsning tidigare och byggde då ett vindskydd. Sedan dess har dom bytt hagar, stängslat om vilket gorde att detta vindskydd som för övrigt är i lägsta laget står utanför hagarna.
Hagen hästarna går i nu är ute på en hed utan några som hälst träd runt om kring. Och jag vet hur det känns när det blåser, snöar och regnar när man har gått förbi i skitväder.

Anmäla eller ej?

Sv: Anmäla eller inte?

I första hand skulle jag prata med ägarna och fråga om de öht tänkt på att hästarna inte har något vindskydd som det är nu.

Immer

Jag hade inte klarat av att titta på det utan att ha gjort något. Usch!

Om det är några hästar som klarar av att vara utan vindskydd så är det isländshästar, men jag tycker att om det finns en lag så följer man den. Det kan ju dock vara känsligt att anmäla sina grannar, de blir troligen inte "goda grannar" efter det.

Dessutom är det inte ett enkelt vindskydd som krävs utan en ordentlig ligghall.

Är hästantalet fler än 4 krävs dessutom att denna är förprövad och godkänd av Länsstyrelsen.

Jag tycker att man kan meddela kommunen om vad man sett. Det går att vara anonym, men hjälper till om man inte är det. Kanske har kommunen redan ett aktivt ärende när det gäller gården och då är säkert åtgärder beslutade.

Däremot tror jag inte att hästarna lider av för mycket utegång (men lagen är tydlig och tillgång till torr yta är bra). Det finns betydligt fler hästar i detta land som lider av att stängas in på klaustrofobiskt små ytor, ofta hela nätter, kanske 10-12 h.

Det måste ju vara bäst att gå dit och fråga dem? Och säga att det är lag på att ha vindskydd/ligghall.

Och nej, jag tror inte hästarna lider.

Om det inte går att prata med de som äger hästarna så ska det självklart anmälas.

Är ju vinter här nu.

/M

Hur många vindskydd tror ni att hästarna har på island? Där finns inte heller så mycket träd! Det är min åsikt :)
En vän till mig har islandshästar, dom har stort och fint i deras ligghall. Vad gör dom där inne? Jo kissar sen går dom ut igen och står hellre ute hur kallt och hur mycket det än blåser!

Man kan ju förstå att folk inte vill göra sig ovän med grannarna & det är säkert vad som skulle hända om man själv går & pratar med dem då folk inte kan ta kritik(speciellt har hästmänniskor svårt för det av ngn anledning), så anmäl istället så en inspektör kommer ut & kollar alla mått, då slipper du tänka på saken & oroa dig.

Fast i sverige finns det lagar man ska följa, oavsett om man anser djuren behöver ligghallar eller ej.
Hur skulle det se ut om alla struntade i reglerna som finns?
Då skulle vissa tycka det var ok att inte ge hö åt sina hästar, att inte ha spån i boxarna, att inte mocka varje dag, att inte se till att hästarna har vatten, att inte sko dem regelbundet osv osv, det finns många som är lata & inte skulle bry sig om att sköta sina hästar om det inte fanns piska, tyvärr.

Tja, på island har man faktiskt på vissa ställen kryssformiga saker som hästarna ska kunna använda som vindskydd.

Jag har förut hänvisat till att mina islänningar aldrig använt sin ligghall trots dåligt väder. Jag tyckte jag visste precis allt om hur lite islänningarna egentligen behöver av vindskydd.

Sedan byggde vi om ligghallen av olika orsaker, och det blev en helt annan utfomning med bla fönster osv.
Nu sover de där inne hela nätterna, och när det är dåligt väder är de inne en stor del av dagen.

Så ni, vars hästar inte använder ligghalen, kanske skulle ni kolla om det beror på att hästarna inte känner sig trygga där? :idea:

TS:
Kontakta kommunen, det finns faktiskt lagar av en anledning.

Deras hästar har i allafall chansen att välja om de vill vara i skyddet eller inte. Jag tycker at det är självklart att all hästar ska erbjudas en torr plats at ligga på. Som den här hösten/vintern har varit (iallafall här) med mkt regn och väta så tycker jag verkligen att en ligghall behövs för alla typer av hästar.

OT
Hör att många säger att deras hästar minsann inte använder ligghallen? Mina gör det, nästan varje dag står de där inne när man kommer + att man ser att de ligger där innne och bajsar:crazy:.
Om den inte används så kanske den är felplacerad?

Jag skulle anmält! Går dom ute utan några som helst vindskydd/träd tycker jag man ska anmäla... Jag kan tycka att det är okej att hästar går ute utan vindskydd OM det är en stor hage med mycket skog och som inte är lerig annars INTE!

Har anmält en med ca femton hästar och ponnyer till fem boxar.
Inget vidskydd, ingen ligghall.
Inget gjordes.

Hur många vindskydd tror ni att hästarna har på island? Där finns inte heller så mycket träd! Det är min åsikt :)
En vän till mig har islandshästar, dom har stort och fint i deras ligghall. Vad gör dom där inne? Jo kissar sen går dom ut igen och står hellre ute hur kallt och hur mycket det än blåser!

På Island rids inte de hästar som går ute vind för våg. De som används och tränas står på stall... Allt beror ju på vad man har hästarna till, 'utegångsfår' eller vältränade rid/körhästar.

Men dessa hästar bor i Sverige och går i en vad jag förstått ganska liten hage. Alltså har de inte samma chanser till att röra sig som hästarna har på Island, de har heller inga träd att gå att ställa sig under om de skulle vilja.
Jag förstår inte varför alla envisas med att tro att just islandshästar ska vara så härdiga mot vind och kyla jämfört med andra hästar, finns det bevis för detta så framlägg gärna dom för mig.

Jag vet att mina egna hästar nästan aldrig använder lösdriften, de står hellre i en träddunge när det blir dåligt väder, men lagen säger att den ska finnas där och jag vet att det finns tillfällen då de verkligen älskar sin lösdrift, där är torrt, vindstilla och mjukt undlag att ligga på.

/M

Om de har träd i närheten har de ju naturligt vindskydd. Jag tycker också du ska prata med ägarna först innan du anmäler...

Liknande trådar

Hästvård Vet ett ställe där ett gäng hästar går på lösdrift och har gjort det i många år. Problemet är att dom inte har någon ligghall. Det finns...
Svar
12
· Visningar
1 703
Senast: clifford
·
B
Hästmänniskan Svårt att placera den här tråden. Flytta om den ligger fel. I mitt stall står min häst och en till. Vi bor båda nära stallet och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 813
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka